انرژی

در اجرای طرح "سامانه گرمسیری" به کرمانشاه ظلم شده است

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سامانه گرمسیری ظلم مضاعفی به کرمانشاه شده است، گفت: از سامانه گرمسیری تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را هم می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فرهاد تجری در شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: در سامانه گرمسیری سهم استان کرمانشاه ۵۵ درصد و سهم ایلام ۴۵ درصد است و این در حالی است که در کرمانشاه اراضی با قابلیت زراعی بسیار بالاتری داریم.

به گفته این نماینده، بخشی از این سهم ۵۵ درصدی نیز آب‌های سرزمینی خود استان کرمانشاه است که به عنوان سامانه گرمسیری به کرمانشاه داده می شود.

همچنین بخوانید

تجری ادامه داد: اگر فکری به حال سهم کرمانشاه از سامانه گرمسیری نشود این مشکل در آینده به یک بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مشکل دیگر این است که ما برای نگهداری همین سهم ۵۵ درصدی نیازمند ۳۰۰ میلیون مترمکعب مخزن سد هستیم، در حالیکه ظرفیت کنونی ما ۸۰ میلیون مترمکعب است و نیازمند افزایش ظرفیت برای همین سهم ۵۵ درصدی هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تخصیص آب برای بخش صنعت از محل سامانه گرمسیری را خواسته مهم دیگر برشمرد و عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در زمان راه اندازی به حجم زیادی آب برای صنایع نیاز دارد که باید به فکر تامین آن باشیم.

در ادامه احمد صفری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز خواستار تسریع در اجرای سامانه سردسیری شد و افزود: این پروژه تاثیر بسزایی در آبی کردن اراضی دیم استان و افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی یادآوری کرد: خواسته دیگر ما نیز اجرایی شدن سد “بیستون” برای تامین آب مورد نیاز صنایع محدوده بیستون و شهرک‌های صنعتی اطراف این منطقه است.

صفری بر لزوم اجرایی شدن سد “پاتاق” نیز تاکید کرد و ادامه داد: طرح آبرسانی بلندمدت شهرهای کرمانشاه، پاوه، سنقر و … نیز باید هرچه زودتر اجرا شود تا مردم در فصل گرما با مشکل تامین آب مواجه نشوند.

وی همچنین خواستار حمایت‌های ویژه وزارت نیرو برای اجرای طرح توسعه نیروگاه “زاگرس” شد.

 علیرضا تخت شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز از خسارت ۴۰۰ میلیارد تومانی زلزله به صنعت آب و ۸۵ میلیارد تومانی به صنعت برق یاد کرد و گفت: برای جبران آن و ادامه ارائه خدمات به زلزله زدگان نیازمند حمایت وزارت نیرو هستیم.

وی تصریح کرد: در مناطق زلزله زده با افزایش مصرف انرژی خصوصا سه برابر شدن مصرف برق در زمستان مواجه بودیم و نزدیک به هشت هزار انشعاب برق و هشت هزار علمک شیر آب برای این مناطق ایجاد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کرمانشاه خواسته دیگر خود را کمک به کاهش تنش آبی شهرهای کرمانشاه خصوصا شهرستان‌های شرقی اعلام کرد.

تخت شاهی تصریح کرد: مشکل دیگر ما وجود انشعابات غیرمجاز زیاد در حوزه آب و برق است که مقابله با آن نیازمند پای کار بودن همه دستگاه‌ها است.

محمد ابراهیم اعلمی آل‌آقا رییس دانشگاه رازی هم خواستاری راه‌اندازی پژوهشکده “سازگاری با کم آبی” در کرمانشاه شد و گفت: ما ظرفیت‌های خوبی برای ورود به این حوزه داریم.
 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا