بانک و بیمهطلا و ارز

محمدصادق الحسینی: تک نرخى کردن ارز غیرممکن است/ عبده‌تبریزی: قیمت واقعى دلار ۴٢٠٠تومان نیست/ شاکری: نمى‌توانیم به صرافى‌ها دست بزنیم

سید محمد صادق الحسینی تاکید کرد: در این برهه از زمان اگر هشدارها و تحلیل‌های لازم گفته نشود سیاست‌های اصلاحی به موقع اجرا نخواهد شد.

آرمان اقتصادی – فاطمه اکبرخانی؛ عصر امروز نشست "بحران ارزی و رویکرد دستوری" با حضور آقایان حسین عبده تبریزی، سیدمحمد صادق الحسینی و مجید شاکری در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

همچنین بخوانید

سید محمدصادق الحسینی، اقتصاددان به عنوان مدیر این پنل تخصصی با تاکید بر اینکه سرکوب ارزى صورت گرفته طی سال‌های اخیر این پتانسیل را ایجاد مى‌کرد که قیمت ارز افزایشى شود، گفت: در عرضه نیز بحران‌هاى سیاسى باعث افزایش نرخ ارز شد.

الحسینی همچنین افزود: تک نرخى کردن ارز ممکن نیست. به گفته او  سامانه نیما کارش کشف نرخ‌هاى جدید است.

عبده‌تبریزی: قیمت واقعى دلار ۴٢٠٠ تومان نیست

حسین عبده تبریزی نیز در نشست "بحران ارزی و رویکرد دستوری" خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: قیمت واقعى دلار ۴٢٠٠ تومان نیست. مردم و کارشناسان ۴٧٠٠ تومان را قبول دارند و با توجه به قیمت اعلام شده باید بررسى کنیم به کجا کشیده مى‌شویم.

این اقتصاددان گفت: کسى که با سکه سرمایه‌گذارى می‌کند سرمایه‌گذار است نه قاچاقچى پس براى تبدیل سکه به ارز باید رابطه مشخصى وجود داشته باشد اما با نرخ ۴٢٠٠ قابل تبدیل نیست.

عبده تبریزی با بیان اینکه امروز با بحران‌هاى قبلى از لحاظ قیمت و تورم تفاوت داریم. یک بخش بحران مربوط به روابط خارجى و فشارهاى سیاسى عربستان و اسرائیل است.

وی افزود: اواخر سال گذشته بحران بانکى به بحران ارزى کشور اضافه و باعث شد شرایطی بحرانى براى کشور ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه در این داستان باید دولت زیرکانه‌تر عمل کند تا حریف بازیگران خارجى شود و  بازار قاچاقى که اکنون تعریف شده باید محدود شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: استراتژى بانکی براى تک نرخى کردن ارز مسئله‌دار است و جواب نمى‌دهد.

وی با ذکر اینکه شکاف دارایى‌ها و بدهى‌هاى بانک‌ها نگرانى‌هاى گسترده در مردم ایجاد مى‌کند و به پول غیرملى روى می‌آورند، افزود: با این سیستمی که دولت برای ارز تک نرخى ایجاد کرده، به سمت چند نرخى شدن پیش خواهیم رفت و همیشه نظام دو نرخى فساد آور است. باید همزمان با تک‌نرخى کردن ارز مسئله بانک‌ها را نیز حل کنیم.

وی در پایان افزود: کاملا براى من روشن است اگر مسئله بانک حل نشود شاهد تنش خواهیم بود اما این مسئله به طول مى‌انجامد.

شاکری: نمى‌توانیم به صرافى‌ها دست بزنیم

مجید شاکری، هم در نشست "بحران ارزی و رویکرد دستوری" خانه اندیشمندان علوم انسانی تاکید کرد: ارز تک نرخى نخواهد ماند و دو نرخى کردن ارز اجتناب ناپذیر است.

این اقتصاددان گفت: فاصله بین دو نرخ موجود باید کاهش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه، در شرایط تحریم ابتدا بانک‌ها به مشکل برمى‌خورند بعد صرافى‌ها، افزود: در بحث صرافى‌ها، دولت از حرف خود بر خواهد گشت. نمى‌توانیم به صرافى‌ها دست بزنیم.

شاکری با بیان اینکه بحث تنش ارزى است نه بحران ارزى، گفت: دبى اکنون هاب منطقه است و بانک مرکزى با دخالت خود نتوانست هیجانات را کنترل کند.

وی افزود: دولت بعید است در بلندمدت برنامه‌اى براى فشار بر صرافى‌ها داشته باشد. معاملات صرافى‌ها باید بیشتر شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا