صنعت، معدن، تجارت

بانکهای خصوصی در رونق تولید مشارکت فعال کنند

قائم مقام بانک مرکزی ضمن بررسی اقدامات انجام شده توسط نظام بانکی در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده بر ضرورت تسریع عملکرد بانک ها در رفع مشکلات زلزله زدگان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بانک مرکزی، اکبر کمیجانی، قائم مقام این بانک که در راس هیئتی متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک مسکن به منظور بررسی وضعیت عملکرد شبکه بانکی در بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در این استان به سر می برد، صبح امروز در جلسه مشترک با استاندار کرمانشاه از عملکرد کارکنان شبکه بانکی در استان کرمانشاه تشکر کرد و گفت: همکاران من در نظام بانکی از جمله کسانی بودند که از ساعات اولیه وقوع زلزله وارد عمل شدند و تلاش بی وقفه ای داشتند که همچنان نیز ادامه دارد.

کمیجانی همچنین پیشنهاد کرد کمیته ای با حضور یکی از معاونان استاندار کرمانشاه و نمایندگانی از مدیران سرپرستی بانک‌های دولتی استان، مدیران سرپرستی بانک های خصوصی استان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور هماهنگی و انسجام بیشتر در رفع مشکلات آسیب دیدگان مناطق زلزله تشکیل شود. وی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات مستمر این کمیته به صورت هفتگی، گفت: عملکرد این کمیته بایستی به طور دقیق توسط سخنگو برای افکار عمومی اطلاع رسانی شود.

قائم مقام بانک مرکزی در این جلسه ضمن بررسی اقدامات انجام شده توسط نظام بانکی در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده بر ضرورت تسریع عملکرد بانک ها در رفع مشکلات زلزله زدگان تاکید کرد.

از بانک‌های خصوصی انتظار بیشتری داریم

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه به ارائه آماری از نسبت تسهیلات به سپرده به تفکیک گروه های بانکی پرداخت. بر این اساس نسبت تسهیلات به سپرده بانک های تجاری دولتی در بهمن ۹۶ در حدود ۷۶ درصد، در بانک های تخصصی نزدیک به ۲۰۰ درصد و جمع آن در بانک های تجاری و تخصصی در مرز ۱۱۸ درصد بوده است. این نسبت در بانک های خصوصی شده( اصل ۴۴) ۶۶.۹ درصد و در بانک های خصوصی ۴۲ درصد است.

کمیجانی در این خصوص ضمن گلایه از عملکرد بانک‌های خصوصی گفت: انتظار داریم بانک های خصوصی در اجرای طرح رونق تولید عملکرد و مشارکت بهتری داشته باشند. وی همچنین بر تخصیص منابع داخلی هر استان به مصارف مورد نیاز همان استان تاکید کرد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اجرای موفق طرح رونق تولید طی سال های ۹۵ و ۹۶ گفت: خوشبختانه نظام بانکی در اجرای طرح رونق تولید با پرداخت تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط گام های موثری در حمایت از تولید ایرانی و ایجاد اشتغال برداشته است.

وی افزود: در مرحله اول اجرای این طرح پرداخت حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۷۵۰۰ بنگاه پیش بینی شده بود که شبکه بانکی در عمل حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۳ هزار بنگاه تسهیلات پرداخت کرد. برای سال ۹۶ هم پرداخت ۵۰ هزار میلیارد در قالب حمایت بنگاه های کوچک و متوسط و فعالیت های اشتغالزایی پیش بینی شده است.

کمیجانی ادامه داد: تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی طی ۱۲ ماه سال ۹۶ مبلغ ۶۱۳۹.۱ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۶۵۵.۵هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲ درصد) افزایش داشته است.

همچنین تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال ۹۶ مبلغ ۳۷۸۸.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۶۱.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۲۷۷ هزار میلیارد ریال معادل ۷.۹ درصد افزایش داشته است.

به گفته کمیجانی سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال ۹۶ معادل ۱۴۵۶.۸ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۸۳.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش های اقتصادی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا