صنعت، معدن، تجارت

ضرورت های حمایت از کالای ایرانی در صنعت خودرو

امروزه دولت ها و ملت ها به دنبال این هستند که واردات را کاهش دهند و مردم آن ها به مصرف تولیدات داخلی گرایش بیشتری پیدا کنند و علاوه بر آن مازاد تولیدات داخلی را هم به دیگر کشورها صادر کنند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، امیر عالی زاده در یادداشتی به ضرورت های حمایت از کالای ایرانی در صنعت خودرو پرداخت که در ادامه می خوانید:

با وجود اینکه بحث تجارت آزاد در اغلب کشورها مطرح است اما همواره شاهد هستیم که کشورهای مدعی تجارت آزاد به دنبال وضع تعرفه ها و سیاست های حمایتی از تولیدات ملی و داخلی خودشان هستند که به شکل ناسیونالیسم اقتصادی در بین کشورهای صاحب تکنولوژی و اقتصاد قدرتمند در حال شکل گیری است. 

همچنین بخوانید

بسیار ضرورت دارد که کشور ما هم به سمت حمایت از تولیدات داخلی و ملی حرکت کند تا نرخ اشتغال متناسب با جمعیت جوان و تحصیل کرده بالا برود و معضل بیکاری به تدریج کمتر شود و برای کشورمان حرکت در این مسیر تنها راه ممکن خواهد بود.

حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی یک راهکار عملی برای رونق اقتصاد و تولید ملی در کشور است که باید از سوی قشرهای مختلف مردم و همه مدیران و مسئولان با جدیت هرچه بیشتر و به دور از هرگونه شعارزدگی دنبال شود. از این رو ضروری است قوانین و سیاست های اجرایی لازم در مجلس شورای اسلامی و دولت به گونه ای باشد که مردم به سمت مصرف کالاهای داخلی سوق داده شوند.

از سوی دیگر برای گرایش مردم به سمت مصرف کالاهای داخلی باید فرهنگ سازی لازم از سوی دستگاه های متولی، نخبگان، دانشگاهیان و رسانه های مختلف صورت گیرد و ضرورت پیشرفت و رفاه عمومی با ایجاد اشتغال در قالب واحدهای تولیدی برای همگان تبیین شود تا مردم به سمت این فرهنگ بروند که کالای ایرانی را بر نوع مشابه خارجی آن ترجیح دهند و همین موضوع تبدیل به فرهنگی فراگیر در میان قشرهای مختلف مردم شود.

یک باور غلط در بین برخی از مردم وجود دارد مبنی بر اینکه کالای خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است در حالی که با توجه به هزینه ای که برای خرید یک کالای خارجی پرداخت می شود، از مرغوبیت متناسب با قیمت بالای آنها برخوردار نیستند و چنانچه مصرف کننده، کالای داخلی را بخرد با ایجاد رقابت در بازار داخلی برای تولید باکیفیت تر محصولات به منظور جذب مشتریان، در بهبود کیفیت تولیدات داخلی نیز موثر خواهد بود.

بنابراین باید قوانین، مقررات و سیاست های لازم در راستای حمایت از کالای ایرانی تنظیم و اجرایی شده تا به حمایت های عملی در این راستا منتج شود و از طرفی فرهنگ مصرف در کشور اصلاح شود تا گرایش مردم به مصرف کالای خارجی کمتر شده و این تصور غلط که جنس خارجی بهتر از کالای داخلی است، از بین برود و استفاده از کالاهای خارجی به عنوان یک ارزش تلقی نشود. 

باید تلاش کنیم که استفاده از کالای داخلی به عنوان یک ارزش در جامعه گسترش یابد تا با حمایت از تولیدات داخلی به رشد و رونق تولید در کشور کمک شود و در این مسیر تولیدکنندگان ایرانی نیز باید با رصدکردن خواست ها و تقاضای مشتریان، مصرف جامعه را به درستی مدیریت کنند و با ارتقای کیفیت تولیدات خود موفق به جذب مشتریان بیشتری شوند.

حمایت از کالای ایرانی، به ویژه در صنعت خودرو یک ضرورت ملی است و این خودروسازان داخلی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال هزاران نفر در بخش های خودروسازی، قطعه سازی، خدمات پس از فروش و صنایع وابسته به صنعت خودرو نظیر فولاد، مس، مواد شیمیایی و پلاستیکی، شیشه، الکترونیک و … نقش اصلی را ایفا می کنند و انواع خودروهای داخلی در رده های قیمتی مختلف تولید می کنند که گاها این صنعت متاسفانه مورد بی مهری فراوان قرار می گیرد و جا دارد با حمایت عملی از صنعت خودروی داخلی به بومی سازی این صنعت فراگیر و شکوفایی اقتصاد ملی کمک کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا