بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

جمع‌آوری کمک‌های مردمی شگردی برای کلاهبرداری در بستر تلگرام

ورود کسب و کارهای اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی منجربه کوچ سودجویان از فضای واقعی به سمت شبکه‌های اجتماعی و افزایش جرایم در این بخش شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پلیس فتا، سرهنگ دوم مهدی شکیب رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به مطالب بالا گفت: یکی از مواردی که به تازگی مورد سوءاستفاده این افراد قرار گرفته، طراحی کانال‌ها یا اپلیکیشن‌های جعلی با موضوع کمک‌های مردمی و خیریه است که متاسفانه با ایجاد این برنامه‌ها و تبلیغ آن در سطح گسترده مبالغ بسیار زیادی کلاهبرداری شده است. این افراد این اپلیکیشن‌ها را با نام موسسات فعال در این زمینه ایجاد کرده و به جذب مخاطب می‌پردازند.

وی افزود: افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات نوع دوستانه هموطنان عزیز، در مناسبت‌های مختلف، سعی می‌کنند با راه‌اندازی کانال‌های جعلی تلگرامی و برانگیختن احساسات هموطنان، آنها را ترغیب به بازدید از کانال یا گروه مربوطه نموده تا بتوانند کمک‌های مردمی را از شماره حساب اعلامی دریافت نمایند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه‌داد: این افراد با جعل کردن نسخه‌های اصلی و تبلیغ آن در کانال‌ها و گروه‌های مختلف اقدام به ارائه لینک اپلیکیشن می‌نمایند. لینکی که دارای تفاوتی جزئی نسبت به لینک اصلی است و در نگاه اول تفاوت چشمگیری قابل مشاهده نخواهد بود.

سرهنگ شکیب این شگرد را فیشینگ نامید و گفت: در این روش برنامه‌های اصلی و جعلی بسیار شبیه و یکسان بوده و فقط در آدرس دارای تفاوت هستند؛ بنابراین بسیار مهم است که کاربران فضای مجازی قبل از کلیک کردن بر روی لینک‌های ارائه شده نسبت به URL کمی حساس‌تر و دقیق باشند.

وی افزود: برخی از هموطنان تعداد اعضای بالا را معیاری برای اصل بودن کانال یا گروه می‌دانند و از نظر آنان، هر کانال یا گروهی که دارای اعضای بالا باشد دارای اعتبار و اصالت است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که همیشه اینگونه نیست برخی از افراد با خرید فالوور و یا انتخاب نامی مشابه با برندهای معروف اقدام به جذب عضو نموده و در ادامه به دنبال سوء‌استفاده هستند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: به تازگی کانالی جعلی با اعضای بیش از ۱۳۰ هزار نفر در شبکه اجتماعی تلگرام، شناسایی که اقدام به دریافت کمک‌های مردمی و خیریه و با نام یکی از موسسات معروف در این زمینه می‌نمود، اما در واقع از هموطنان کلاهبرداری می‌کرد. این مورد نمونه‌ای از یک کانال مجرمانه با تعداد اعضای بالا است.

رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری افزود: مهم ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که کلاهبرداران سایبری با استفاده از شیوه‌های مهندسی اجتماعی به صورت تلفنی، پیامکی و یا بارگزاری محتوای جذاب در کانال‌ها و گروه‌های مختلف، سعی دارند اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و در ادامه از آنان کلاهبرداری کنند. بنابراین هموطنان عزیز دقت داشته باشند در مواجهه با تبلیغات و آگهی‌های جذاب و وسوسه انگیز، کمی حساس‌تر بوده و با برقراری تماس تلفنی و یا مراجعه به سایت اصلی نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کرده و با دقت بیشتری در این فضا فعالیت نمایند.

سرهنگ شکیب در پایان گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از نکات آموزشی و هشداری می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش موارد مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا