بورسبورس اوراق

صعود ٢١٩ پله‌ای شاخص کل/ سایه فضای بیم و امید بر سر معاملات بورس تهران

در حالی بازار سهام به تعطیلات آخر هفته رفت که تمام شاخص‌ها در محدوده‌های مثبت به کار خود پایان دادند. باوجود صعودی شدن شاخص کل از روز گذشته ، حجم و ارزش پایین معاملات همچنان نشان دهنده احاطه فضای بیم و امید در میان حقیقی‌های بازار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شروع معاملات پایان هفته بازار سرمایه با صعود نماگر بورس تهران و کاهش قیمت‌های  سکه آتی نشانه‌ای از فروکش کردن تب سیاسی ترامپ بود. گرچه القای بیرونی به نحوی است که ریسک برجام می‌تواند نوسانات نامعلومی را در قیمت‌ها ایجاد کند، اما نگاه فعالان بازار تا حد زیادی منتظر رسیدن گزارش‌های سالانه شرکت‌های بورسی است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالاربورس، شاخص کل با افزایش ۲۱۹ واحدی در ارتفاع ۹۴ هزار و ۷۹۶ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شیب کمتری نسبت به شاخص کل به رشد خود ادامه داد و در نهایت با افزایش ۳۰ واحدی به پله ۱۶ هزار و ۸۳۶ واحد رسید.

در این بین ۸۸۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۹۳ میلیارد تومان در ۴۱ هزار نوبت دست به دست شد که از این میزان تنها ۸۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. البته گفتنی است این حجم و ارزش پایین معاملات دقیقا بیانگر تردید سهامداران برای خرید و فروش است.

ترین‌های بورسی

اما در میان معاملات امروز، مثبت‌های گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی قابل توجه بود. به نظر می‌رسد افزایش تقاضا در این گروه‌ها به دلیل خوش بینی سهامدران به گزارش‌های مثبت سالانه باشد. از این رو گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. پس از آن ارزش معاملات گروه فلزات اساسی و خودرو بیش از سایرین بود.

اما در میان نمادهای شاخص ساز، «فولاد»، «رانفور»، «شبندر» و «شپنا» هرکدام به ترتیب ۸۶، ۷۲، ۴۹ و ۳۵ واحد شاخص را تقویت کردند. به نظر می‌رسد بعد از افت ۱۰ درصدی قیمت سهام فولاد مبارکه از اواخر فروردین ماه، اصلاح قیمتی این نماد تکمیل شده باشد و محدوده‌های فعلی برای خرید جذاب محسوب شوند.

اما در سمت منفی‌های بازار، «فملی»، «شپدیس» و «حکشتی» بیشترین افت را به شاخص کل تحمیل کردند. همچنین با بررسی رفتار حقیقی‌ها در بازار امروز شاهد تغییر مالکیت ۴ میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی بودیم که تا حدی نشان دهنده جو مثبت حاکم بر فضای تصمیم گیری این گروه دارد. در این میان نمادهای «همراه»، «شپنا» و «خساپا» بیشتر مورد اقبال حقیقی‌ها قرار گرفتند اما از سویی دیگر این گروه تلاش زیادی برای فروش «کروی»، «وبصادر» و «وبانک» نمودند.

نیم نگاهی به گذشته و آینده گروه انبوه سازی

در طی ۲ ماه گذشته شاهد افت شاخص گروه انبوه سازی از ۶۹۶ واحد به ۵۹۳ واحد (۱۵درصد) بودیم و در حال حاضر با اندکی رشد در محدوده ۵۹۶ واحد قرار گرفته است. یکی از علل کم اقبالی این گروه کاهش میزان فروش در اسفند ماه است که می‌توانست زمانی برای افزایش معاملات مسکن باشد. همچنین در فروردین ماه نیز عدم تمایل خریداران در این حوزه به چشم می‌خورد و طبق آمار‌ها میزان معاملات کل کشور در ماه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱ درصد افت داشته است. اگر چه که طرح نوسازی شهرهای بزرگ در نیمه دوم سال ۹۶ پر رنگ شد و دولت با اعطای تسهیلات کم بهره سعی در اجرای این طرح داشت، اما اکنون به نظر می‌رسد این طرح پایداری لازم را نداشته و موفق نخواهد بود.

از سویی دیگر در اواخر سال گذشته با رشد قیمت دلار و انتظار افزایش تورم شاهد رونق مقطعی در بازار مسکن بودیم به طوری که مطابق گزارش‌ها تعداد معاملات خانه‌های میان درآمدی و لوکس در بهمن ماه افزایش یافت. اما این شرایط بیشتر در مالکان اثر گذاشته و موجب شد تا قیمت‌های پیشنهادی برای فروش فراتر از حد تعادل مطرح شود و به همین دلیل قدرت خرید سرمایه گذاران کاهش یافته و در ادامه خریداران مصرفی را نیز دل سرد کند.

 اتفاق جالب دیگر اینکه با تک نرخی شدن دلار در سال جدید نیز همچنان مالکان قیمت‌های سلیقه‌ای خود را برای آپارتمان‌ها بیان می‌کنند و کاهشی در آن صورت نگرفته است.  از طرفی عدم توانایی خریداران مصرفی، اوج گرفتن بازار اجاره را به دنبال دارد. حال با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ها تحرک خاصی در بازار به چشم نمی خورد زیرا خریداران توانایی خرید خود را از دست داده و مالکان هم در انتظار مشخص شدن تکلیف نرخ دلار هستند تا بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند. با استمرار شرایط موجود انتظار می‌رود ابر رکود دوباره بر سر این بازار سایه اندازد.

و اما برخی نمادهای این گروه

امروز در گروه ساختمانی اکثر نمادها سبز پوش بودند اما همچنان در روندی نزولی که از روزهای قبل آغاز شده  در حال نوسان بوده و با کاهش قیمت همراه هستند. از علل توجه بازار به این گروه می‌توان به کاهش قیمت‌ها و رسیدن به سطوحی جذاب  برای معامله گران اشاره کرد.

در این گروه «ثاباد» که از نمادهای پیشتاز هفته گذشته است با رشد ۳۰ درصدی قیمت همراه است و در محدوده قیمتی ۲۱۷ تومان قرار دارد. دیگر نماد مطرح این گروه «کرمان» است که از روز سه شنبه با صف خرید ۴۸۰ میلیون تومانی مواجه شد. قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان علی رغم دیگر شرکت‌های بزرگ حاضر در این گروه پس از افت حدود ۳۸ درصد در نیمه دوم سال گذشته در اوایل اسفند ۹۶ تغییر جهت داده و حرکت صعودی در پیش گرفته است.

کوتاه از فرابورس

 آیفکس نیز که می‌رفت آخر هفته خوشی را رقم زند، با فشار عرضه حقوقی‌ها در لحظات پایانی، شاخص راه رفته را بازگشت و بدون تغییر نسبت به روز گذشته در یک هزار و ۶۱ واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۹۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۲۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس هم امروز نفتی‌ها نقش به سزایی در افت و خیز شاخص داشتند. از این رو معاملات منفی «مارون» بیشترین تاثیر منفی را آیفکس تحمیل کردند. از سویی دیگر افزایش قیمت نمادهای «شاوان»، «شپاس» و «زاگرس» بیشتر از سایرین شاخص فرابورس را تقویت کردند.

منبع
اقتصاد.آنلاین- مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا