ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هشدار جدی درباره حملات خطرناک به تجهیزات بیمارستانی

پژوهشگران امنیت سایبری به تازگی درباره احتمال حملات سایبری به تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشت و سلامت در کشورهای متعدد جهان هشدار داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از وب‌سایت هکرنیوز، به نظر می‌رسد هک و سرقت اطلاعات پزشکی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز حساس پزشکی رو به افزایش است چراکه در گوشه و کنار جهان بخصوص در یک سال گذشته، شاهد حملات سایبری مشابه زیادی بوده‌ایم. بعنوان مثال، حملاتی که در سال ۲۰۱۷ میلادی به سازمان بهداشت و سلامت انگلستان شد و پزشکان و بیماران بسیاری را با مشکلات فراوانی روبرو کرد. از آن طرف نیز در ایالات متحده آمریکا، اطلاعات پزشکی محرمانه ۲۸۰ هزار بیمار از دانشگاه علوم پزشکی اوکلاهاما هک شد و به سرقت رفت.

محققان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی اعلام کرده‌اند که  گروهی از هکرها و مجرمان سایبری موسوم به «کِرم نارنجی» (Orangeworm) در تلاشند تا یک بدافزار خطرناک و کرم رایانه‌ای را برروی نرم‌افزارهای موجود در تجهیزات درمانی و بیمارستانی نصب کنند و بدین وسیله اطلاعات محرمانه و ارزشمند بسیاری از بیماران و در نتیجه بیمارستانها را به سرقت ببرند.

همچنین بخوانید

آنها بر این باورند که بدافزار مذکور می‌تواند برروی نرم‌افزارهای بکار برده شده در دستگاه‌های پرتونگاری همچون ام آر آی (MRI) و پرتوی ایکس (X-Ray) و سایر دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته نصب شده، نفوذ یافته و اختلال ایجاد کنند. در نتیجه این اختلال و نواقص، مجرمان سایبری و هکرها قادر خواهند بود اطلاعات موردنظر خود را به راحتی به سرقت ببرند و در قبال آن، مبالغ هنگفتی را از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اخاذی و دریافت کنند.

بر اساس گزارش جدیدی که از سوی Symantec منتشر شده، گروهی از مجرمان سایبری زبده تحت عنوان کرم نارنجی یا Orangeworm از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون فعالیت‌های بسیاری در زمینه حملات سایبری داشته‌اند و سابقه حمله به رایانه‌های بخش سلامت و بهداشت ایالات متحده آمریکا و بخش‌هایی از اروپا و آسیا را در پرونده خود دارند.

تحلیلگران بر این باورند که می‌توان گفت بسیاری از حملات سایبری در بخش بهداشت، سلامت و درمان تاکنون هدف حملات زنجیره‌ای این گروه از هکرها قرار گرفته‌اند.

این پژوهشگران در انتشار هشدارهای جدی در این باره به مراکز درمان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بخش سلامت و بهداشت تمامی کشورها در جهان پیشنهاد داده‌اند که هرچه زودتر اقدامات پیشگیرانه‌ای را درباره مقابله با آسیب‌پذیری در برابر این حملات سایبری پیشرفته و خطرناک اتخاذ کرده و انجام دهند چراکه در غیر این صورت، به احتمال خیلی زیاد هدف این هکرها قرار خواهند گرفت و متحمل هزینه‌های هنگفت و خسارات جبران‌ناپذیری خواهند شد.

اما با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خساراتی را متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته  ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.

سال گذشته حمله سایبری بدافزار  واناکرای به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشت و درمان و خدمات پزشکی در انگلستان بدون شک یکی از بزرگترین حملات سایبری در طول تاریخ بود که مشکلات بی‌سابقه و وحشتناکی را برای کادر پزشکی و بیماران ایجاد کرد و وضعیت سلامتی بسیاری از افراد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا