بانکبانک و بیمه

سرسختی برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج


وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در لایحه بودجه ۹۷ تصویب شد و در هجدهم فروردین ماه نیز بخشنامه آن ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،کارمند بانک از پشت باجه، جواب سلام مشتری جدید را با اشاره سر می‌دهد و در پاسخ به تحویل مدارک برای دریافت وام ازدواج می‌گوید:«اگر در سامانه ثبت‌نام کرده اید و شعبه‌تان همین جاست، طبقه بالا بروید.» طبقه دوم یکی از بانک‌های نیمه دولتی، محل رسیدگی به تسهیلات است. روی میز هر کارمند پرونده‌ها و کاغذهای زیادی تلنبار شده‌اند و هر کدام برای مراجع‌شان از رویه‌های سفت و سخت ضامن برای دریافت تسهیلات توضیح می‌دهند. یکی از کارمندان با شنیدن نام وام ازدواج، با بی‌حوصلگی به مراجعه کننده می‌گوید:«وام ۱۵ میلیون تومانی می‌خواهید؟ هنوز بخشنامه‌اش نیامده، پرداخت نمی‌شود.» متقاضی وام توضیح می‌دهد که دو هفته پیش در سامانه مرکزی وام ازدواج ثبت‌نام کرده، این شعبه به او تخصیص یافته و در صورت عدم تحویل مدارک تا پنجم اردیبهشت ماه، مدت زمان تخصیص یافته به او سپری و از لیست وام خارج می‌شود. اما کارمند بانک در پاسخ به این توضیحات نیز می‌گوید:«این‌ها درست، اما وقتی بخشنامه‌اش نرسیده، من چه کار کنم؟ بعداً می‌توانم نوبت‌تان که گذشت، دوباره برایتان تمدید کنم.» او در جواب سماجت‌های مشتری برای اطلاع از زمان اجرایی شدن پرداخت وام تنها با بی‌خیالی می‌گوید:«حالا هر دو سه روز یکبار تماس بگیرید بپرسید، ان‌شاءالله که می‌رسد.»

در هر ضلع از میدان آرژانتین تهران، شعبه‌های مختلفی از بانک‌ها دیده می‌شود. کمی پایین‌تر از اینجا، شعبه بانک نیمه دولتی دیگری قرار گرفته است. مسئولان آن، متقاضی وام ازدواج را با خوشرویی راهنمایی می‌کنند و می‌گویند:«هرجایی که می‌گوید بخشنامه هنوز نرسیده است، دروغ است. بخشنامه ابلاغ شده و پرداخت هم انجام می‌شود.» بررسی‌های «ایران» از بانک‌های مختلف، نشان می‌دهد که بخشنامه تخصیص وام ۱۵ میلیونی ازدواج به تمام بانک‌ها ابلاغ شده و منابع آن نیز تزریق شده است. بعضی از بانک‌ها نیز ظرف یک هفته، پرداخت انجام می‌دهند. تاکنون تنها یک بانک، از پرداخت وام امتناع کرده است.
 
نحوه ثبت‌نام و تخصیص وام ازدواج
وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در لایحه بودجه ۹۷ تصویب شد و در هجدهم فروردین ماه نیز بخشنامه آن ابلاغ شد. همان زمان نیز در سامانه مرکزی ثبت وام ازدواج به آدرس https://ve.cbi.ir/ ثبت‌نام برای وام ۱۵ میلیون تومانی برای هر یک از زوجین شروع شد. شیوه ثبت‌نام به این نحو است که پس از وارد شدن مشخصات، بانک‌هایی که منابع لازم در آنها وجود داشته باشد در هر شهر نمایش داده می‌شوند و متقاضی خود می‌تواند بانک عامل و شعبه پیشنهادی‌اش را انتخاب کند. مطابق بررسی از سامانه ازدواج، بانکی که حالا از پرداخت تسهیلات ازدواج امتناع می‌کند، حدود دو هفته پیش ۲۵۰۰ نفر در صف تسهیلات آن قرار داشتند. بعد از ثبت نهایی و تأیید مشخصات از سوی ثبت احوال، بانک مرکزی از طریق همین سامانه شعبه اختصاص یافته را مشخص می‌کند و بانک موظف به پرداخت تسهیلات است.
طبق بررسی‌های «ایران» از بانک‌های مختلف خصوصی و دولتی، پرداخت‌های وام ازدواج به روال انجام می‌شود و برخی از بانک‌های خصوصی اعلام کردند که ظرف یک تا دو هفته، تسهیلات را پرداخت می‌کنند. مسئول اعتبارات یکی از بانک‌های دولتی به «ایران» می‌گوید:«در حال حاضر به تمام شبکه بانکی بخشنامه ابلاغ شده است و ما هم مرتب پرداخت انجام می‌دهیم. امکان ندارد که پرینت ثبت‌نام شده در سامانه را نشان دهید و بانکی به شما تسهیلات ندهد. این تخلف آشکار است، من واقعاً دلم برای جوان‌ها می‌سوزد، حتماً انعکاس دهید. زمانی که امکان انتخاب یک بانک در سامانه ازدواج وجود داشته باشد، به معنای آن است که منابع لازم برای تخصیص اعتبار و پرداخت وام از سوی بانک مرکزی، به آن بانک تزریق شده است.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا