انرژی

دخل و خرج دولت جور نیست!

هم‌اکنون دولت سالیانه حدود ۹۵ درصد بودجه خود را به هزینه‌های جاری از جمله یارانه و دستمزد اختصاص می‌دهد؛ در حالی که درآمدهای دولت به پایین‌تر از بازه زمانی اوج تحریم‌ها رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محور اخبار امروز اقتصادی به موضوع منابع و مصارف کشور مربوط می‌شود که اولی را نفت پمپاژ می‌کند و دومی را یارانه و دستمزد می‌بلعد! سهم بودجه‌های عمرانی هم با رقم ناچیز ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان تقریبا نسبت به بودجه ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان سالیانه کشور به صفر میل می‌کند. هم‌اکنون صادرات نفت ایران با قیمت حدود ۷۰ دلار برای هر بشکه (در روزهای اخیر قیمت نفت افزایش یافته) حدود ۲.۱ میلیون بشکه در روز است بنا به گفته‌ی کارشناسان بالاترین درآمد ارزی دولت روحانی از پایین‌ترین درآمد در اوج دوران تحریم‌ها کمتر بوده است. بنابراین ما با یک معضل کسری شدید منابع در برابر افزایش شدید مصارف مواجهیم که دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ حدود ۷۰ درصد از منابع عمومی به اعتبارات جاری و ۲۵ درصد برای عمرانی اختصاص یافته که در ادامه و بین ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ این سهم به ۷۶ درصد برای جاری و ۲۲ درصد عمرانی تغییر می‌کند. اما برای سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ سهم بودجه عمرانی محقق شده بازهم کمتر شده و به ۱۵ درصد از منابع عمومی می‌رسد و در مقابل هزینه‌های جاری تا بیش از ۸۳ درصد این منابع را در خود هضم می‌کند. در سال ۱۳۹۵ نیز حدود ۸۷ درصد منابع به هزینه جاری و تنها ۱۲ درصد به طرح های عمرانی تعلق گرفته است. در سال ۱۳۹۶ رقم بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری به حدود ۵ درصد رسید.

همچنین بخوانید

امروز زنگنه وزیر نفت در مجلس حضور یافت و گفت “در قانون برنامه پنجم۲۰۰ میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پیش‌بینی شده که برای تحقق آن باید با خارجی‌ها کار کنیم و ظرفیت آن در بازار داخلی وجود ندارد. این رقم صرفا برای بخش نفت پیش‌بینی شده و سایر بخش‌ها نیز باید مجزا اقدام به جذب سرمایه کنند؛ در حالی که عمده وزارتخانه‌ها فاقد درآمد و صرفا مصرفی هستند و هم‌اکنون کل سرمایه‌گذاری جذب شده در کشور ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار است. اگر بخواهیم دستمزدها را به طور مرتب پرداخت کنیم، نرخ بیکاری را پایین بیاوریم، حداقل ۱.۵ میلیون شغل در سال ایجاد کنیم و رشد اقتصادی را به ۸ درصد برسانیم باید سالیانه حداقل ۲۰۰ میلیارد  دلار سرمایه‌گذاری جذب کنیم.

اقدام قابل ستایش دولت در شفاف‌سازی خزانه

در روزهای اخیر دولت اقدام به انتشار اطلاعات مربوط به پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور کرده که به اعتقاد کارشناسان اقدامی ارزنده محسوب می‌شود. در اولین انتشار، پرداخت‌های دولت از محل بودجه عمومی در فروردین ماه ۱۳۹۷ منتشر شد که مردم می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی www.mefa.ir در جریان جزییات آن قرار بگیرند. یک اقتصاددان با حمایت از اقدام اخیر دولت در انتشار اطلاعات خزانه و ریز پرداختی‌ها به سازمان‌ها طبق قانون بودجه، آن را صرفا یک ژست سیاسی ندانست. سعید لیلاز هم‌چنین بیان کرد: اکنون در ایران مسئله جنگ بر سر منابع به وجود آمده است. اتفاقی استراتژیک و ژئوپلتیک رخ داده و آن این است که از دوران احمدی‌نژاد مصارف دولت به صورت غیر قابل بازگشتی از دو طیف استخدام‌ها و اعطای یارانه نقدی افزایش یافته که هیچ‌یک از این دو مورد قابل بازگشت نیست.

گل بود به سبز هم آراسته شد!

کمبود شدید درآمدهای نفتی، رکود صنایع و رکود مسکن، در سال‌های اخیر تاثیر منفی در گردش نقدینگی ایجاد کرده و اشتغال دست کم ۳۰۰ حرفه و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر قیمت ارز به یکباره در پایان سال قبل از مرز ۳۸۰۰ تومان به ۶۰۰۰ تومان رسید و دولت را مجبور به اقدام ضربتی و پلیسی کرد تا نرخ آن را برای اولین بار تک نرخی کند و به ۴۲۰۰ تومان برساند و اعلام کند که خرید و فروش با نرخ‌های بالاتر قاچاق محسوب می‌شود. این اقدام باعث توقف معاملات در صرافی‌ها شد. به موازات این اتفاقات قیمت برخی کالاها از جمله موبایل و لوازم خانگی ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت و بیم آن می‌رود که سایر کالاها نیز افزایش قیمت بالاتر از نرخ فعلی تورم را تجربه کنند. با این حال رییس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید افزایش قیمت لوازم خانگی ربطی به رشد قیمت ارز ندارد. محمد طحان‌پور البته عنوان کرده “تاکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی به ما نداده‌اند و حتی در صورت تخصیص این ارز با این قیمت، عوامل مختلفی در افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی موثر است و درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز مربوط به ماه‌های قبل بوده است.”

نیما” را بشناسید

به فاصله کمتر از یک ماه از تک نرخی شدن دلار، سامانه “نیما” (نظام یکپارچه مدیریت ارزی) بعد از ظهر دوشنبه با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی و تعدادی از مسوولان رونمایی شد. در راس سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز، کنترل عرضه و تقاضا و اشراف بر گردش ارزی و همچنین حذف معاملات زائد و غیرضروری قرار دارد. بانک مرکزی مدعی است که به بخش عمده‌ای از این هدف از طریق سامانه الکترونکی نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) دست یابد.

پنج میلیون سکه پیش‌فروش شد

یکی از بخش‌هایی که از نوسان قیمت ارز تاثیر گرفت، بازار سکه بود که قیمت آن از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در شهریورماه ۱۳۹۶ به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پایان سال رسید. سپس با تک نرخی شدن نرخ ارز، قیمت سکه نیز کاهش یافت و امروز یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان خرید و فروش شد. آن طور که دبیر کل بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده است در مدت دو ماه اخیر حدود پنج میلیون سکه پیش فروش شده که ظاهرا بخش قابل توجهی در حدود یک میلیون قطعه آن مربوط به فروش یک ماهه است. در حال حاضر سر رسید یک ماهه و سه ماهه متوقف شده است. نرخ‌ها در سر رسیدهای هفت مرحله ای از این قرار است که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

عراق پول گاز را داده است

با وجودی که در سال‌های گذشته در پرداخت بهای نفت فروخته شده به کشورهای خارجی، تاخیرهایی ایجاد می‌شد، پول گاز صادراتی به عراق تماما وصول شده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر هم‌چنین گفت که میزان تولید سالیانه گاز ۲۱۰ میلیارد متر مکعب است که امسال به ۲۵۰ میلیارد متر مکعب می‌رسند.

باغ پرندگان بمب ساعتی پایتخت!

سری هم به حوزه مواد غذایی بزنیم. امروز رییس جامعه دامپزشکان از مزایای لبنیات پاستوریزه و معایب لبنیات سنتی صحبت کرد و گفت که به دنبال شایعه‌ی غیرواقعی وجود پالم در لبنیات که از سال گذشته پخش شد اقبال مردم به لبنیات سنتی افزایش یافته است. او هم‌چنین با اشاره به خطر شیوع آنفلوانزا، باغ پرندگان را به بمب ساعتی در دل پایتخت تشبیه کرد و گفت: این گونه راه‌اندازی باغ‌های پرندگان که در تهران انجام شده، خود می‌تواند تهدید جدی برای مردمی باشد که از آن باغ‌ها بازدید می‌کند، چرا که اگر به عنوان مثال بیماری مانند آنفلوآنزا در آنجا شیوع پیدا کند، مشخص نیست چند نفر از مردم درگیر آن می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا