انرژی

عایدی ۶۰۰ میلیون دلاری میدان نفتی آذر تاکنون

نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس به همراه نمایندگان استان ایلام از میدان نفتی آذر بازدید کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، «سید نورالدین شهنازی‌زاده»، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) در این بازید گفت: تا این لحظه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به صورت تجمعی از این میدان استحصال شده است.

وی با بیان این‌که با محاسبه قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت این میدان تاکنون قریب ۶۰۰ میلیون دلار عایدی داشته است، افزود: قرار است با هدف‌گذاری که برای فاز اول این پروژه صورت گرفته است، در قالب قراداد بیع متقابل میزان برداشت از این میدان نفتی در سال آینده به ۶۵هزار بشکه در روز افزایش یابد.

 مدیر عامل «متن» با بیان این‌که تولید اولیه ۳۰ هزار بشکه‌ای میدان آذر با ۹ حلقه چاه محقق شده است، افزود: هم‌اکنون با توجه به آماده نبودن سیستم فراورش مرکزی میدان نفتی آذر، نفت استحصال شده به دهلران و نفت مرکزی در ۱۳۰ کیلومتری منتقل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سیستم فراورش مرکزی میدان نفتی آذر تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: با در دسترس قرار گرفتن دستگاه‌های فراورش، خواهیم توانست تولید را افزایش دهیم.

شهنازی‌زاده اظهار کرد: حداکثر تا پایان امسال فاز ۱ یا یک تریم از واحد فراورش به ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در سرویس قرار می‌گیرد و تولید را به ۶۵ هزار بشکه خواهیم رساند.

وی افزود: فازهای بعدی این میدان در دست مذاکره است و در قالب قرارداد IPC تولید آن تا ۱۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

«فریدون حسنوند»، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: یک زمانی پالایشگاه آبادان در نقطه صفر مرزی بدون توجیه اقتصادی صرفاً به نمایندگی از بلوک غرب برای قدرت‌نمایی در برابر بلوک شرق احداث شد اما امروز ما ضمن این‌که با کشور همسایه خود دوست و برادر هستیم، در این نقطه صفر مرزی بدون وابستگی به هیچ بلوکی، کاملاً مستقل و با زحمت متخصصین داخلی اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی خود را به دنیا نشان می‌دهیم.

حسنوند با بیان این‌که درصددیم موانع پیش‌روی این پروژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، ورود تکنولوژی به کشور و انعقاد قرارداد با سایر کشورها را برداریم، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که کمیسیون انرژی به صورت مکتوب پیگیری کرده و دیروز  در جلسه سران قوا در مورد آن بحث شده، موضوع مشارکت همه قوا در انعقاد قراردادها و سرمایه‌گذاری است.

وی اظهار کرد: از سال پیش به دنبال این بوده‌ایم که حق قانونی وزارت نفت در بحث ۱۴/۵ درصد سهم فروش داخلی و خالص گاز به وزارت نفت داده شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: از سوی اعضای کمیسیون رسماً اعلام می‌کنم که در این زمینه اجحاف شده است و مصر هستیم که این امر را تفهیم کنیم که اگر وزارتخانه‌ای مولد و اشتغالزا می‌خواهیم که در آن پروژه‌ها معطل نمانند و بتوانیم در دیگران برای سرمایه‌گذاری ایجاد تشویق و طمع کنیم باید این سهم به وزارت نفت تعلق بگیرد.

وی به برخی صحبت‌ها درباره کشور همسایه اشاره و عنوان کرد: ما با کشور مسلمان و برادر همسایه مان حسن همجواری داریم اما نباید فراموش کرد که در آنجا شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی در حال سرمایه‌گذاری بزرگ هستند و از طرفی هر کس بخواهد در کشور ما سرمایه‌گذاری کند عربستان سعودی چند برابر آن قرارداد را پیشنهاد و رشوه می‌دهد تا به جمهوری اسلامی نیایند.

حسنوند ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرده که باید سطح تولید نفت ایران را آنقدر پایین بیاوریم که ایران در معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جایگاهی نداشته باشد.

وی با اعلام حمایت از شرکت‌ها پیمانکاران و کالای داخلی گفت: امروزه توانمندی همین شرکت‌ها باعث شده بتوانیم گزارش بدهیم که از کجا به کجا رسیده‌ایم و چه چشم‌اندازی برای آینده داریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا