بانکبانک و بیمه

دلایل نارآرامی های اخیر بازار ارز


رییس شورای پول و اعتبار درخصوص بازار ارز و نقش اخلالگران گفت: دلالان یکی از عوامل اصلی نا آرامی های اخیر در بازار ارز بودند که با همت نیروی انتظامی از فعالیت مخرب آنها جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، ولی اله سیف در این جلسه که عصر دیروز در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد ضمن تبیین اقدامات این بانک درباره مدیریت بازار ارز و سامانه های طراحی و عملیاتی شده در این خصوص، گفت: سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی پس از اعمال سیاست جدید ارزی با تلاش شبانه روزی همکارانم در بانک مرکزی، عملیاتی و امروز رسما رونمایی شد. این سامانه مدیریت عرضه و تقاضای ارزی کشور را انجام می دهد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما به دلیل اشرافی که برای بانک مرکزی و دولت ایجاد می کند در بهترین شرایط راه اندازی شد، افزود: سیاست جدید ارزی، بهترین مدل برای شرایط روز کشور و به نوعی مصون سازی در مقابل تهدیدات خارجی است و سامانه نیما مسیر اعمال سیاست جدید ارزی را هموارتر می‌کند.
عالی ترین مقام بانک مرکزی درخصوص مقابله با اثر تورمی این تصمیم گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز برخی اقلام وارداتی از حدود ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان و با هدف کنترل اثر این افزایش قیمت بر کالاهای وارداتی مقرر شد مابه‌التفاوت این دو نرخ را دولت و بانک مرکزی از محل افزایش درآمد حاصل از سیاست جدید ارزی و با استفاده از حسابی که نزد بانک مرکزی افتتاح می شود پرداخت کند.
به گفته رییس کل بانک مرکزی، ثبت سفارش واردات و صادرات به هیچ وجه متوقف نشده است و از همان صبح روز اول که سیاست جدید ارزی ابلاغ و اعمال شد ارز مورد نیاز تخصیص داده شد.
رییس شورای پول و اعتبار درخصوص بازار ارز و نقش اخلالگران نیز گفت: دلالان یکی از عوامل اصلی نا آرامی های اخیر در بازار ارز بودند که با همت نیروی انتظامی از فعالیت مخرب آنها جلوگیری شده است.
وی ضمن ابراز قدردانی از شورای تأمین استان به خاطر همکاری موثر در موضوع برخورد با فعالیت موسسات غیرمجاز و همچنین اخلال گران بازار ارز، تصریح کرد: فعالیت موسسات غیرمجاز خطر بزرگی برای کشور و نظام بود که با حمایت نیروی انتظامی، مرجع قضایی و سایر دستگاه های ذیربط توانستیم فعالیت آنها را متوقف کنیم.
سیف خاطرنشان کرد: در اوایل فعالیتم در بانک مرکزی و طی اولین جلسه با مقام معظم رهبری بر موضوع برخورد با غیرمجازها تاکید شد. من و همکارانم در بانک مرکزی نیز با همین پشتوانه پیش رفتیم و به حمدالله امروز شاهدیم که هیچ موسسه غیرمجاز فعالی در کشور فعالیت نمی کند.
سیف در این جلسه با تشکر از وزارت کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، سپاه و سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طرح جدید ارزی، یک طرح ملی است که عامل و محور آن بانک مرکزی است و اگر این حمایت ها نبود، کار بسیار دشوار می شد.
 
همکاری مناسب بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز
استاندار تهران در این جلسه با اشاره به همکاری مناسب بانک مرکزی و شورای تامین در ساماندهی بازار ارز گفت: از زمان آغاز طرح جدید ارزی، شورای تامین جلساتی برگزار کرده و با راهنمایی کارشناسان بانک مرکزی، مشکلات و مسائل را شناسایی و برای رفع آنها اقدام می کنیم.
محمد حسین مقیمی با اعلام آمادگی کامل شورای تامین برای اقدامات امنیتی گفت: بانک مرکزی در موضوع جلوگیری از فعالیت تعاونی غیرمجاز ولیعصر و حل و فصل سپرده گذاران این تعاونی عملکرد مطلوبی داشت و موضوع ساماندهی بازار ارز نیز با همکاری و هماهنگی پیش می رود.
در این جلسه اعضای شورا تاکید کردند که در مورد مساله ارز بسیج هستند و آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه اخلال گری در بازار ارز وجود دارد. در پی این اقدامات،  21 نفر از دلالان ارز تاکنون دستگیر شده اند و پس از معرفی ۲۵۶ واحد صنفی از سوی بانک مرکزی که به صورت غیرمجاز، فعالیت صرافی انجام می دادند و بررسی های انجام شده، ۴۹ واحد که تخلف آنها محرز شد پلمپ شدند.
همچنین بنا به اظهارات مطرح شده در این جلسه، از ۲۵ بهمن ماه سال گذشته و با حضور همه جانبه پلیس آگاهی، از انجام هر گونه معامله فردایی ارز ممانعت به عمل آمده است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا