انرژی

پول گاز صادراتی به عراق را گرفته‌ایم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز از ایران به عراق، گفت: عراق تاکنون هزینه گازی که از ایران وارد کرده را پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا عراقی در چهارمین همایش تولید پایدار گاز در جمع خبرنگاران با بیان این که تولید گاز در سال ۱۳۹۷ به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد، اظهار کرد: میزان تولید گاز در حال حاضر ۲۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

وی با تاکید بر این‌که کیفیت گاز در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: در سال آینده نه تنها میزان تولید افزایش پیدا می‌کند، بلکه گازی که از بخش بالادست به دست می‌آید افزایش یافته تا کیفیت فرآورده‌هایی که از این گاز تولید می‌شود نیز ارتقاء یابد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قطع آبونمان از قبض گاز مشترکان، ادامه داد: قطع آبونمان باعث شده شرکت گاز هزار میلیارد تومان از دست بدهد که اگر این موضوع ادامه پیدا کند نباید انتظار خدمات مطلوب را از شرکت گاز داشته باشیم.

کارشناسان ترکمنستان ماه آینده به ایران می‌آیند

عراقی در مورد اختلاف گازی بین ایران و ترکمنستان که سال ۱۳۹۵ ایجاد شد، اظهار کرد: قرار است کارشناسان ترکمنستان ماه آینده به ایران بیایند. در این مورد بررسی‌ها صورت گرفته و رییس جمهور دو کشور به توافق رسیدند که مذاکره کنند. البته اگر ترکمنستان بخواهد به دادگاه برویم خواهیم رفت.

وی در مورد کیفیت سوآپ گاز ترکمنستان، گفت: اگر سوآپ گاز آنها خوب نباشد یا گاز را قطع می‌کنیم یا جریمه می‌کنیم. در حال حاضر کیفیت گاز آنها در حد جریمه خوب است. البته قول دادند کیفیت را بالا ببرند و بعد از این‌که کیفیت افزایش یافت، جریمه را کم می‌کنیم.

ایران آماده صادرات گاز به بصره

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات گاز به عراق، اظهار کرد: ایران آماده صادرات گاز به بصره است و هر زمان که پول‌اش را بدهد صادرات را آغاز می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون عراق هر میزانی که گاز گرفته پول آن را پرداخت کرده است. در سال ۱۳۹۷ بصره به صادرات گاز اضافه می‌شود.

براساس این گزارش عراقی طی سخنرانی که در همایش داشت با بیان این‌که در سال ۱۳۹۶ گاز حتی یک لحظه هم قطع نشد، اظهار کرد: شرکت گاز در سه محور مدیریت تامین گاز کشور، حضور فعال در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز و تجدید ساختار صنعت گاز ماموریت دارد.

وی ادامه داد: طی سه سال آینده میزان برداشت گاز طبیعی در سال به ۳۹۰ میلیارد مترمکعب، میزان اتان از ۱.۳ به ۸.۴ میلیون تن، گوگرد از ۱.۴ به دو میلیون تن، میعانات گازی از ۲۲۶ به ۳۶۰ میلیون تن و ال پی جی از ۲ به ۱۲ میلیون تن خواهد رسید.

همچنین در این همایش حبیب‌الله بی‌طرف – معاون وزیر نفت در امور مهندسی – با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری نباید فقط به تجارب داخلی اکتفا کنیم، گفت: طبق مصوبه شورای معاونین وزارت نفت شرکت‌های اصلی می‌توانند دو واحد بهره‌برداری خود را به شرکت‌های داخلی واگذار کنند. لیستی هم از شرکت‌های با تجربه دنیا تهیه شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا