بانکبانک و بیمه

کوتاهی بانک‌مرکزی درباره فروش اموال بانک‌ها


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که وقتی حسابرسی ۱۸ موسسه و بانک درباره‌ میزان واگذاری اموال مازاد آنها مورد تایید قرار نگرفته چطور می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس و در جریان ارائه گزارش میزان اجرای مواد  16و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در جلسه علنی صبح امروز اظهار کرد:‌ طبق قانون قرار بود ظرف ۳ سال اموال مازاد بانک‌ها تعیین تکلیف شود و امروز ۴ سال از تصویب قانون می‌گذرد اما فقط حسابرسی ۱۵ بانک انجام شده و هنوز حسابرسی ۱۸ موسسه و بانک مورد تایید قرار نگرفته پس چطور می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در این زمینه قصور و کوتاهی داشته است یاد آور شد: مانده سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید پیش بینی شده اما در گزارش ارائه شده به آن اشاره‌ای نشد.
پورابراهیمی همچنین گفت: سازمان امور مالیاتی باید گزارشی بدهد که از زمان اجرای این قانون آیا مالیات مازادی که قرار بوده نسبت به این مجموعه اعمال شود اعمال شده و چه عددی اخذ شده است؟ این سیاست تنبیهی بود که ما پیش بینی کردیم تا بانک‌ها به جای بنگاه داری به سراغ مسائل پولی و بانکی بیایند.
رئسی کمیسیون اقتصادی ضمن قدردانی از ارائه گزارش وزیر اقتصاد به کمیسیون اظهار کرد:‌صحبت‌های من بیشتر ناظر بر گزارش بانک مرکزی است اجازه دهید ما گزارش جمع بندی شده را توسط کمیسیون اقتصادی و سایر عزیزان نهایی کنیم و آن را ظرف یکی دو ماه آینده ارائه کنیم.
وی افز ایش سرمایه را از مشکلات حوزه‌ نظام بانکی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ گزارش افزایش سرمایه ناشی از واگذاری اموال مازاد  وجود ندارد و این از نقاط ضعف موجود است.
علی لاریجانی رئیس مجلس در این باره گفت: بانک مرکزی این گزارش را بدهد که کجا در این زمینه افزایش سرمایه داده است چرا که اساس این تصمیم افزایش سرمایه بانک‌ها و خروج بانک‌ها از بنگاه داری بوده است.
پورابراهیمی همچنین با انتقاد از عدم همکاری بانک مرکزی گفت: ما چند جلسه درباره‌ مسائل ارزی گذاشتیم که آقای سیف و معاون ایشان حضور پیدا نکردند.
علی لاریجانی هم در این زمینه گفت: قطعا باید در این جلسات بانک مرکزی حضور داشته باشد و گزارش لازم را ارائه کند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا