ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای یک اولتیماتوم و مرغی که پرید!

این روزها افزایش و کاهش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از دلار و سکه و لوازم منزل و کالاهای الکترونیک گرفته تا گوشت و مرغ از جمله خبرهای ثابت حوزه‌ی اقتصادی به شمار می‌رود، امروز هم جهش قیمت گوشت مرغ در بازار خبری بود که علت افزایش آن ناشی از نوسانات ارزی، کمبود نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی عامل در بازار اعلام شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، قیمت گوشت مرغ از اواخر سال گذشته با جهش قیمت همراه شد و هر کیلوگرم آن به بیش از ۸۰۰۰ تومان به فروش رسید و حتی در روزهای پایانی سال به مرز ۹۰۰۰ تومان هم نزدیک شد اما ظاهرا این روزها هم وعده‌ها مبنی بر کاهش قیمت گوشت مرغ و تعدیل قیمت‌ها در بازار، قیمت این نوع گوشت کاهش پیدا نکرده و به طور متوسط کیلویی ۸۷۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 مرغ دوباره پرید

همچنین بخوانید

یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ افزایش نرخ ارز عنوان می‌شود؛ عاملی که منطقی به نظر نمی‌رسد اما مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی این موضوع را تایید می‌کند. به گفته وی، نوسانات ارزی، کمبود نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی عامل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار شده است.  

کمالی سروستانی می‌گوید از ابتدای امسال وضعیت نهاده‌های تولید بسیار سردرگم و نامشخص شده است، چراکه واردکنندگان سویا و ذرت اعلام می‌کنند که این نهاده‌های تولید بسیار کم شده و در بازار موجود نیست اما به عنوان تولیدکننده این اظهارات را باور نداریم و در این میان شرکت بازرگانی دولتی نیز نمی‌تواند نیاز تولید کنندگان در این زمینه را تامین کند.

اولتیماتوم به تولیدکنندگان محصولات دخانی

امروز همچنین در خبرها اعلام شد که با توجه به اینکه قرار است رصد کامل شبکه تولید و واردات محصولات دخانی از آبان‌ماه سال جاری از طریق سامانه جامع تجارت در دستور کار قرار گیرد، مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور طبق ابلاغیه‌ای به همه تولیدکنندگان سیگار و محصولات دخانی اعلام کرد که نسبت به ثبت موجودی انبارهای تولیدی خود اقدام کنند.

در این ابلاغیه صادر شده برای آن دسته از شرکت‌های تولیدکننده که علاوه بر انبارهای نگهداری سیگار در محل کارخانه تولیدی، مراکز نگهداری دیگری نیز در سطح کشور برای نگهداری سیگارهای تولیدی خود دارند، آمده است:” شرکت‌هایی که از تاریخ هفتم بهمن ۱۳۹۷ تنها نسبت به ثبت موجودی انبارهای تولیدی خود، (انبارهای نگهداری سیگار در محل کارخانه تولید) اقدام کرده‌اند و موجودی سایر انبارها و مکان‌های نگهداری سیگار خود در سطح کشور را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، موظف به رعایت چهار نکته هستند.

در ابتدای امر در صورتی که موجودی ثبت نشده انبارها تا تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به اتمام نرسید، شرکت‌ها ملزم هستند نسبت به ثبت دقیق موجودی اظهار نشده در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ اقدام کنند. پیش از این علی اصغر رمزی -رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور- از امکان رصد کامل شبکه تولید و واردات محصولات دخانی از آبان‌ماه سال جاری خبر داده بود. بر اساس سامانه‌ای بر خط از ابتدای آبان‌ماه سال جاری تمامی شبکه تولید و واردات محصولات دخانی قابل رصد و رهگیری است. مساله‌ای که براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گرفته است.

قیمت کالاهای چینی افزایش یافت

در دو – سه ماه گذشته به دنبال نوسانات در بازار ارز قیمت برخی از کالاهای وارداتی با افزایش روبرو شده است که از جمله آن می‌توان به کالاهای چینی اشاره کرد. اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد این است که کالاهای چینی که تصور می‌شود با واحد ارزی چین یعنی “یوان” وارد می‌شود، چرا باید از افزایش قیمت دلار تاثیر پذیرفته‌اند که در این باره مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، معامله شدن همه کالاهای چینی با یوان را رد کرد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن بیان اینکه اکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط یک اسم است و به صورت رسمی در بازار وجود ندارد، گفت: باتوجه به اینکه همه کالاهای وارداتی از چین، ژاپن و کره لزوما با ارز این کشورها نیستند و با یورو و دلار هم معامله می‌شوند، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بر این اساس کالاهایی که از کشورهای دیگر همچون کره یا ژاپن هم وارد می‌شوند، لزوما اینگونه نیست که با ارز این کشورها برای واردات کالا اقدام شود. در بانک مرکزی چین هم فقط یوان وجود ندارد، بلکه حواله یورویی هم صادر می‌شود. به هر حال اگر افزایش قیمتی در کالاهای وارداتی از چین به وجود آمده باشد اتفاق غیرطبیعی نیست.

چوب حراج به ۴۸۵ هزار سکه

 نیمه دوم سال گذشته دوره خاصی برای بازار سکه بود و از حدود شهریورماه رشد قیمت این کالا شروع شد. سکه تمام بهار آزادی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پایان سال قبل تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان پیش رفت. افزایش حدود ۶۰۰ هزار تومانی سکه در حدود شش ماه در شرایطی رقم خورد که در این فاصله اقداماتی همچون حراج و پیش فروش انجام شد که البته نتوانست موجب کاهش قیمت شود، اما مدیران بانک مرکزی معتقد بودند اگر حراج برگزار نشد به طور حتم قیمت سکه تا پیش از این افزایش داشت.

طی حدود سه ماه برگزاری حراجی سکه ۴۸۵ هزار قطعه تمام و نیم بهار آزادی فروخته شد، در حالی حراج متوقف شده که بعید نیست در آینده‌ای نزدیک بانک مرکزی دوباره آن را در دستور کار قرار دهد.از چهارم آذرماه حراج سکه از کانال بانک کارگشایی(زیرمجموعه بانک ملی) اجرایی شد و به غیر از تعطیلات رسمی در روزهای زوج به طور مداوم در حال برگزاری بود تا این‌که این روال رسما در دهه دوم فروردین ماه متوقف شد و مدیران بانک مرکزی نیز آن را تائید کردند.

حراجی برای مخاطبان جذاب بود و به گونه‌ای پیش رفت که با استقبال نسبتا خوبی در روزهای برگزاری همراه شد. به هر ترتیب در شروع سال جدید با بی‌نظمی‌هایی در حراج سکه همراه بود و طولی نکشید که به طور کامل متوقف شد. با وجود توقف حراج سکه، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود اعلام کرده که “بانک مرکزی با عرضه سکه، حباب را تا حدی از بین برده و ممکن است در آینده نیز برای حراج مجددا اقدام کند”. این در حالی است که در دوران برگزاری حراج  تا پایان سال گذشته حبابی که تا ۲۵۰ هزار تومان پیش بینی می‌شد به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسید، ولی در ابتدای سال جاری مجددا نرخ سکه تا حدی حبابی شده و تا حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش رفته است.

در  حال حاضر با توقف حراج، بانک مرکزی پیش فروش سکه را در دستور کار دارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملی سکه‌های تمام بهار آزادی را در سررسیدهای شش و ۹ ماهه، یکساله، ۱۸ ماهه و دو ساله خریداری کنند. در روزهای اخیر پیش‌فروش در سررسید یک ماهه و سه ماهه به دلیل تکمیل ظرفیت متوقف شد.

دلار تقلبی را چگونه شناسایی کنیم؟

در چند ماه اخیر که بازار ارز دچار نوسانات شدیدتری نسبت به گذشته شد و قیمت دلار در روندی افزایشی قرار گرفت و از ۶۰۰۰ تومان نیز گذشت،  با افزایش تقاضای خرید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، دلالان و یا افراد دیگری به طرق مختلف و با شدت بیشتری دست به خرید و فروش دلار زدند که خود با توجه به التهابی که وجود داشت می‌توانست موجب سوء استفاده برخی شود.

از این رو پلیس در رابطه با خرید دلارهای تقلبی هشدار داد و به مخاطبان بازار ارز اعلام کرد که مراقب سوء استفاده‌های احتمالی باشند. این در حالی است که حتی بعد از تصمیم دولت برای تک نرخی شدن ارز از حدود ۱۰ روز پیش و ممنوعیت مبادله دلار در بازار آزاد و خارج از سیستم بانکی همچنان برخی تحرکات برای خرید و فروش دلار در بازار از سوی دلالان و یا افرادی وجود دارد که بازهم می‌تواند خطر خرید دلار تقلبی را در شرایطی که صرافی‌ها معامله‌ای انجام نمی‌دهند را افزایش دهد، از این رو توجه به اسکناس مورد خرید و اصل بودن آن برای مشتری ضروری است.

در رابطه با اینکه چگونه دلار غیرتقلبی خریداری شود و اصل قابل شناسایی باشد، اولین مسئله این است که باید به صرافی‌های مجاز  و همچنین شعب ارزی و یا ارزی- ریالی  بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت. اما در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار بر اساس آنچه که در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچرهای امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک هفت اسکناس یک دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای هفت فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

وزیر نفت: لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود

وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا در مورد توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با اشاره به خرید بخش نفتی شرکت مرسک توسط توتال و مذاکراتی که بین ایران و مرسک در مورد توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی صورت گرفته بود، گفت: لایه‌های نفتی به توتال داده نمی‌شود.

بیژن زنگنه مذاکره برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در مراحل آخر دانسته، اما گفته است که بخش نفتی شرکت مرسک توسط توتال خریداری شد و ما قصد نداریم توسعه لایه‌های نفتی را به توتال بدهیم. تاکنون برای مذاکره در مورد توسعه لایه‌های نفتی درخواست داده‌ایم، اما پیشنهاد جدی دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد مذاکره برای توسعه میادین، اظهار کرد: چند قرارداد در دست مذاکره است که در مرحله آخر قرار دارد که در این بین شرکت‌های روسی هم هستند، اما تا روزی که قرارداد امضاء نشود نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهم برد.

فرودگاه یاسوج تعطیل است؟

در روز ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان در نزدیکی فرودگاه یاسوج و در اثر برخورد به یکی از کوه‌های رشته کوه دنا سقوط کرد و این مساله به فوت تمام سرنشینان منجر شد. پس از حادثه تلخ سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ۹ مایلی فرودگاه یاسوج، به نظر می‌رسد که در حال حاضر پروازها به این فرودگاه متوقف شده است.

پس از این حادثه سازمان هواپیمایی کشوری پرواز ای تی آر ۷۲ را در آسمان ایران ممنوع کرد که البته پس از چند هفته بار دیگر مجوزهای لازم برای تداوم پرواز این هواپیماها ارائه شده است.

هرچند ابهامی درباره‌ی عملکرد فرودگاه یاسوج انتشار نیافت، اما رصد وضعیت بازار صنعت هوایی ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ پروازی به مقصد یا از مبدا فرودگاه یاسوج انجام نمی‌شود. در هیچ یک از سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما برای روزهای آینده برنامه پروازی برای یاسوج وجود ندارد و پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از آژانس‌های هواپیمایی نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ یک از ایرلاین‌ها برای این فرودگاه برنامه پروازی ارائه نمی‌کند.

طبق آخرین ارزیابی‌های شرکت فرودگاه‌ها تنها پنج فرودگاه ایران زیان ده نیستند و جز فرودگاه امام خمینی (ره) دیگر فرودگاه‌ها درآمد خاصی ندارند. در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از فرودگاه‌های شهرهای کوچک ایران به دلیل نبود ناوگان مناسب عملا نقش خاصی در آمار نهایی پروازهای کشور به خود اختصاص ندادند.

شغل‌های اینترنتی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند؟

اگر تا چند سال قبل کسی فکر درآمدزایی از فضای مجازی و اینترنت را در سر نمی‌پروراند اما اکنون این نگاه به سرعت در حال تغییر و گسترش است. امروز بسیاری از کسب‌وکارها در بستر اینترنت و بر پایه فضای وب در حال شکل‌گیری و رواج است. شاغلان این نوع کسب‌وکارها به ارزش درآمدزایی از فضای مجازی پی برده و استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین مجازی یکی پس از دیگری در حال راه‌اندازی است.

با وجود آنکه کسب‌وکارهای اینترنتی به سرعت در حال گسترش و اشتغالزایی است اما صاحبان این مشاغل هنوز جایگاه مشخصی در قوانین و پوشش بیمه‌ای کشور ندارند؛ به طوری که در قانون بیمه بیکاری، بهره‌مندی مشاغل اینترنتی از مقرری بیکاری پیش‌بینی نشده و کارشناسان نبود تعریف رسمی برای مشاغل اینترنتی را تایید می‌کنند.

اخیرا قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی فضای مجازی از پرداخت بیمه بیکاری به کسب و کارهایی خبر داده که با کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی نظیر تلگرام متضرر می‌شوند.

به گفته فیروزآبادی، به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و کسانی که با کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی به پیام رسان‌های داخلی، کسب و کارشان دچار اختلال شود، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد. از نظر قانون بیمه بیکاری، فرد بیکار به بیمه‌ شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد.

اما بر اساس قانون بیمه بیکاری، چنانچه بیمه شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تایید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته و می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.تشخیص ارادی یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این سازمان و اداره کار محل اشتغال بیمه شده است.

بیمه شدگان بیکار در صورتی که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی و دارای حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند و جزو تبعه کشورهای خارجی یا در زمره صاحبان مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند و مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشند، استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند.

اما با توجه به آنکه در قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی پیش‌بینی نشده و با توجه به اعلام حمایت دبیر شورای عالی فضای مجازی از کسب‌وکارهای مجازی و پرداخت بیمه بیکاری به صاحبان مشاغل اینترنتی به شرط کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی و همچنین تاکید معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پوشش بیمه‌ای استارت‌آپ‌ها و مشاغل تحت وب ولو در قالب بیمه اجباری، باید دید که در صورت بسته شدن پیام‌رسان‌های خارجی، وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی و انتقال آن‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی چه تغییری خواهد کرد و اساسا چند درصد استارت‌آپ‌ها و دارندگان مشاغل اینترنتی امکان دریافت بیمه بیکاری وعده داده شده از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی را پیدا خواهند کرد.

 مخالفت وزیر ICT با اعطای مسئولیت صدور مجوز صوت‌وتصویر فضای مجازی به صداوسیما

در پی تصویب ماده چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس در شامگاه یکشنبه(دوم اردیبهشت)، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بامداد امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت)، از طریق صفحه شخصی‌اش در توییتر، ⁩مخالفت خود را با طرح مجلس برای دادن مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما، اعلام کرد.

آذری جهرمی در توییتی درباره این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

بر پایه این گزارش، سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده است که، بر اساس این مصوبه کمیسیون، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما است و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا