بورسبورس اوراق

روز ابری بورس تهران/ عقب‌نشینی ۱۹۵واحدی شاخص کل

 

امروز در حالی شاهد افت دماسنج بازار سرمایه بودیم که در دقایق ابتدایی معاملات، شاخص کل تلاش کرد با صعود ۲۰ واحدی٬ خود را از نزول بیشتر حفظ کند اما افزایش فشارعرضه به خصوص در گروه فرآورده های نفتی، بازار را مجددا وارد فاز نزولی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران روزهای سرد و بی روحی را سپری می کند. برخلاف اخبار خوش از افزایش نرخ های جهانی کامودیتی ها٬ شاخص کل بی توجه به آنها به ریزش های ناامیدکننده خود ادامه می دهد.

از سویی دیگر فعالان بازار نیز در این فضای مه آلود رغبتی به دادوستد ندارند و بیشتر سعی در رصد اخبار بازارهای موازی و دنیای سیاست دارند. همچنین با افزایش نرخ ارز در فصل چهارم سال گذشته، سهامداران بیشتر شرکت های حاضر در بورس منتظر افزایش نرخ های فروش و درنهایت شنیدن گزارش های مساعد سالانه هستند. با در نظر گرفتن این دو دلیل عمده شاید بتوان حجم نازل این روزهای معاملات تالار شیشه‌ای را تسلط فضای بیم و امید در میان فعالان بازار دانست.

اما همچنان به اعتقاد بیشتر کارشناسان بازار، پس از فروکش کردن رگبارهای بهاری بورس، با انتشار گزارش صورت های مالی سال گذشته شرکت ها، می توان به روزهای خوش تالار شیشه ای در ماه های آینده امیدوار بود.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل با افت ۱۹۵ واحدی (کاهش ۰.۲۱ درصدی) به پله ۹۴ هزار و ۲۹۹ واحد بازگشت. همچنین شاخص هم وزن نیز با ثبت کاهش ۲۶ واحدی (افت ۰.۱۶ درصدی) به رقم ۱۶ هزار و ۷۳۰ واحد رسید. در این بین ۴۸۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان در ۳۶ هزار نوبت دست به دست شد که از این میزان تنها ۶۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

ترین های بورسی

در بین گروه های صنعت، گروه فرآورده های نفتی، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار نیز نمادهای «پارسان»، «همراه» و «فارس» هرکدام به ترتیب ۴۷، ۳۲ و ۳۲ واحد شاخص را تضعیف کردند. اما در سمت مثبت های کمرنگ بازار، «فولاد»، «رانفور» و «شپنا» هرکدام به ترتیب ۴۹، ۳۱ و ۲۹ واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در بین پُرارزش ترین نمادهای معاملاتی نیز سه نماد «فولاد»، «ذوب» و «شبندر» به چشم می خورند که البته این ارزش اندک دادوستدها برای نمادهای مطرح بازار، گواه دست شستن سهامداران از خرید و فروش است.

کوتاه از دنیای فلزات

امروز در گروه فلزات اساسی به ویژه فولاد شاهد رشد قیمت جهانی این فلز هستیم که دلیل اصلی آن محدودیت عرضه و افزایش تقاضا است. آمار معاملات نشان می دهد که تمرکز دادوستدها بر سر ماه های سرد پیش رو است که حاکی از نگرانی سرمایه گذاران از تشدید محدودیت های تولید و به دنبال آن کاهش عرضه زمستانه است. این شرایط موجب افزایش حدود ۲.۵ درصدی قیمت سنگ آهن شده است.

در این گروه شایعه مشکل کمبود آب در اصفهان در روزهای اخیر نظرها را به خود جلب کرده بود. از آنجا که گفته می شد این کاهش میزان آب، سهمیه آب شرکت فولاد مبارکه اصفهان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نهایت به کاهش تولید این شرکت در سال جاری منجر خواهد شد، باعث نگرانی سهامداران شرکت فولاد مبارکه شده بود. اما امروز شرکت مذکور با انتشار خبری رسمی موضوع کاهش سهمیه آب را تکذیب کرده و اعلام کرد، فعالیت و تولید در سال ۹۷ طبق پیش بینی ها خواهد بود.

در این میان مبادلات آلومینیوم و نیکل در چین با کاهش رغبت همراه است اما در بازار لندن شاهد رشد ۱.۲ درصدی قیمت هستیم. نحوه معاملات آلومینیوم از نگرانی فعالان بازار جهانی حکایت دارد که به انتظار نشسته اند تا نتیجه جلسات بحث کارگروه ۷ در کانادا و با محوریت روسیه و سوریه حاصل شود. آیا بین اعضای این گروه هماهنگی بر سر تحریم روسیه صورت می گیرد یا خیر؟

همچنین امروز در بازارهای جهانی قیمت هر تن سرب با نیم درصد رشد به محدوده ۲۳۵۰ تومان رسید. در یک ماه گذشته موجودی انبارهای لندن روندی خنثی داشته؛ از این رو روند قیمتی جهت داری را تجربه نکرده است. در نیمه اول هفته معاملاتی گذشته شاهد رشد آهسته و پیوسته قیمت سرب بودیم اما در روز پنجشنبه با افت ۱.۳ درصدی مواجه شد و در پایان هفته (جمعه) مسیر رو به رشد را در پیش گرفت که به طور کل در هفته گذشته با رشد قیمت ۱.۶ درصدی همراه شد.

از سویی دیگر یکی از اتفاقات مؤثر بر قیمت کامودیتی ها ازجمله شمش سرب، وضعیت اقتصادی و تصمیم سرمایه‌گذاران برای ماندن یا خروج در بازار کامودیتی‌ ها بود. در هفته گذشته افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا نشان از خروج سرمایه از این حوزه داشت و بازار نگران رشد سریعتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، همین موضوع زمینه افزایش نرخ بهره دلار آمریکا را در هفته اخیر فراهم کرد و عامل فشار بر کامودیتی‌ ها شد.

دیگر اتفاق موثر در این بازار، احتمال کاهش صادرات شمش سرب توسط ایران است. ایران با تولید سالانه ۶۹ هزار تن سرب ثانویه و ۶۸ هزار تن سرب اولیه، یکی از صادرکنندگان عمده سرب به دنیا بوده و سیاست تثبیت نرخ ارز در مرز ۴۲۰۰ تومان باعث شده تا صادرکنندگان از فروش محموله خودداری کنند و به انتظار شفافیت بیشتر بنشینند که همین موضوع می‌تواند در کنار دیگرعوامل مطرح شده موجب تحریک قیمت‌های جهانی شود.

از گوشه و کنار بازار

در اخبار غیر رسمی صبح امروز شایعه ای مبنی بر تاثیر بحران کم آبی بر میزان تولیدات ذوب آهن اصفهان منتشر شد که این شرکت با درج اطلاعیه در کدال درباره این موضوع شفاف سازی کرد. در این نامه آمده است که پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر توقف و یا کاهش تولید شرکت به استحضار می رساند با توجه به طرح های خرید پساب ها و شرایط دیگر٬ حتی با وجود رشد تولید مصرف آب کاهش داشته است.

از طرفی دیگر از بورس کالا خبر رسید که نخستین معامله شمش فولاد کاوه جنوب کیش با دلار ۴۲۰۰ تومانی، کیلویی ۲۱۴۲ تومان در تالار صنعتی بورس کالا انجام شد. این اولین معامله فولاد کاوه با نرخ های جدید ارزی است. به نظر می رسد با توجه به تن دادن «کاوه» به دلار ۴۲۰۰ تومانی، نماد این سهم روزهای منفی را پیش رو داشته باشد.

نیم نگاهی به فرابورس

آیفکس هم روز سردی را پشت سر گذاشت. شاخص فرابورس تلاش کرد در حوالی صفر نوسان داشته باشد و رقم های منفی را به خود نبیند اما در این بازار نیز سمت عرضه بر تقاضا غلبه کرد و سرانجام شاخص فرابورس با افت ۴.۱ واحدی به ارتفاع یک هزار و ۵۵ واحد بازگشت. در فرابورس ۱۷۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶۳ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۲۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس «ذوب»، «زاگرس» و «شپاس» بیشترین تاثیر منفی را داشتند. از سویی دیگر «کیمیا» و «اتکام» تا حدودی توانستند جلوی ریزش بیشتر آیفکس را بگیرند.

منبع
اقتصاد.آنلاین- مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا