آموزشآموزش کسب و کار

شما سواد تبلیغات و بازاریابی ندارید! (قسمت دوم)

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

در قسمت قبلی در مورد خلاقیت در تبلیغات و تفاوت فاحش تبلیغات برندهای معتبری چون مک دونالد، کوکاکولا و … با تبلیغات اطرافمان گفتیم.

در ادامه با مثال توضیح میدهم که سواد بصری چیست و به چه دلیل یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت برنامه بازاریابی و تبلیغات کسب و کار شما می باشد.

به تبلیغ محیطی زیر که توسط شرکت مک دونالد بر فراز شهر شیکاگو چشم نوازی می کند، توجه کنید :

همچنین بخوانید

 

سوال :
آیا متوجه مفهومی که پشت این تبلیغ وجود دارد در نگاه اول شدید؟
اگر جوابتان مثبت است به این معناست که شما ۵۰% سواد بصری را دارا هستید.

در واقع سواد بصری بدین معناست که شما با نگاه کردن به تبلیغات برندهای مختلف :
اولا تشخیص بدهید که چه مفهومی در پشت این تبلیغ وجود دارد – این بخش از سواد اکتسابی است و فقط کافی است روزانه خود را مقید کنید که تبلیغات برندهای مختلف دنیا را نگاه کنید و سعی کنید آنها را تحلیل کنید – ۵۰%
(به عنوان مثال در مورد تبلیغ مک دونالد، این برند با این تبلیغ، ظرف سیب زمینی سرخ کرده خود را در اذهان مشتری تداعی می کند)

دوما شما بتوانید تبلیغ خوب را از تبلیغ بد و تبلیغی که به مصابه تقلید می باشد و یا در شان کسب و کار شما نیست، تشخیص دهید – این بخش نیاز به تخصص خاص دارد و توسط فرد ماهر در این زمینه قابل تشخیص است – ۵۰%

ضمنا، اگر جواب سوالی که پرسیده شد منفی است باید روی سواد بصری خود کار کنید – در غیر این صورت کلیه تبلیغاتی که کسب و کار شما برای جذب مشتریان و افزایش فروش و سود انجام می دهد فقط هدر دادن هزینه است
و احتمالا در آخر تبلیغی مانند شکل زیر برایتان باقی خواهد ماند!!

اخطار :

اگر تبلیغ محیطی فوق برایتان جذاب است هر چه زودتر روی سواد بصری خود کار کنید !

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا