امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تغییر کاربری اراضی آفت مهم اقتصاد کشاورزی

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: تغییر کاربری اراضی از چالش های جدی اقتصاد کشاورزی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «کاظم فروزنده » در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دغدغه های جدی متخصصان و دلسوزان اقتصاد مملکت است.

وی ضمن اشاره به دلائل گسترش ویلاسازی در مناطق حاصلخیز کشاورزی کشور اظهارداشت: این پدیده مخرب به عوامل بسیار زیادی مانند کم آبی، حفر چاه های بی رویه آب، کاهش محصولات و افت بهره وری در بخش کشاورزی، گران شدن زمین ها در اطراف شهرهای بزرگ، سیاست ناکارآمد بانک ها، ریسک بالا در بخش کشاورزی، عدم حمایت های لازم از سوی مسئولان و بسیاری موارد دیگر مربوط می شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد کشاورزی در مورد کم آبی گفت: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت قوی در جمع آوری آب ها، انبار کردن نزولات جوی هنگام بارش و عدم تخصیص بهینه منابع آب به بخش کشاورزی موجب بی رغبتی کشاورزان به تداوم عملیات کشاورزی در کشور شده است.

وی در ادامه افزود: حفر چاه ها به تعداد بسیار زیاد از سوی افراد ویلانشین، بی مسئولیت و خودخواهی در خودبینی این عوامل باعث حرکت آنان به سمت خرید زمین های کشاورزی، جنگل ها و مراتع شده است.

فروزنده تصریح کرد: جدا از این کاهش محصولات و افت بهره وری در بخش کشاورزی به دلیل مدیریت ناکارآمد وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ونیرو موجبات از دست دادن انگیزه کشاورزان در انجام اعمال کشاورزی را به دنبال داشته است.

وی در ادامه گران شدن زمین ها در اطراف شهرهای بزرگ بوسیله پولدار شدن رانتخواران، دلالان و پولداران شهری از دیگر عوامل تغییر کاربری اراضی مرغوب کشاورزی در مملکت دانست و گفت: از یک طرف پولداران بی درد، مرفه و بدون هویت پول های بسیار زیاد رانتی را به سمت خرید زمین های کشاورزی گسیل داشته و از دیگر سو سیاست ناکارآمد بانک ها به دلیل سپرده گذاری های بلند مدت و پرداخت سود بسیار خوب به سپرده گذاران موجبات وسوسه بیشتر کشاورزان به فروش زمین های زراعی و باغی در جامعه را بیش از پیش فراهم ساخته است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: ریسک بالا در بخش کشاورزی و عدم حمایت های لازم از سوی مسئولان منجر به کاهش علاقه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش شده است.

وی اذعان داشت: جدا از این اعمال نکردن الگوی کشت مناسب و منطقه ای، عدم ارائه آموزش های لازم به کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی همه و همه تغییر کاربری اراضی و تشدید مهاجرت جمعیت روستایی به سمت شهرها را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش  می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا