خودروصنعت، معدن، تجارت

صنعت خودروسازی نیاز به انقلاب اساسی دارد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت:«به نظر می‌رسد برای دستیابی به جایگاهی که واقعا شایسته آن هستیم، لازم است یک انقلاب اساسی در نگاه و استراتژی صنعتی خود ایجاد کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، فربد زاوه در پاسخ به این پرسش که صنعت خودرو ایران با چه کشورهایی قابل قیاس است؟ اظهار داشت: از لحاظ قدمت با بسیاری از مراکز مهم تولید خودروی دنیا، مانند کره جنوبی و ترکیه و چین قابل قیاس است؛ هرچند از لحاظ کیفیت محصول هیچ مشابهتی ندارد.

همچنین بخوانید

وی افزود: واقعیت این است که تمامی این کشورها دیرتر از ایران در راه خودروسازی قدم گذاشته اند ولی با توجه به سیاست‌های انتخابی به نتایج بسیار متفاوتی رسیده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: صنعت خودروی ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزآوری مستقیم از صادارت خودروی ساخته شده داشته است در حالی که درهای بازار داخلی خود را هم به روی جهان باز نگه داشته است.

زاوه ادامه داد: واردات به ترکیه فاقد تعرفه ورودی است و اتفاقا این رفتار آزاد در مدیریت بازار نه تنها به ورشکستگی صنعت خودروی ترکیه منجر نشد که سبب شد محصولات ترک در بازارهای سخت‌گیرانه اروپایی مانند آلمان و بازار امریکا هم حضور داشته باشند و شرکت‌های بین المللی ترکیه را به عنوان یک پلت‌فرم تولید صادراتی انتخاب می‌کنند.

وی متذکر شد: این درحالی است که مدیران صنعت خودروی ایران، همچنان به فکر فروش بازار محدود داخلی هستند و اصولا مهارت‌های اولیه حضور در بازار‌های جهانی را هم ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای دستیابی به جایگاهی که واقعا شایسته آن هستیم، لازم است یک انقلاب اساسی در نگاه و استراتژی صنعتی خود ایجاد کنیم.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا