بورسبورس اوراق

ریل گذاری اساسی سپرده گذاری مرکزی در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، به کارگیری ظرفیت فین تک ها و استارت آپ ها و تکنولوژی های روز را در ارائه خدمات بهتر به فعالان بازار سرمایه تعیین کننده دانست و گفت: این موضوع، افق روشن و چشم انداز امیدبخشی در مقابل بازار مالی کشور و به ویژه بازار سرمایه قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین فهیمی   گفت: در فاینکس ۲۰۱۸ تمام نهادهای تاثیرگذار از هر سه بخش صنعت مالی کشور حضور داشتند و نکته حائز اهمیت این است که همگی تلاش کرده بودند  آخرین دستاوردها و خدماتی را که می توانند به مشتریان خود ارائه دهند عرضه کنند. همچنین بین ارائه دهندگان خدمات، رقابت قابل ملاحظه و تلاش ارزشمندی برای ارائه خدمات بهتر و ارزان تر بین نهادهای مالی دیده می شد.

وی ابراز امیدواری کرد با اتکا به این ظرفیت ها، بن بست های مالی موجود در کشور شکسته و تهدیدهایی که در بازار مالی وجود دارد به فرصت تبدیل شود تا اقتصاد کشور را به شکوفایی مورد انتظار برساند.

همچنین بخوانید

فهیمی در ادامه در خصوص برنامه های پیش روی سمات گفت: سمات به عنوان شرکتی که نقش بسترسازی و فراهم کننده زیرساخت ها را در بازار سرمایه به عهده دارد، بر آن است که نقش حیاتی خود را پررنگ تر از قبل برای فعالیت نهادهای مالی، فین تک ها، فین استارزها و استارت آپ ها ایفا کند.

مدیرعامل سمات توضیح داد: ما امسال روی پروژه های متعددی متمرکز شده ایم که به سرانجام و بهره برداری برسد. به تازگی از یکی از جامع ترین سیستم های موجود در بازار سرمایه که خدمات پایه و زیرساختی را ارائه می دهد در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی و بلافاصله از آن بهره برداری کردیم؛ پروژه ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان که در واقع پیش نیاز و زیرساختی برای سایر سیستم ها و سامانه ها خواهد بود.

وی افزود: یکی از آرزوهای فعالان بازار این بود که وقتی به نهادهای مالی موجود در بازار مالی کشور مانند کارگزاری ها، مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان ها مراجعه می کنند، اطلاعات جامعی داشته باشند. اگر ده ها سال در بورس فعال باشید و بخواهید کارگزار ناظر خود را تغییر دهید، کارگزار جدید با ارائه فرمی از شما حجم انبوهی از اطلاعات را می خواهد. مضاف بر اینکه هیچ کدام از این نهادها قادر به راستی آزمایی این اطلاعات هم نیستند.

فهیمی ادامه داد: این مساله باعث می شد بعضی از فعالان بازار با اطلاعات مختلف در سامانه های مختلف ثبت و ضبط شوند؛ لذا شفافیت از بین می رفت و همچنین برای فعالان دشواری هایی ایجاد می شد مثلاً با کوچکترین تغییرات ممکن بود یک شخص به عنوان دو فرد جداگانه تلقی شود.

مدیرعامل سمات اظهار داشت: با سامانه سجام، وضعیت متعدد سیستم های اطلاعاتی مشتریان برچیده می شود و یک سامانه جامع اطلاعات مشتریان، جایگزین همه می شود و آنها یک بار در این سامانه ثبت نام می کنند و دیگر در بازار سرمایه هیچ نهاد مالی از آنها اطلاعات نخواهد گرفت.

فهیمی افزود: حتی برای صندوق ها، سبدگردان ها، تمامی کارگزاری ها و شرکت هایی که سهام آنها خریداری می شود، یک شماره حساب از فعالان گرفته می شود و تمامی عایدی به آن شماره حساب واریز می شود. بنابراین، سجام به دلیل این جامعیت و شفافیت،  یکی از سرویس های جامع موفق خواهد بود.

وی درخصوص دیگر برنامه ها افزود: متعاقباً پروژه احراز هویت و مجمع الکترونیکی و سپس سیستم های مدیریت ریسک رونمایی می شود و خدمات پایه را ارائه خواهد داد.

به گفته فهیمی، در چهار چوب این ریل گذاری اساسی که در بازار سرمایه انجام می شود، بورس ها، ارکان، نهادهای مالی و ارائه دهندگان خدمات،  فرصت رقابت با هم را خواهند داشت.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا