اقتصاد کلان

دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه، اولین دهکده‌ اقتصادی کشور

به گزارش آرمان اقتصادی،گاهی اوقات فقط کافی است فضایی در اختیار متقاضیان کار گذاشته شود تا آن‌ها با راه اندازی کاری جدید هم برای خود و هم برای دیگران اشتغال زایی داشته باشند. درست مثل کاری که سازمان بسیج سازندگی کشور درکرمانشاه انجام داد و با تبدیل یک پادگان آموزشی که سال‌ها بدون استفاده افتاده بود این روز‌ها آنجا را تبدیل به دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی کردند.

سینا کریمی که به عنوان مجری طرح دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی کرمانشاه مشغول به کار است دراین باره می‌گوید:هدف از انجام این کار ترویج فرهنگ اشتغال و اشتغال زایی درکشور بود.

همچنین بخوانید

تجربه ثابت کرده اکثر افراد درجامعه فکر می‌کنند ایجاد یک شغل جدید و راه‌اندازی آن کاری سخت و دشوار است به همین خاطر با هدف ترویج فرهنگ اشتغال درجامعه و اینکه به مردم نشان دهیم در محیط‌های کوچکی که وجود دارد می‌توانند کسب وکار پررونقی ایجاد کنند و اتفاقا درآمد خوبی داشته باشند با تحقیق و بررسی‌های گسترده‌ای که انجام دادیم یک پادگان آموزشی در کیلومتر ده جاده بیستون به سنقر را که در زمان جنگ به رزمندگان آموزش می‌دادند و مدت‌ها بود که بدون اینکه هیچ استفاده‌ای از آنجا شود رها شده بود با تغییر کاربری، برای راه‌اندازی واحد‌های تولیدی در نظر گرفتیم.

به این ترتیب دهکده‌ی مقاوتی اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد و افراد زیادی کارشان را در این فضا آغاز کردند. کریمی می‌گوید: با راه‌اندازی و آماده سازی این دهکده اقتصاد مقاومتی که می‌توانم بگویم اولین دهکده اقتصاد مقاومتی در کرمانشاه و در کشور است مرحله‌ی دوکار را آغاز کردیم. در این مرحله با شناسایی افرادی که قصد داشتند کاری را آغاز کنند و نیاز به فضا داشتند تا هم برای خود و هم برای دیگران اشتغال زایی داشته باشد این فضا‌های موجود در دهکده اقتصاد مقاومتی به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

درهمه‌ی عرصه‌ها ورود پیدا کردیم

کریمی اضافه کرد:خوشبختانه با آغاز به کار دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی بیش از ۱۴ واحد کاری راه‌اندازی و فعالیت‌های خود را آغاز کردند. طبق آخرین آماری که به دست آمده درحال حاضر برای ۴۰ نفر و ۱۰ خانواده اشتغال‌زایی ایجاد شده و این قدمی خوبی در راستای جامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه می‌دهد:در حال حاضر واحد‌های پرورشی قارچ، شترمرغ، بزغاله، ماهیان زینتی، ماهی، گیاهان دارویی، زنبورعسل، بلدرچین وترشیجات و سبزیجات، تولید چیپس میوه در این دهکده فعال هستند وخوشبختانه بازار کار پر رونقی را در سطح استان برای آن‌ها فراهم شده.

آموزش می‌دهیم

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بسیج سازندگی آموزش متقاضیانی است که قرار است از این سازمان تسهیلات دریافت کنند و درآمدزایی داشته باشند.

 
کریمی به عنوان مدیر امور اشتغال دهکده اقتصاد مقاومتی کرمانشاه می‌گوید: برای اینکه این فضا‌های موجود در پادگان را به متقاضیان تحویل دهیم ابتدا سعی کردیم آن‌ها را از میانی افرادی انتخاب بکنیم که تحصیلکرده در رشته‌ی مرتبط هستند و طرح‌هایشان توجیح اقتصادی دارد. پس از این مرحله با معرفی افراد جویای‌کار به بانک عامل از سه میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۶ درصد برحسب نیاز شغلی فرد در اختیارشان قرار دادیم.

وی ادامه می‌دهد: البته باید به این نکته اشاره کنم که به غیر از افراد تحصیلکرده که کارشان را آغاز کردند ما برای افراد دیگر جامعه که متقاضی کار بودند و حتی زنان سپرست خانوار نیز با درنظر گرفتن فضا‌های موجود در این پادگان و اعطای تسهیلات فرصت شغلی ایجاد کردیم. در این میان حتی برای اینکه این افراد بتوانند با دید بازتر و همچنین علم بیشتری وارد بازارکار شوند برایشان دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و حتی به آن‌ها مدرک نیز اعطاء شد.

ماهی‌های صادراتی

حالا مدتی است از آغاز به کار این دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و به گفته‌ی سینا کرمی کار هر روز قوی‌تر و وسیع‌تر از روز قبل درحال انجام است.

 
کریمی می‌گوید: به طور مثال پرورش ماهی زینتی در دهکده اقتصاد مقاومتی کاری بی‌نظیر به شمار می‌آید. طبق پیش‌بینی‌های ما بیش از ۲۰۰ هزار قطعه ماهی‌های کم‌نظیر زینتی این دهکده در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع با آب شیرین پرورش داده می‌شوند، که برای چهار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرد و قرار است ۳۰ درصد این ماهی‌ها صادر شود که این خود ارزآوری خوبی را رقم می‌زند.
 
فعالیت‌های دیگری در راه است

این روز‌ها آنقدر اوضاع کار در دهکده‌ی اقتصاد مقاوتی کرمانشاه اوضاع رو به راهی دارد که حالا مسئولان سازمان بسیج سازندگی برآن شده‌اند تا به فعالیت‌های اقتصادی این دهکده اضافه کنند و کار را با وسعت بیشتری ادامه دهند.

 
کریمی در این باره می‌گوید: یکی از مزایایی که این طرح داشت این بود که در طی سال‌های اخیر به دلیل اینکه از ساختمان‌های موجود در فضا هیچ استفاده‌ای نمی‌شد متاسانه این بنا‌ها رو به تخریب می‌رفت، اما خوشبختانه بعد از راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی این ساختمان‌ها احیاء شد.

وی ادامه می‌دهد:یکی دیگر از دغدغه‌های ما در این دهکده ارتقای کارگاه‌های تولیدی به ۲۵ عدد است که احداث باغ مدرن به صورت پرکولا (داربستی) و کشت گیاهان دارویی و زعفران را دستورکار خود قرار دادیم. خوشبختانه در بحث گیاهان دارویی ورود پیدا کردیم و کار آغاز شده است و دربخش‌های دیگر نیز به زودی فعالیت‌ها آغاز خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

 
کریمی می‌گوید: در این دهکده شرایطی را برای شرکت‌های دانش بنیان نیز فراهم کرده‌ایم تا بتوانند فعالیت‌های علمی وتولید محصول موردنظرشان را آغاز کنند. به طور مثال تا مدتی دیگر یک شرکت دانش‌بنیان به نام آریا شیمی در این دهکده مستقر شده و موم ریخته‌گری تولید می‌کند.
 
نکته‌ی حائز اهمیت اینجا است که این موم‌های ریخته‌گر‌ی تا قبل از این از کشور‌های دیگر وارد می‌شد، اما با تولید این محصول در دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی نه تنها نیازمان به واردات این محصول از بین می‌رود بلکه برای اولین بار این کار بزرگ در سطح خاورمیانه به نام ایران ثبت می‌شود.

این درحالی است که چندی پیش منصور فتاحی مسئول بسیج سازندگی استان کرمانشاه نیزدرباره‌ی دهکده‌ی اقتصاد مقاومتی به خبرنگاران گفت: این دهکده زیرساخت‌های خوبی دارد که به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

همچنین او به ظرفیت‌های دیگر این دهکده اشاره کردو گفت: ایجاد باغات، واحد ماهی درمانی، مجموعه تفریحی توریستی و از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این دهکده است؛ و از آنجایی که هدف نهایی ما گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی است به امید خدا در آینده نزدیک دومین دهکده اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه در تنگه کنشت ایجاد خواهد شد.

 
انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا