بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

برنامه‌هایی برای بانکداری نوین / نگاهی به کارنامه آدانیک در سال ۹۶ و آینده آن در سال ۹۷

سال گذشته برای بسیاری از شرکت‌های مختلف فعال در حوزه بانکداری سال پررونقی بود. جدا از همه رخدادها و فرازونشیب‌ها در حوزه فین‌تک و در کل اقتصاد کشور، شرکت‌های متعددی بودند که توانستند از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرند و رشد خوبی را تجربه کنند. آدانیک یکی از این شرکت‌هاست.

این شرکت مهندسی نرم‌افزار که در حوزه بانکداری فعالیت می‌کند، سال گذشته توانست محصولات جدیدی به سبد محصولات بانکی خود اضافه کند. شرکت مهندسی آدان‌نیک‌افزار یا همان آدانیک، یک ارائه‌دهنده راهکار (Solution Provider) برای بانک‌هاست. آدانیک تلاش می‌کند سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر دانش و نوآوری به بانک‌ها ارائه کند. در دنیا، شرکت‌های بزرگ کربنکینگ سرویس‌های پایه بانکی را ارائه می‌کنند، ولی در کنار آنها شرکت‌هایی هم هستند که تمرکزشان کمک به بانک‌ها برای نوآوری و تمایز و بهبود تجربه‌ مشتری و همگامی با فناوری است. برخی از آنها توسط کربنکینگ‌ها جذب یا خریداری می‌شوند و برخی هم مستقل هستند. آدانیک شرکت مستقلی محسوب می‌شود که در بستر کربنکینگ‌های مختلف کار می‌کند.

 

گمانیک، پلک و کلون، سه محصول سال ۱۳۹۶

علی حاجی‌زاده‌مقدم درباره این محصولات و توسعه آنها می‌گوید: «کیلید و کاریز دو محصولی بود که در سال گذشته توانستیم آنها را توسعه بیشتری بدهیم. در عین حال محصولات جدیدی شامل گمانیک، پلک و کلون هم سال ۱۳۹۶ به بازار عرضه شدند و اکنون در سبد محصولات ما هستند.» گمانیک تلاش جدید آدانیک در حوزه علوم داده و کار با داده‌های بزرگ بود. این محصول که با توانایی رصد اطلاعات و تحلیل ناهنجاری‌ها، به بانک‌های مختلف در تشخیص تقلب کمک می‌کند، خط کاری جدیدی برای این شرکت به حساب می‌آید.

پلک نیز از دیگر محصولات جدید آدانیک است و برای تجمیع و نمایش داده‌های بزرگ و تحلیل عملکرد، مکمل محصولات دیگر این شرکت به‌شمار می‌رود. این سیستم اپلیکیشن‌ها و وضعیت تراکنش‌های سامانه‌های دیگر را رصد می‌کند و از انجام کار خود دو هدف دارد؛ یکی اینکه کسانی که روی سیستم، نظارت فنی دارند، بتوانند از وضعیت آن مانند بالا یا پایین بودن سیستم و خطای احتمالی آن آگاه شوند و دیگر اینکه به افرادی که دیدگاه تجاری دارند و می‌خواهند از وضعیت تجاری یک سامانه مانند کاریز یا کیلید یا یک کسب‌وکاری چون فینوتک آگاه شوند، برای بررسی وضعیت بازار یک سیستم و ساخت گزارش‌های تجاری کمک کند. کلون، سومین محصول جدید آدانیک، قدم بلند این شرکت به سمت رویکرد اومنی‌چنل بود. این محصول به بانک‌ها کمک می‌کند تا کاربران آنها به‌راحتی با اثر انگشت خود احراز هویت شوند و برای شناخته شدن از روش‌های پردردسر دیگر مانند رمز یک‌بارمصرف یا پیچیده استفاده نکنند.

 

تجربه بانکداری باز همراه با فینوتک

حاجی‌زاده‌مقدم پیشرفت دیگر این شرکت را در حوزه بانکداری باز می‌داند. او که به همکاری این شرکت با فینوتک اشاره دارد، در توضیح این همکاری می‌گوید: «سرویس فینوتک با مشارکت آدانیک رشد کرده و اکنون به غیر از بانک آینده با بانک ایران‌زمین نیز همکاری می‌کند و به‌عنوان یک بستر مستقل برای ارائه سرویس‌های بانکی و غیربانکی مانند بورس و بیمه به گسترش حوزه فعالیت خود ادامه می‌دهد. این سرویس در عین حال که در کنار فضاهای استارت‌آپی و نوآوری مانند فینووا بوده، مستقل از آنها با کسب‌و‌کارهای بزرگ هم شروع به همکاری کرده و اکنون هم سرویس‌های عملیاتی بانکی و غیربانکی و هم مشتریان و کاربران خودش را دارد.»

بومرنگ، محصول دیگر آدانیک، بستر ارائه سرویس‌های باز بانکی یا Open API است. تفاوت این بستر با محصولی چون کاریز این است که در کاریز بانک است که به سازمان‌های بیرونی دسترسی می‌دهد، ولی در بومرنگ این اتفاق از سوی کاربر نهایی رخ می‌دهد. در بومرنگ ارتباط سه‌طرفه‌ای بین مشتری، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بیرونی با بانک ایجاد می‌شود و مشتری می‌تواند این اجازه را به یک سرویس دیگر (مثلا یک برنامه حسابداری شخصی یا یک سایت خریدوفروش اینترنتی) بدهد که به حساب بانکی او دسترسی داشته باشد یا حتی به‌صورت خودکار از آن برداشت کند یا انتقال وجه انجام دهد. اینجا سه وجه بانک، مشتری بانک و کسب‌وکارها با یکدیگر همکاری دارند و نام بومرنگ هم از همین‌جا آمده است. حاجی‌زاده‌مقدم می‌گوید: «تفاوت کاریز با بومرنگ در این است که در کاریز بانک به غیرخودش دسترسی می‌داد و در بومرنگ، مشتری بانک، خود این کار را انجام می‌دهد.»

در کنار توسعه محصولات، تعداد مشتریان آدانیک هم از یک بانک به پنج بانک افزایش پیدا کرده و محصولات کیلید و کاریز در این بانک‌ها شروع به کار کرد. با این حال به گفته حاجی‌زاده‌مقدم، این شرکت بیش از آنکه تلاش داشته باشد بر تعداد بانک‌های طرف قرارداد خود بیفزاید، در تلاش است رابطه عمیق‌تر و پایدارتری با مشتریان فعلی ایجاد کند و در نوآوری همراه آنها باشد.

 

معماری بانکداری اومنی‌چنل برای بانک‌ها

اومنی‌چنل یکی دیگر از بخش‌هایی است که آدانیک در آن ورود کرده است. این شرکت در چشم‌انداز خود تلاش دارد بانکداری اومنی‌چنل را برای بانک‌ها طراحی و معماری کند. به عقیده حاجی‌زاده‌مقدم، خروج بانک‌ها از سینگل‌چنل بودن و ورود آنها به مولتی‌چنل و کراس‌چنل نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت و اجبار بود. او می‌گوید: «مشتریان انتظار داشتند دسترسی به بانک شکل‌های متنوعی داشته باشد. اکنون مشتریان بانک‌ها می‌توانند مشکلاتی را که در اینترنت‌بانک برای آنها پیش آمده، با مرکز تماس در میان بگذارند و مرکز تماس هم بتواند مشکل را حل کند و از بروز آن مطلع باشد. با این همه از آنجایی که همه این کانال‌ها در یک فضای واحد با یکدیگر در ارتباط نیستند، هزینه سنگینی بر دوش بانک‌هاست، اما در عین حال وجود کانال‌های متنوع، بانک‌ها و برند آنها را دچار آشفتگی کرده است. گفتنی است هماهنگ کردن این کانال‌ها با یکدیگر دشوار است.»

به گفته حاجی‌زاده‌مقدم این مشکل جدیدی برای بانک‌ها نیست. کارکنان قدیمی‌تر بانک‌ها یک نظر و عقیده دارند و کارکنان جدیدتر بخش فناوری اطلاعات دیدگاه متفاوتی را دنبال می‌کنند. حاجی‌زاده‌مقدم می‌گوید: «نخستین چالش بانک‌ها همین سازماندهی داخلی است. این دوگانگی در همه بانک‌ها به نحوی به چشم می‌خورد و هر کدام از آنها تلاش کردند راه‌حل خود را برای حل آن پیاده‌سازی کنند. برخی شعبه بانکداری الکترونیک افتتاح کرده‌اند و برخی هم شرکت‌های فناوری اطلاعات جداگانه‌ای برای خود در نظر گرفته‌اند.»

 

ارتباط با کاربران عمومی

به گفته حاجی‌زاده‌‌مقدم، سال ۱۳۹۶ سال موفقی برای این شرکت بود و همان مسیر در سال ۱۳۹۷ دنبال خواهد شد. آدانیک تلاش دارد در سال جدید روی سه حوزه بانکداری باز در چارچوب فعالیت در فینوتک، علوم داده در قالب توسعه محصول گمانیک و اومنی‌چنل و در قالب محصول کلون برای احراز هویت یکپارچه و محصولات موبایل و وب برای تجربه کاربری یکسان در وب و موبایل و نیز محصول کاریز برای مدیریت یکپارچه کانال‌ها فعالیت خود را ادامه دهد.

مشتریان آدانیک، بانک‌ها هستند و این کسب‌وکار با کاربر عمومی به‌صورت مستقیم ارتباطی ندارد. هرچند مصرف‌کننده نهایی برخی از محصولات آدانیک مشتریان بانک‌ها هستند، اما آدانیک محصولات خود را به بازار عمومی عرضه نمی‌کند. مشتریان این شرکت بانک‌ها و موسسات مالی هستند و آنها با در اختیار قرار دادن این محصول، به‌صورت غیرمستقیم در بهبود کیفیت سرویس‌های بانکداری الکترونیک به مشتریان یک بانک کمک می‌کنند.

با این حال مدیران آدانیک پیش‌تر اعلام کرده بودند، می‌خواهند حوزه مخاطبان خود را افزایش دهند و کاربر عمومی را نیز در نظر بگیرند. حاجی‌زاده‌مقدم در پاسخ به این پرسش که این برنامه به کجا رسید، توضیح داد: «جدا از اقدامات B2B که گفته شد، برنامه‌هایی برای ورود به حوزه B2C نیز داریم. تلاش ما در این است که بتوانیم با همکاری بانک‌ها محصولات کنونی خود را به گونه‌ای بازسازی و عرضه کنیم که کاربر عمومی بتواند از سرویس‌های چندبانکه آن استفاده کند. به این معنی که بتواند همزمان از ارزش داشتن سرویس‌های چند بانک در یک محصول بهره ببرد.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا