انرژی

کاهش سالانه واردات نفت هند از ایران

واردات نفت هند از ایران در طول سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ که پالایشگاه‌های دولتی خریدشان را به دلیل اختلاف بر سر حق توسعه یک میدان گازی ایرانی کاهش دادند، به میزان ۱۵.۷ درصد افت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، در سال مالی منتهی به مارس، ۴.۴۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد تا ظرفیت پالایش رو به توسعه خود را تامین کند.

آمار نشان داد طی مدت مذکور پالایشگاه‌های هندی حدود ۴۵۸ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۵۴۳ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در سال پیش از آن، نفت ایران را دریافت کردند.

همچنین بخوانید

پالایشگاه‌های دولتی هند شامل ایندین کورپ، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، هندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم به همراه زیرمجموعه‌اش شرکت پالایش بهارات عمان حدود ۲۷ درصد کمتر نفت از ایران وارد کردند.

هند که بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین است، سال گذشته پس از اینکه تهران تصمیم گرفت حق توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت‌های دیگر واگذار کند، به پالایشگاه‌های دولتی دستور داد واردات نفت ایران را کاهش دهند.

با این‌همه ایران و هند اکنون مذاکراتشان را در خصوص میدان فرزاد بی ازسرگرفته اند. بیژن زنگنه، وزیر نفت اوایل ماه جاری اظهار کرده بود ایران امیدوار است دو کشور اختلافاتشان بر سر این میدان را ظرف مدت دو ماه آینده حل و فصل کنند.

پالایشگاه‌های دولتی هند در سال مالی جاری برای برخورداری از تخفیف‌های حمل محموله، قصد دارند واردات نفت از ایران را دو برابر کنند.

وزیر نفت در فوریه گفته بود ایران امیدوار است در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت به هند بفروشد. با این‌همه یک منبع هندی گفت واردات از ایران ممکن است به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

در سال مالی گذشته پالایشگاه خصوصی “ریلاینس اینداستریز” واردات از ایران را حدود ۵۰ درصد افزایش داد و به حدود ۸۱ هزار بشکه در روز رساند.

واردات نفت “اسار اویل” از ایران در سال مالی گذشته تحت مدیریت جدید روس‌نفت که منابع خرید را متنوع کرد، ۱۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵ هزار بشکه در روز رسید.

شرکت “اچ پی سی ال-میتال انرژی” که پالایشگاه باتیندا در ایالت پنجاب را اداره می‌کند، در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ خرید نفت از ایران را به حدود ۱۶ هزار بشکه در روز کاهش داد.

آمار منابع آگاه نشان داد واردات نفت هند از ایران در مارس ۴۳۰ هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با ماه پیش از آن ۳۴.۴ درصد و در مقایسه با مارس سال گذشته ۱۸.۲ درصد کاهش داشت.

در سال مالی گذشته عراق جای عربستان را گرفته و بزرگترین صادرکننده نفت به هند شد. ایران سومین صادرکننده بزرگ بود و نیجریه با گرفتن جای ونزوئلا، در جایگاه چهارم ایستاد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا