بورسبورس اوراقبورس کالا

انجام معاملات سکه کشور در بورس کالا / بازار سرمایه هنوز جایگاه حقیقی خود را در اقتصاد پیدا نکرده است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلسه ای مشترک با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد از این پس، معاملات سکه کشور در بورس کالا انجام شود.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، شاپور محمدی، در آئین گشایش ششمین گردهمایی پیش‌کسوتان بازار سرمایه گفت: این سنت خوبی است که دور هم جمع می‌شویم، اما باید تعداد دفعات این گردهمایی را افزایش داده و هر دو ماه یکبار انجام دهیم، تا قادر باشیم از نظرات کارشناسی بزرگواران حاضر در این جمع استفاده کنید.

همچنین بخوانید

وی گفت: سه شنبه در جلسه ای مشترک با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد که از این پس،  معاملات سکه کشور در بورس کالا انجام شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه بازار سرمایه هنوز جایگاه حقیقی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده است و  باید محل واقعی سرمایه گذاری برای افراد جامعه باشد، تصریح کرد: هنگامی که بنده وارد سازمان بورس شدم، با مشکلات متعددی روبرو بودیم و تعداد نمادهای متوقف شده بالا بود اما، با تلاش فراوان، تعداد این نمادها را کاهش دادیم و به عدد ۱۵ رساندیم؛ همچنین ما در سال گذشته سامانه معاملات را به روزرسانی کردیم و در سال جاری نیز سامانه معاملات فرابورس را راه‌اندازی خواهیم کرد.

محمدی به بحث عملیاتی کردن سامانه اسمارت  نیز اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته نسبت به مباحثات حقوقی اقداماتی را انجام دادیم؛ رایان بورس سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که تکالیف قانونی مدیران را به آنها متذکر می‌شود. البته این مسئله، منکر وظیفه پیگیری مدیران برای انجام تکالیف آنها نیست، اما با این حال سازمان بورس این سامانه را برای بهبود عملکرد آنها راه‌‌ندازی کردیم.

این مقام مسوول افزود: سامانه دیگری تحت عنوان “رصد” راه‌اندازی کردیم، این سامانه عملکرد بنده و سایر همکارانم را رصد می‌کند و اطلاعاتی که در آن جمع‌آوری می‌شود را به زودی افشا می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در سازمان بورس به یک ضعف ۵۰ ساله بازار رسیدگی کردیم، تصریح کرد: این مسئله محدود کردن کارگزاری‌ها به استفاده از امکانات اعتباری‌شان به میزان سرمایه آنها بود. پس از انجام این کار متوجه شدیم در سامانه آتوس این قابلیت وجود داشت، اما ما به آنها واقف نبودیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدگی به نمادهای متوقف شده بانکی  را یکی دیگر از اقدامات سازمان برشمرد وگفت:

در سال گذشته اقدام به ساده‌سازی قوانین کردیم که در سال جاری نیز این روند را ادامه خواهیم داد. همچنین یکی مسائل مهمی که باید به آن توجه می‌شد، افزایش سرمایه کارگزاری‌ها بود، چرا که آنها برای مراودات خارجی به این مسئله نیاز داشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس، کاهش کارمزد کارگزاری‌ها بود، بیان داشت:  خیلی از افراد به این مسئله نقد داشتند اما، ذکر این نکته ضروری است که خود کارگزاری‌ها همین میزان و بلکه بیشتر از آن را تخفیف می‌دادند.

محمدی اظهارداشت: در همین راستا میزان کارمزد دریافتی سازمان را نیز کاهش دادیم؛ این مسئله شاید به کاهش درآمدهای سازمان منجر شود، اما سعی کردیم منابع درآمدی دیگری را برای جبران آن در نظر گیریم.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات سازمان بورس، اعطای مجوز به چند شرکت رتبه سنجی بود؛ این  نیاز در اقتصاد ما به شدت حس می‌شد، لذا این گام را برداشتیم و امیدواریم در این بخش با رشد قابل توجه شرکت‌های رتبه بندی مواجه باشیم.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا