انرژی

تبدیل بحران آبی به بحران برقی

کاهش ۴۴ درصدی بارش ها در سال آبی جاری، حجم آب پشت سدها را کاهش داده است که این امر امسال منجر به کاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میانگین ارتفاع بارش ها از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ تاکنون، ۱۱۶.۸ میلیمتر اعلام شده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که ۲۰۷.۶ میلیمتر بود، ۴۳.۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۲۰۹.۵ میلیمتر بود، ۴۴.۲ درصد کاهش داشته است.
کاهش بارش ها، افت شدید آب پشت سدها را به دنبال داشته است به نوعی که حجم آب پشت سدها در روزهای پایانی فروردین‌ماه پارسال نزدیک به ۲۸ میلیارد مترمکعب بود اما این رقم امسال به ۱۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.
پارسال هشت میلیارد مترمکعب از حجم آب پشت سدها در نیروگاه‌های برقابی استفاده قرار گرفت و امسال این رقم به سه میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.
«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این ارتباط گفت: با توجه به حجم آب پشت سدها، نیروگاه های برقآبی امسال به جایبحران بر ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات، رقمی بیش از پنج هزار مگاوات انرژی تولید خواهند کرد.
در این ارتباط، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه نیروگاه سد زاینده‌رود از مدار تولید برق خارج شده است، گفت: نیروگاه سد زاینده‌رود به علت کاهش شدید تراز آب از دی ماه سال گذشته امکان تولید برق را از دست داده است.
مسعود میر محمدصادقی افزود: با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد تا شروع زمستان سال جاری بتوان نیروگاه سد زاینده‌رود را وارد مدار کرد و این موضوع یک رکورد تاریخی در تعطیلی نیروگاه سد زاینده‌رود است.
وی حجم آب ورودی از ابتدای سال آبی را به سد زاینده‌رود ۱۹۸ میلیون مترمکعب اعلام و تصریح کرد در سال گذشته ورودی آب به سد ۵۴۳ میلیون متر مکعب و در میانگین دراز مدت ۶۳۷ میلیون مترمکعب بوده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ریزی وزارت نیرو امسال سه هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وارد مدار می شود اما پیش بینی می شود نسبت به پارسال چهار هزار مگاوات افزایش مصرف برق داشته باشیم.
بنابراین نسبت افزایش ظرفیت تولید نسبت به افزایش مصرف برق امسال در کشور منفی خواهد بود که این تراز منفی در تولید و مصرف برق باید با کمک مردم در زمینه مدیریت مصرف، جبران شود.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا