صنعتصنعت، معدن، تجارت

۱۲ ماه با سیگار

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات آمار ۱۲ ماهه میزان تولید، واردات، صادرات و برآورد قاچاق سیگار را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی‌اصغر رمزی، با اشاره به آمار تولید، صادرات و واردات و قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: میزان تولید سیگار از ۴۵ میلیارد نخ در سال ۱۳۹۵ به ۴۹.۳ میلیارد نخ در سال ۱۳۹۶ رسیده که حاکی از افزایش ۱۰ درصدی میزان تولید است.

وی ادامه داد: میزان واردات سیگار در سال گذشته معادل ۳.۲ میلیارد نخ بوده که نسبت به واردات ۳.۹ میلیارد نخی در سال ۱۳۹۵ نشان دهنده کاهش ۱۸ درصدی میزان واردات سیگار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن است.

همچنین بخوانید

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات در مورد آمار صادرات سیگار در سال ۱۳۹۶ بیان کرد: میزان صادرات سیگار در ۱۲ ماهه سال گذشته معادل ۳۶۰ میلیون نخ بوده است که نسبت به صادرات ۱۷۰ میلیون نخ سیگار در سال ۱۳۹۵ حکایت از افزایش ۱۱۲ درصدی میزان صادرات دارد.

رمزی در مورد برآورد میزان قاچاق سیگار در سال گذشته، خاطر نشان کرد: در سال گذشته برآورد میزان قاچاق معادل ۲.۷ میلیارد نخ بود در حالی که برآورد قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۵ رقمی در حدود ۶.۲ میلیارد نخ بود که نشان‌دهنده کاهش ۵۵ درصدی برآورد میزان قاچاق سیگار در سال گذشته است.

وی در ادامه با بیان این که طبق تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف بوده است تا واردات سیگار را به تولید داخل تبدیل کند و میزان آن را به عدد صفر در سال ۱۳۹۵ برساند، تصریح کرد: متاسفانه در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه این تکلیف قانونی به خوبی اجرا نشد، اما از سال ۱۳۹۳ با تلاش و همت بسیار شاهد تحول در صنعت محصولات دخانی تاکنون هستیم تا جایی که در چهار ساله گذشته میزان تولید سیگار ۶۹ درصد افزایش یافته است.

واردات سیگار در سال ۱۳۹۵ به میزان چهار میلیارد نخ بود که نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش ۷۶ درصدی داشت. همچنین تولید سیگار در سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۰ میلیارد نخ بود که در سال ۱۳۹۵ به میزان ۴۵ میلیارد نخ افزایش یافت.

در خصوص برآورد قاچاق نیز باید خاطرنشان کرد که در سال ۱۳۹۳ برآورد قاچاق معادل ۱۲ میلیارد نخ بود که در سال ۱۳۹۴ به میزان ۸.۶ میلیارد نخ کاهش یافت و در سال ۱۳۹۵ نیز مجددا با کاهش شش میلیارد نخ دیگر مواجه شد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا