امور زیربناییراه و ساختمان

تامین نزدیک به۱۰۷ هزار مسکن اجتماعی برای دهک‌های کم‌درآمد/دولت با پول پرقدرت بانک مرکزی وارد عمل نمی‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به موانع اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در قالب اجرای طرح مسکن اجتماعی توانستیم نزدیک به ۱۰۷ هزار مسکن برای دهک‌های کم درآمد تامین کنیم.

همچنین بخوانید

علی چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح مسکن اجتماعی اظهار داشت: بنا بر ضرورت حمایت دولت در تامین مسکن دهک‌های پایین درآمدی، این مهم در سال‌های اخیر از دو طریق پیگیری شده است. یکی از طریق اقدامات سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و دیگری در قالب مصوبه حمایت از مسکن کم درآمد‌ها که در اسفند ماه ۱۳۹۵ به تصویب هیات دولت رسید.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹ ماهه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی در قالب اجرای طرح مسکن اجتماعی ۱۰۶ هزار و ۷۲۳ مسکن برای دهک‌های کم درآمد تامین کرده است، گفت: از سال ۹۲ تا سال گذشته بنابر درخواست سازمان بهزیستی ۵۴ هزار ۳۸۵ واحد مسکونی برای مخاطب هدف این سازمان از سوی وزارت راه وشهرسازی تامین شده که بخشی از این واحد‌ها شامل واحدهای مسکن مهر و واحدهای خود مالکی شهرهای کوچک و روستا‌ها است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی سازمان ملی زمین و مسکن برای اقشار ویژه و خانواره‌های دارای دو معلول و بیشتر، ۱۵ هزار ۴۳۴ واحد مسکونی تامین کرده است.

چگنی گفت: با حمایت‌های وزارت راه وشهرسازی در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۶ بنیاد مسکن توانست ۱۷ هزار و ۵۴ واحد مسکونی و بنیاد مستضعفان ۴ هزار و ۵۱۶ واحد را برای اقشار کم درآمد تامین کند.

وی ادامه داد: با ارائه اراضی از سوی وزارت راه و شهرسازی خیرین مسکن ساز نیز در ۵ سال گذشته ۱۵ هزار ۳۳۴ واحد مسکونی برای خانوار‌های کم درآمد احداث کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موانع موجود برای عدم اجرای سایر برنامه‌های طرح مسکن اجتماعی اظهار داشت: با توجه به عدم تامین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن اجتماعی و همچنین تخصیص منابع قابل ملاحظه بخش مسکن برای اتمام طرح مسکن مهر و عدم تمایل دولت به استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی به دلیل تبعات منفی استفاده از این منابع (همچون ایجاد تورم)، امکان اجرای این طرح در سال ۱۳۹۶ در چارچوب برنامه مصوب، میسر نشد.

وی افزود: تکلیف مشخص شده در مصوبه هیات محترم وزیران در خصوص تامین زمین برای اجرایی شدن این طرح، توسط سازمان ملی زمین و مسکن و از طریق تدوین برنامه و جانمایی زمین‌های مورد نیاز و توزیع استانی آن برای سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ انجام شده، اما به دلیل عدم تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح، این اراضی هنوز واگذار نشده است که به محض تامین منابع یارانه‌ای و تخصیص تسهیلات بانکی تکلیف شده، اجرای برنامه مسکن اجتماعی در اراضی مورد نظر آغاز می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا