انرژی

مجانی بودن آب زیر زمینی برای کشاورزی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر آب زیر زمینی برای مصارف کشاورزی در کشور هیچ قیمتی ندارد و بصورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید سیاری در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: این رویه در هیچ کجای دنیا متداول نیست بنابراین تداوم حرکت مورد نظر می تواند به منابع آب زیر زمینی کشور صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

وی همچنین در مورد مبنای محاسبه آب بها (آب های سطحی) در شرایط فعلی ودریافت هزینه مصرف آب ازکشاورزان در کشور اظهارداشت: هم اکنون متوسط آب بها دریافتی از آب های تنظیم شده درشبکه های مدرن، تلفیقی و سنتی از کشاورزان به ترتیب سه، دو و یک درصد محصول موردکاشت است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده از سوی سازمان حسابرسی در سال ۱۳۹۵ حجم آب مورد فروش تنها در شبکه های مدرن ۱۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر یک متر مکعب آب تنظیمی در مملکت به قیمت ۱۶۴ ریال تحویل کشاورزان داده می شود که این رقم با توجه به قرارگیری کشور در یک منطقه خشک و کم آب بسیار ناچیز و غیر منطقی است.

سیاری دربخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مدیریت منابع آب یک مسئله پویا و دینامیک است نه ایستا چرا که شرایط جامعه و اقلیم همواره تغییرو هر دوره زمانی نیازها و اقدامات خاص خود را می طلبدالبته این بدین معنی نیست که به یک جنبه از اقدامات پرداخته و جنبه های دیگر به فراموشی سپرده شود بلکه در بعضی از دوره ها بخشی از اقدامات پررنگ تر از سایر موارد در جامعه نمود عینی پیدا می کند.

رئیس موسسه آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: پایه گذاری انستیتو آب و انرژی این دانشگاه مربوط به ۵۰ سال قبل است.

علی اصغر علم الهدای افزود: هدف از تاسیس انستیتو این بوده که با استفاده از انرژی خورشید در سواحل جنوب کشور از منابع آب غیر متعارف مانند آب دریا، آب شیرین تولید کنند.

وی ادامه داد: مدیریت آب بدون مدیریت انرژی در دنیای امروز معنی ندارد چرا که آب و انرژی به هم وابسته هستند.

رئیس موسسه آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کارگروه آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بطور قطع و یقین برای تولید، انتقال و تصفیه آب به انرژی و بر عکس برای تولید انرژی به آب نیاز است.

وی همچنین در ادامه این مصاحبه یادآورشد: طی سال های گذشته در بحث مدیریت منابع آب کشور تنها به بحث مدیریت عرضه توجه شده وبه نظر می رسد به مسئله مدیریت تولید و مباحث اقتصادی آب در مملکت توجه کافی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمدجواد طالبی» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا