خودروصنعت، معدن، تجارت

سامانه جامع تجارت جایگزین ثبتارش می‌شود/ واردات خودرو ضابطه‌مندتر می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از حذف سامانه ثبتارش همزمان با راه اندازی سامانه جامع تجارت از هفته آینده خبر داد و گفت: انجمن در تلاش برای به تعویق انداختن زمان اجرایی شدن این طرح تا بهبود نهایی است.

 مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  با بیان این خبر افزود: در جلسه مشترک این انجمن با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که بر اساس پیش بینی ها، مقرر شده که این سامانه از هفته آینده راه اندازی و اجرایی شود. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از عصر خودرو، وی با بیان این که این طرح پیش از این در سایر کالاها از جمله پوشاک اجرایی شده بود، تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه از این پس تنها واردکنندگانی مجاز به ثبت سفارش خودرو خواهند بود که VIN خودرو را در اختیار داشته باشند.

دادفر در پاسخ به امکان اجرایی شدن این طرح نیز اظهار کرد: از زمان سفارش گذاری تا زمان حمل خودرو که حدود دو زمان نیاز است، امکان ارایه VIN NUMBER وجود دارد هرچند که نوع تولیدات با یکدیگر متفاوت است اما خودروهایی که بعه صورت مستقیم از کارخانه دریافت نمی شوند نیز این شماره را در اختیار دارند که به نظر می رسد مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به حذف سامانه ثبتارش با اجرایی شدن سامانه جامع تجارت ادامه داد: هرچند در صورت اجرای صحیح، این رویکرد به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و به نفع واردکنندگانی است که به درستی مشغول به فعالیت هستند، اما به طور قطع چالش هایی در اجرای آن وجود خواهد داشت که به مرور زمان بهبود خواهد یافت.

وی رصد کالا، مشخص شدن سره از ناسره و مشخص شدن تاجران خوشنام را از مزایای اجرای این طرح اعلام و تصریح کرد: با اجرایی شدن این سامانه از این پس امکان ثبت سفارش آزاد وجود نخواهد داشت و تنها زمانی امکان ثبت سفارش وجود دارد که حتما خریدی انجام شده باشد.

به گفته دادفر، ارتباط حساب بانکی با واردات، ارتباط بین پرداخت مالیات با واردات، کسب درآمد با واردات مجوز و در نهایت عملکرد نمایندگان رسمی با این سامانه مشخص خواهد شد همچنین ارتباط با سازمان ملی استاندارد و تاییدیه اولیه این سازمان با محصول وارداتی و همچنین ارتباط بین گمرکی و نحوه ترخیص کالا از دیگر مواردی است که در این سامانه به صورت کامل مورد ارزیابی قرار می گیرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا