بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گزارشی کوتاه از تجارت الکترونیک پارسیان با نماد «رتاپ» در بورس / از افتخارات و ورود به بورس تا برنامه‌ها

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در سال ۱۳۷۹ به‌صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و به‌موجب صورت‌جلسه مجمع فوق‌العاده در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۹، نوع شرکت، از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان با ۵۳/۵۴، بانک تجارت با ۱۳/۴۱، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس با ۹/۲۲، شرکت گروه مالی بانک پارسیان با ۱/۷۲، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با ۱/۵۴، شرکت سرمایه‌‌گذاری خوارزمی با ۱/۵۱، شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان با ۱/۴۵، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا با ۱/۲۹ و BFM صندوق.س.ا. بازارگردانی امید لوتوس پارسیان با ۱/۲۸ درصد سهامداران تجارت الکترونیک پارسیان هستند.

ناگفته نماند اول شهریورماه ۱۳۹۶ و بر اساس مصوبه هیات‌مدیره این شرکت که در ۳۱ مردادماه ۱۳۹۶ منعقد شد، برند این شرکت بورسی از «پککو» به «تاپ» تغییر داده شد.

همچنین بخوانید

نرم‌افزار تازه‌وارد «پیدو»

نرم‌افزار درخواست سوخت «پیدو» از دیگر اپلیکیشن‌های تاپ است که با همکاری مشترک شرکت پترو آیریک به بهره‌برداری رسیده است. پیدو دارای دو نرم‌افزار برای کاربر و سوخت‌رسان است. نحوه استفاده از این نرم‌افزار به این صورت است که ابتدا کاربر درخواست خود را از طریق اینترنت اعلام می‌کند، نزدیک‌ترین ماشین سوخت‌رسان می‌تواند به آن پاسخ دهد و پس از اینکه قیمت و مسافت آن مشخص شد، کاربر دکمه تایید یا انصراف را انتخاب می‌کند.

 

به‌موجب مجوزهای اخذشده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه انواع خدمات پرداخت الکترونیکی و همچنین از وزارت صنایع و معادن در زمینه تولید نرم‌افزار؛ شرکت تاپ، فعالیت‌های خود را عمدتا در زمینه تامین، نصب و پشتیبانی از دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و خودپردازهای بانکی، ارائه خدمات پرداخت مجازی از طریق اینترنت و موبایل، صدور و شخصی‌سازی انواع کارت‌های نقدی و اعتباری، ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه مدیریت تراکنش‌های پرداخت و خدمات سوئیچ به بانک‌ها و موسسات مالی و… متمرکز ساخته است.

پیگیر؛ کیف پول الکترونیکی تاپ

پیگیر، یک کیف پول الکترونیکی است که برای خرید و انتقال پول استفاده می‌شود. علاوه بر این، قرار است یکسری خدمات پایه‌ای مانند خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبض و کارت‌به‌کارت به این کیف پول اضافه شود. این کیف پول قابلیت استفاده در بستر پرداخت‌های خرد، مانند پرداخت خرد در تاکسی‌ها یا هر نوع پرداخت خردی که در جامعه مورد نیاز باشد را دارد. انتقال پول در پیگیر بر اساس شماره تماس‌های ثبت‌شده در گوشی صورت می‌گیرد و بدون کارمزد است. تشکیل گروه و تقسیم دنگی، پرداخت براساس کد QR و بخش رادار که پذیرنده‌ها (کسب‌وکارهایی که از پیگیر استفاده می‌کنند) و دوستان فرد در آن نمایش داده می‌شوند نیز از دیگر امکانات پیگیر است.

 

در حال حاضر شبکه پرداخت فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی در بیش از ۱۰۹۱ شهر کشور فعال بوده و خدمات پشتیبانی مورد نیاز از طریق ۴۹ نمایندگی در تمامی استان‌های کشور ارائه می‌شود. همچنین هزاران سازمان خصوصی و دولتی محصولات و خدمات خود را از طریق سامانه‌های پرداخت مجازی شرکت (اینترنت و تلفن همراه) ارائه می‌کنند.

 

افتخارات تاپ

تاپ در ابعاد ملی افتخارات متعددی کسب کرده است؛ از جمله اینکه این شرکت اولین ارائه‌دهنده کارت‌های اعتباری و پیش‌پرداخت در کشور است و در تجاری‌سازی کارت‌خوان‌های فروشگاهی کشور نیز پیشگام بوده است. تجارت الکترونیک پارسیان، رتبه اول را در ششمین جشنواره ملی بهره‌وری در بین شرکت‌های ارزیابی‌شده در گروه رایانه کسب و برای تدوین مدل سنجش رضایت مشتریان پککو لوح افتخار، دریافت کرده است. تاپ برای اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات در رتبه‌بندی شماره ۳۳۵۰۸ مورخ ۱۳۹۴/۳/۱۱ شورای عالی انفورماتیک کشور، رتبه اول را کسب کرده است.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی انجام‌شده توسط سازمان مدیریت صنعتی، تاپ رتبه ۲۲۹ را در جمع ۵۰۰ شرکت برتر کشور از نظر میزان فروش / درآمد کسب کرده، همچنین از نظر «رشد سریع» در میان «یکصد شرکت سوم برتر کشور»، حائز رتبه پنجم شده است.

تاپ در ابعاد بین‌المللی نیز افتخاراتی کسب کرده است؛ از جمله اینکه نخستین شرکت  PSPاست که گواهی‌نامه ISO 27001:2013 را در حوزه امنیت اطلاعات از شرکت CIS اتریش دریافت کرده است. این شرکت همچنین در جمع ۱۰ شرکت PSP برتر آسیا قرار دارد و رتبه ۵۲ شرکت‌های PSP در جهان را بر اساس رتبه‌بندی  نیلسون ریپورت احراز کرده است.

از دیگر افتخارات تاپ اخذ تندیس زرین تعالی خدمات بانکداری الکترونیکی e Bank Award 2012 به‌عنوان برترین شرکت PSP در حوزه رشد و توسعه پایدار خدمات بانکداری الکترونیکی است.

 

ورود شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به بورس

نماد این شرکت با نام «رتاپ» از سال ۱۳۸۹ در فرابورس عرضه شد. رتاپ در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار می‌گیرد. تعداد کل سهام این شرکت در زمان ارائه ۲۰۶ میلیون سهم بود که ارزش هر سهم یکصد تومان برآورد شده بود و در عرضه اولیه ۱۰ درصد عرضه شد.

محمد فطانت‌فرد، رئیس هیات‌مدیره تاپ که بعدها رئیس سازمان بورس هم شد، در آستانه ورود این شرکت به فرابورس اعلام کرده بود: «سرمایه کنونی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ۲۰۶ میلیارد ریال است که تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه داشته است.»

در ابتدای ورود تاپ به فرابورس رشد ۱۵درصدی سود سالانه برای این شرکت در نظر گرفته شده بود. تجارت الکترونیک پارسیان، در حال حاضر با سرمایه بیش از ۲۷۳ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس حضور دارد.

در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ نیز بانک تجارت اقدام به عرضه ۱۰ درصد از سهام تجارت الکترونیک پارسیان کرد. بانک تجارت که از ۲۸ تیرماه ۱۳۹۶ با توقف نماد روبه‌رو شده بود، در آخرین روز کاری سال، اقدام به عرضه ۱۰ درصد سهام تجارت الکترونیک پارسیان کرد. این بلوک «رتاپ» شامل بیش از ۳۶۶ میلیون و ۴۳۵ هزار سهم بود که توسط کارگزاری بانک تجارت به قیمت پایه هر سهم سه هزار و ۳۱ ریال و به‌صورت یکجا و نقد آماده واگذاری شد.

 

توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌ها

مطابق با گفته‌های عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برای افزایش سهم بازار بر دو محور ایجاد و حضور در بازارهای جدید پرداخت الکترونیکی از طریق حمایت از استارت‌آپ‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیکی و سرمایه‌گذاری به‌منظور شناخت زوایای مغفول‌مانده در این حوزه متمرکز است. برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در حوزه‌هایی که به آنها ورود نداشته نیز جزء سرفصل‌های کاری این شرکت بوده است. در همین راستا تاپ با در اختیار داشتن سه اپلیکیشن، خدمات متعدد و البته متفاوتی را ارائه می‌دهد. اپلیکیشن «تاپ» خدمات متعدد بانکی را به کاربران ارائه می‌دهد، «پیگیر» کیف پول تاپ است و «پیدو» نرم‌افزار درخواست سوخت این شرکت است.

نگاهی به عملکرد اپلیکیشن تاپ

تاپ خدماتی از قبیل پرداخت قبض، کارت‌به‌کارت، نیکوکاری، خرید بسته اینترنت، خرید شارژ، خرید طرح ترافیک و خرید بلیت اتوبوس را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران تاپ می‌توانند از مبداء کارت‌های ملی، سپه، پارسیان، ایران‌زمین، سینا، شهر، حکمت ایرانیان، سرمایه، دی، پست‌بانک، قوامین، توسعه تعاون، انصار، قرض‌الحسنه رسالت و آینده به کلیه کارت‌های عضو شتاب کارت‌به‌کارت انجام دهند.

 

۲۲آبان‌ماه ۱۳۹۶ نیز عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان اعلام کرد: «این شرکت به‌منظور توسعه فعالیت‌ها در حوزه کارت‌های پرداخت الکترونیکی اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت پویاتجارت سیمرغ کیش کرده است.»

فعالیت اصلی شرکت پویاتجارت سیمرغ کیش که ۳۰ درصد از سهام آن، متعلق به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است؛ صدور کارت‌های خرید بین‌المللی با هدف پاسخگویی به نیاز ایرانیان در خارج از کشور است که با انعقاد قرارداد نهایی مابین این دو شرکت، تاپ تجربه جدیدی را در زمینه صدور کارت‌های خرید بین‌المللی خواهد داشت.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا