بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به وضعیت به‌پرداخت ملت در بورس ایران و آینده این شرکت / مسیر جدید شرکت به‌پرداخت ملت

شرکت به‌پرداخت ملت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان ارائه‌دهنده پرداخت خدمات الکترونیک (PSP) با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی ایران آغاز کرده است. این شرکت علاوه بر ارائه خدمات پرداخت الکترونیک، به توسعه محصولات و ارائه راه‌حل‌های تخصصی برای مشتریان خود می‌پردازد. شرکت بورسی به‌پرداخت در حال حاضر دارای سرمایه اسمی ۹۵ میلیارد تومانی است و گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا سهامدار ۹۱/۲ درصدی آن محسوب می‌شود.

 

آغاز به کار به‌پرداخت ملت در بورس

شاید بتوان گفت مهم‌ترین اتفاق سال ۱۳۹۶ برای شرکت به‌پرداخت ملت، ورود به بورس و عرضه ۱۰ درصد سهام این شرکت با سرمایه اسمی ۹۵ میلیارد تومانی بود. به‌پرداخت ملت ۲۷ تیر ۱۳۹۶ با نماد «پرداخت» در بخش «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوط به آن»، گروه و طبقه‌ «مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار» و با کشف قیمت ۱۷۵۰ تومانی هر سهم به‌عنوان اولین شرکت بورسی سال ۱۳۹۶ وارد بازار سهام شد.

در عرضه اولیه این سهم، مجموعا ۶۷ هزار و ۸۴۹ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی حاضر به خرید این سهم شدند که به تسهیم سهام قابل واگذاری به میزان هر کد ۷۳۰ سهم منجر شد. از مجموع خریداران این سهم در عرضه اولیه ۶۶ هزار و ۸۹۵ نفر سهامدار حقیقی با ۹۸.۵۹ درصد و ۹۵۴ فعال حقوقی با ۱.۴ درصد بودند.

در خصوص عملکرد این شرکت پیش‌بینی می‌شود درآمد به‌پرداخت ملت تا پایان سال ۱۳۹۶ با تحقق کامل بودجه به میزان بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومان بالغ شود و کل مبلغ فروش شرکت در سال مالی ۱۳۹۵ نیز مبلغ ۴۵۶ میلیارد تومان بوده است.

 

افتخارات شرکت به‌پرداخت ملت

این شرکت در عرصه ملی و بین‌المللی افتخاراتی را کسب کرده است. طبق رده‌بندی شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) از سوی نشریه معتبر نیلسون ریپورت، شرکت به‌پرداخت ملت جایگاه نخست را در میان شرکت‌های ایرانی و رتبه اول خاورمیانه را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داد. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های گوناگونی همچون تعداد، مبالغ تراکنش‌ها و مجموع تعداد کارت‌خوان‌ها و پذیرندگان فعال انجام شده است.

سکه:

در اپلیکیشن سکه خدماتی از قبیل شارژ، شارژ اینترنت، قبض خدماتی، پرداخت، قبض موبایل، کارت‌به‌کارت، نیکوکاری و شاپ‌کارت قابل ارائه است. در حال حاضر کاربران این اپلیکیشن به بیش از یک میلیون و یکصد هزار کاربر رسیده‌اند. این اپلیکیشن یک منوی کشویی نیز دارد که گزینه‌های «تاریخچه تراکنش‌ها»، «کارت‌های بانکی»، «امتیاز سکه» و «درباره سکه» را داراست. با اپلیکیشن سکه می‌توانید بسیاری از امور بانکی و پرداختی خود را انجام دهید. همچنین می‌توانید در فروشگاه‌های طرف قرارداد با سکه، مبلغ مورد نظر را با تلفن همراه خود پرداخت کنید.

 

در ابعاد ملی و در وهله نخست باید گفت این شرکت پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تولید فناوری اطلاعات (تولید نرم‌افزار) را دارد. در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی و در بین ۵۰۰ شرکت برتر نیز با رشد ۳۸رتبه‌ای، به جایگاه ۱۶۳ در این فهرست دست یافته است.

به‌پرداخت ملت همچنین گواهینامه رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی را از شورای عالی انفورماتیک کشور به دست آورده؛ همچنین در زمینه‌های تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش و خدمات پشتیبانی از شورای عالی انفورماتیک کشور رتبه یکم را به خود اختصاص داده است.

کسب گواهینامه انجمن انفورماتیک ایران، اخذ مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اخذ گواهینامه دانش‌بنیان نیز بخش‌های دیگری از افتخارات این شرکت، در ابعاد ملی به‌شمار می‌رود.

همچنین در حاشیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۷ از خدمت جدید شرکت ملی پست و به‌پرداخت ملت در زمینه پرداخت برخط وجوه محصولات پستی از طریق دستگاه‌های Mpos با حضور حسین مهری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست و محمدعلی ترابیان، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت رونمایی شد.

 

برنامه‌های آتی

به گفته محمدعلی ترابیان، مدیرعامل به‌پرداخت ملت، افزایش سرمایه این شرکت از ۹۵ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات حال‌شده سهامداران اصلی را بخشی از برنامه‌های سال ۱۳۹۷ عنوان کرده است. همچنین با توجه به اینکه سوئیچ به‌پرداخت ملت حدود ۱۲ سال پیش با دانش داخلی تولید شده است، در سال آینده پروژه نوسازی سوئیچ به‌پرداخت ملت در دستور کار است. همچنین پایانه‌های فروشگاهی این شرکت که در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان فعال در شبکه پرداخت کشور است، نوسازی خواهد شد.

این شرکت مجموعا ۴۲ پروژه در حوزه‌های ارزش‌افزوده، ایجاد انگیزش و سهولت کارکرد را تا مردادماه ۱۳۹۷ عملیاتی خواهد کرد. کاهش هزینه‌های تراکنش‌های کارت‌خوان‌های فروشگاهی موضوع مهم دیگری است که این شرکت در سال ۱۳۹۷ دنبال می‌کند.

به‌پرداخت ملت در سال جاری، علاوه بر سرمایه‌گذاری و تمرکز روی موبایل؛ از ‌ظرفیت استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها نیز بهره خواهد برد. هرچند این اقدامات از سال ۱۳۹۶ شروع شده است، اما به‌صورت جدی در سال ۱۳۹۷ دنبال خواهد شد. تا این مرحله نیز مذاکرات به‌پرداخت ملت با هفت استارت‌آپ نهایی و در دو مورد نیز به عقد قرارداد منجر شده است. در این راستا شرکت به‌پرداخت ملت با همکاری و کمک دانشگاه صنعتی شریف به‌دنبال راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان «استارت‌آپ فکتوری» است.

استارت‌آپ فکتوری

به‌پرداخت ملت در حال حاضر تلاش دارد برنامه‌های خود برای آینده؛ مانند به‌روز کردن فناوری‌ها، استفاده از تکنولوژی‌ها در سطوح بالا و همکاری با مراکز علمی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان در نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف را دنبال کند. در این راستا این شرکت با همکاری و کمک دانشگاه صنعتی شریف به‌دنبال راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان «استارت‌آپ فکتوری» است.

 

شرکت به‌پرداخت ملت در سال ۱۳۹۶ کار خود را در حوزه فروش شارژ تلفن همراه نیز آغاز کرده است و طبق گفته‌های مدیرعامل این شرکت، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ افزایش درآمد بالایی از این محل داشته باشد. علاوه بر این، به‌پرداخت ملت در سال ۱۳۹۷ بر تکنولوژی اینترنت اشیا نیز تمرکز خواهد داشت.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا