انرژی

کاهش ۵ برابری دبی ورودی آب سد «سفیدرود»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: دبی ورودی آب سد هم‌اکنون ۶۲ مترمکعب بر ثانیه است که سال گذشته ۳۴۱ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

به گزارش ایسنا، «کاظم لطفی» حجم ذخیره آب سد سفیدرود را ۸۶۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۰میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود:دبی ورودی آب سد هم‌اکنون ۶۲ مترمکعب بر ثانیه است که سال گذشته ۳۴۱ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

همچنین بخوانید

وی سطح زیر کشت اراضی شالیزارهای استان را ۲۳۸ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این مجموع ۱۷۱هزار هکتار از اراضی در داخل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفیدرود و حدود ۶۶هزار هکتار خارج از شبکه قرار دارد.

۱۰۴میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در استخرهای پرورش ماهی

مهندس لطفی حداقل حجم آب مورد نیاز برای مصارف مختلف در محدوده شبکه سد سفیدرود در یک دوره آبیاری را دو میلیارد و ۸۹ میلیون متر مکعب دانست و افزود: از این مقدار یک میلیارد و ۹۸۵ میلیون متر مکعب مورد نیاز شالیزارها و حدود ۱۰۴میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در استخرهای پرورش ماهی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در خصوص منابع آب داخل استان گفت: پتانسیل حجم آب ذخیره در آب‌بندان‌های استان برابر با ۱۰۰ میلیون متر مکعب است که تاکنون حدود۸۰ درصد از این حجم ذخیره سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: از تعداد ۴۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان تاکنون ۳۰۳ مورد آماده بهره‌برداری است که پتانسیل تأمین آب از محل ایستگاه‌های پمپاژ در سطح شبکه ۱۱۰ میلیون متر مکعب و از محل برداشت از زهکش‌ها و باز چرخانی آب و آورد رودخانه‌ها حدود ۱۰۰میلیون متر مکعب خواهد بود.

تعداد کل چاه‌های مجاز و غیر مجاز گیلان ۲۵ هزار حلقه است

لطفی تعداد کل چاه‌های مجاز و غیر مجاز سطح شبکه بصورت عمیق و سطحی را ۲۵ هزار مورد دانست و افزود: با توجه به بهره‌برداری از آن‌ها پتانسیل تأمین آب در سطح شبکه حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب و در کل استان حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی ادامه داد: تعداد چاه‌های عمیق نیازمند ۲۸۸ مورد است که از این تعداد ۲۲۲ مورد سرویس و راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: طبق شرایط موجود، تأمین نفت و گازوئیل کشاورزان برای استفاده از ظرفیت‌های چاه‌های نیمه عمیق، زهکش‌ها، رودخانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

کشاورزان حتماً بیمه کشاورزی را انجام دهند

لطفی با تأکید بر این‌که کشاورزان حتماً بیمه کشاورزی را انجام دهند، ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی از ظرفیت‌های خویش در جهت تجهیز لوازم مورد نیاز شبکه‌های درجه ۳و۴ و چاه‌های مورد نیاز استفاده کنند.

وی تسریع در ابلاغ ۱۰۰درصدی همه اعتبارات استانی شرکت آب منطقه‌ای گیلان را با توجه به مصوبات و دستور استاندار گیلان ضروری دانست و گفت: سازمان برنامه و بودجه استان همکاری لازم را در جهت تنظیم موافقتنامه‌های اعتبارات ابلاغ شده جهت تسریع در فرآیند خرید تجهیرات مورد نیاز را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا