بورسبورس اوراق

شاخص بازهم آب رفت/ بازار در جستجوی آرامش

دوشنبه بارانی بورس با افت ۴۸۱ واحدی شاخص کل همراه شد تا روند نزولی بازار سرمایه که از هفته پیش آغاز شده است به نقطه حساس خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ادامه دار شدن تنش های سیاسی در هر اقتصادی می تواند منجر به تداوم روند نزولی فرسایشی در بازارهای مالی آن اقتصاد شود. بورس تهران نیز از این مهم مستثنی نیست. در این بین اما امید می رود با ایجاد ثبات سیاسی، وضعیت عدم قطعیت در بین سهامداران نیز از بین رود.

روز جاری بازار سرمایه آرام و متعادل آغاز به کار کرد اما با گذشت زمان و بروز اختلال در هسته معاملاتی شاهد افزایش فشار در سمت عرضه ها بودیم. البته به نظر می رسد این جو فروش در گروه های مواد شیمیایی و استخراج کانه های فلزی پُررنگ تر بود.

همچنین بخوانید

از سویی دیگر گروه انبوه سازی و قند و شکر از وضعیت بهتری برخوردار بودند و در برخی نمادها شاهد تشکیل صف خرید بودیم. همچنین گروه خودوریی نیز روز پُرحجمی را پشت سر گذاشتند و اکثر نمادهای خودرویی سنگین با افزایش تقاضا همراه شدند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای، شاخص کل با عقبگرد ۴۸۱ واحدی (افت ۰.۵ درصدی) به ارتفاع ۹۵ هزار و ۵۰۶ واحد بازگشت تا از نظر تکنیکالی در نقطه حساس خود قرار گیرد. در این میان شاخص کل هم وزن نیز ۱۲ واحد عقب نشست و به رقم ۱۶ هزار و ۶۶۵ واحد رسید.

اما در مجموع ۴۶۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۲ میلیارد تومان در ۳۵ هزار نوبت داوستد شد که از این میزان تنها ۷۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. البته به نظر می رسد دلیل اصلی افت ارزش معاملات امروز بورس، اختلال در هسته معاملاتی سازمان بوده است.

ترین های بورسی

در بین گروه های تاثیرگذار، گروه فلزات اساسی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص  دادند. البته گفتنی است نماد «فولاد» از گروه فلزات اساسی با ۶.۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش دادوستدها را داشت. همچنین این سهم روز جاری با افت ۲.۷ درصدی قیمت در محدوده ۲۷۹ تومان معامله شد.

اما در بین نمادهای شاخص ساز، نماد «فولاد»، «جم» و «شپدیس» هرکدام به ترتیب ۱۳، ۶۹ و ۵۱ واحد شاخص را تضعیف کردند. از سویی دیگر در مثبت های بازار، نمادهای «اخابر»، «خودرو» و «همراه» هرکدام به ترتیب ۲۴، ۲۳ و ۲۲ واحد شاخص را تقویت کردند.

کوتاه از گروه انبوه سازی

در معاملات امروز گروه انبوه سازی برخلاف روز یکشنبه از فشار عرضه کاسته شده و شاهد حضور خریداران جدید در این گروه بودیم. در طی یک هفته گذشته شاخص گروه با افت شدید (حدود ۳۵ واحد) مواجه بود. اما با این اوصاف در ماه های پایانی سال ۹۶ تا حال حاضر شاهد رشد قیمت واحد های مسکونی در شهر های بزرگ به خصوص تهران هستیم.

این افزایش قیمت تمامی واحد های میان درآمدی و حتی واحد های لوکس را در بر می گیرد. از عوامل تاثیر گذار بر این رشد قیمت می توان به افزایش نرخ ارز اشاره کرد و همچنین سطح انتظار مالکان بر این اساس که زمان رونق بازار مسکن فرا رسیده و وقت افزایش قیمت ها است. اگرچه به ظاهر موجی برای خرید خانه چه به منظور مصرف و چه به منظور سرمایه گذاری به نظر می رسد اما آمارها حاکی از کاهش معاملات املاک در کشور است.

از علل افت میزان معاملات می توان به  بالا بودن سطح توقع فروشندگان که در رشد بی رویه قیمت واحد های مسکونی خود را نشان می دهد و دوم افزایش نرخ ارز که نظر اکثر سرمایه گذاران صنعت ساختمان را به خود جلب کرده است اشاره نمود. از سوی دیگر طرح جدید نوسازی بافت های فرسوده که می تواند نقطه قوتی در امر رونق برای شرکت های انبوه سازی به شمار رود نیازمند همکاری شهرداری و دولت به منظور کاهش میزان عوارض و همینطور افزایش میزان تسهیلات است تا اجرای آن برای شرکت های سازنده با توجیه اقتصادی همراه شود.

اما در این گروه «ثباغ» که با رشد ۵۰ درصدی قیمت  در نیمه دوم سال ۹۶ رو به رو بود، خود را به محدوده قیمت ۱۹۵ تومان رساند و پس از آن در حال نوسان در بازه ۱۹۰ تا ۱۹۵ تومان است. شرکت باغمیشه در زمره بزرگترین شرکت های انبوه سازی شمال غرب کشور به شمار می رود که در حال تکمیل پروژه های عظیمی از جمله پروژه مسکونی رشدیه ۲ و شهرک توریستی رشدیه و همچنین پروژه مسکونی – تجاری ائل گلی در تبریز و پروژه توریستی – اقامتی سرعین در اردبیل اشاره کرد که وسعت چنین دارایی و عملکرد مناسب شرکت برای فعالان بازار قابل توجه است.

در گوشه دیگر این صنعت نماد «ثنوسا» را داریم که از ابتدای هفته معاملاتی، پیشتاز گروه خود بوده و با صف خرید اگر چه اندک همراه بود. در حال حاضر شرکت در پی تکمیل پروژه ظفر است که تا کنون ۹۱ درصد از آن کامل شده و به مرحله فروش نزدیک شده است. اما مسئله مهم در مورد شرکت نوسازی شهر تهران، پایان یافتن درگیری بین این شرکت و سازمان منطقه آزاد کیش بر سر زمینی به وسعت بیش از ۴۶ هکتار در جزیره کیش است که اگر شرکت مذکور بتواند پیروز میدان شود دارایی خوبی را در صورت های مالی خود شناسایی خواهد کرد.

نگاهی به فرابورس

آیفکس اما افت بیشتری نسبت به سایر شاخص ها تجربه کرد و با کاهش ۱۲.۵ واحدی (افت ۱.۱۴ درصدی) به پله یک هزار و ۵۳ واحد بازگشت. در این بازار نیز ۱۸۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۲۴ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

گفتنی است نمادهای گروه پتروشیمی در فرابورس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند. در این بین دو نماد مطرح «مارون» و «زاگرس» هرکدام ۱۰ و ۱ واحد آیفکس را تضعیف کردند. در پی معاملات امروز، نماد «زاگرس» شمشمین روز منفی خود را پشت سر گذاشت و قیمت سهام این نماد در معاملات روز جاری به رقم ۳۲۸۰ تومان رسید.

منبع
اقتصاد.آنلاین-مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا