ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای قطعی تلفن‌های ۶۰۰ روستا/ ماهواره خارجی مقصر بود

در حالی که خدمات ارتباطی برخی از مناطق روستایی به علت صعب‌العبور بودن از طریق بستر ماهواره‌ای انتقال می‌یابد، قطع سرویس ارتباطی توسط اپراتور ماهواره خارجی موجب قطع ارتباط تلفنی این روستاها شده بود که رگولاتوری از حل این مشکل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خدمات ارتباطی در برخی از مناطق روستایی به علت صعب‌العبور بودن و نبود امکانات زیرساختی از طریق بستر ماهواره‌ای انتقال می‌یابد. به همین دلیل در این روستاها، این ارتباط از طریق ماهواره خارجی تامین می‌شد. با توجه به اینکه مقرر شده بود بستر ارتباطات ماهواره‌ای این روستاها در اختیار سازمان فضایی قرار گیرد، اپراتور ماهواره خارجی با اطلاع از این موضوع، روز گذشته سرویس ارتباطی اپراتور ارایه‌دهنده خدمات در این روستاها را قطع کرد که در پی آن ارتباط تلفنی حدود ۶۰۰ روستا قطع شد.

در این باره حسین فلاح جوشقانی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-  با بیان اینکه ارائه خدمات ارتباطی این روستاها در قالب طرح USO و از طریق اپراتور ارتباطات کوه نور انجام می‌شود، گفت: از ساعات اولیه قطع سرویس در این روستاها، نیروهای متخصص در قالب ۱۰۰ تیم فنی برای برگرداندن ایستگاه‌های ماهواره‌ای سازماندهی شده‌اند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه تاکنون ارتباط بیش از ۱۰۰ روستا برقرار شده است، اظهار کرد: با توجه به بعد مسافت و صعب‌العبور بودن روستاها و لزوم مراجعه حضوری تیم‌های تخصصی به ایستگاه‌ها، برقراری ارتباط در این مناطق زمان‌بر شده است.

در حالی که مشکل ارتباطی این روستاها عمدتاً در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان و کرمانشاه بوده است، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ضمن عذرخواهی از سرویس‌گیرندگانی که با قطعی خدمات ارتباطی مواجه شده‌اند، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی رگولاتوری، مشکل ارتباطی این روستاها تا دو روز آینده برطرف می‌شود. ضمن اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از تکرار این موارد نیز اندیشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طرح خدمات الکترونیک در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته (USO) به منظور تحقق وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور و الزامات دولت در خصوص تسهیل و تسریع دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور در نقاط روستایی و دورافتاده در برنامه و بودجه دولت لحاظ شده است.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پیش از این درباره لزوم توسعه فیبر نوری در قالب طرح USO گفته بود: ارائه برخی خدمات در مناطق روستایی مقرون به صرفه نیست. با وجود این برخی معتقدند برای توسعه پایدار در مناطق روستایی باید توسعه فیبر نوری داشته باشیم و این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است تا شبکه دسترسی فیبر نوری در قالب طرح USO توسط دولت انجام شود. همچنین بخش اعظم مناطق جاده‌ای در حال حاضر تحت پوشش خدمات ارتباطی قرار دارد اما در نقاطی دچار ضعف ارتباطی هستیم که بخشی از آن به شبکه‌های سایر دستگاه‌ها از جمله شبکه برق سراسری مربوط می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا