تجارتچندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوت

تعمیق روابط تجاری با ترجیحات تعرفه ای +صوت

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: توافق تعرفه های ترجیحی در جهت گسترش و توسعه روابط تجاری بین دو کشور است که می تواند بصورت دو جانبه یا چند جانبه باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضاکامی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: توافق تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه دو جانبه با هدف تقویت و تعمیق بیشتر روابط تجاری بین دو طرف به حدی که بتوان به سطح تجارت آزاد دست یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه توافقنامه تعرفه ترجیجی بین ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده است، اظهارداشت: این توافقنامه از یک پشتوانه مطالعاتی ۱۰ ساله و گفتگوهای دو جانبه طولانی مدت برخوردار است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: انعقاد توافقنامه مزبور یک دفعه و اتفاقی نبوده بلکه مبتنی بر نگرش اقتصاد ملی وتولیدات داخلی است حال اگر نتوان بخشی از خواسته های طرف مقابل را تامین کرداین امر بیشتر به ساختارهای اقتصادی کشور مربوط می شود.

وی به رادیو اقتصاد تاکید کرد: کالاهای تولید داخل باید رقابتی باشد تا بتواند در بازار ترکیه جایگاهی برای خود کسب کند.

کامی همچنین با بیان اینکه تجارت ترجیحی با ترکیه به نفع ایران است، گفت: افزایش صادرات به ترکیه طی سال گذشته مصداق بارزی از این مدعاست.

وی با اشاره به اینکه خرما از جمله کالاهای صادراتی ایران به ترکیه است، افزود: طی سال ‌های گذشته جمهوری اسلامی از نظر صادرات خرما به ترکیه در ردیف‌های پائین تری قرار داشت ولی پارسال در ردیف دوم صادرکنندگان خرما به ترکیه جای گرفته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهارداشت: خرما جزو کالاهای تعرفه ترجیحی بوده و همین موضوع باعث افزایش صادرات این محصول به ترکیه شده است.

وی گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه تصریح دارد در فواصل مختلف ترجیحات تعرفه‌ای بین دو کشور بازنگری و نسبت به کاهش یا افزایش تعداد تعرفه‌ها اقدام شود.

کامی افزود: محصولات پتروشیمی از جمله اقلام اولویت دار صادراتی در کشور است که متاسفانه در فهرست ترجیحات تعرفه های ایران و ترکیه جایی ندارد بنابراین می طلبد در بحث بازنگری تعرفه ها این مسئله بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا