بین الملل

مناطق آزاد شفافیت مالی ندارند

اهواز – نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد در کشور شفافیت مالی ندارند و مجلس قصد ورود به این موضوع را دارد.

عامر کعبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی طرح اصلاح ماده‌ای از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی در مجلس عنوان کرد: اگر بخواهیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری به سمت برقراری عدالت حرکت کنیم، باید عدالت اقتصادی را اولویت قرار دهیم. ما هنوز در مسائل و بحران‌های اقتصادی با صداقت با مردم مسائل را بازگو نمی‌کنیم و این ضعف است. اگر شفافیت باشد و همه قانونمند باشند، مردم اعتماد کرده و به مسئولان کمک می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان رسیده است و بنا داریم تا با اصلاح مواردی، این قانون را تصویب کنیم تا مناطق آزاد تجاری – صنعتی درآمدها و هزینه‌ها و عملکرد مالی خود را به‌صورت شفاف ارائه کنند.

همچنین بخوانید

نماینده مردم آبادان در مجلس عنوان کرد: هنوز برای مردم و نمایندگان نحوه هزینه کرد درآمدهای مناطق آزاد تجاری – صنعتی از شفافیت لازم برخوردار نیست و این چرخه تنها به شورای عالی مناطق آزاد ختم می‌شود. با توجه به درآمدهای بالای مناطق آزاد به‌ویژه از محل معافیت گمرکی، شفافیت در هزینه کرد آنها اجتناب‌ناپذیر است.

کعبی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شفاف‌سازی مالی در مناطق آزاد به‌منظور کمک بیشتر و روان کردن چرخه تولید و اقتصاد در این مناطق است. مجلس با قید فوریت به طرح مذکور رأی داده تا گزارش‌های هزینه و درآمد مناطق آزاد حداقل هر سال دو بار در کمیسیون اقتصادی بررسی شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوسانات ارزی افزود: در مسائل ارزی پیش‌آمده که قیمت دلار با افزایشی ناگهانی مواجه شد جلساتی در کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی داشتیم اما نمایندگان از توضیحات وی قانع نشدند و مسائل شفاف مطرح نشد، مقرر شد کارگروهی ویژه برای بررسی موضوع تشکیل دهیم، تمام همت و تلاش ما در کمیسیون اقتصادی برای کمک به دولت و مردم برای گذر از شرایط بحرانی کنونی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا