تجارتصنعت، معدن، تجارت

دارو گران نمی شود

 

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: امسال دارو به هیج وجه گران نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایرج حریرچی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد درباره تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت دارو افزود: باتدابیری که دولت اندیشیده به جزء تغییرات معمولی که در هر دوره از سال انجام می‌شود هیچ تفاوتی در مورد تهیه دارو، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی در سال جاری نخواهیم داشت.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: پیش از این واردات دارو با ارز مبادله ای سه هزار و ۸۰۰ تومان انجام می‌شد که خوشبختانه با تصویب دولت مابه تفاوت این رقم تا چهار هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت خواهد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بر اساس اظهارات «سعید نمکی» معاون توسعه امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور حتی می شود انتظار داشت جهت گیری قیمت ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی در میان مدت به سمت کاهشی باشد.

وی در ادامه از مردم خواست به هیچ وجه نگران تهیه و تامین داروهای مورد نیاز خود نباشندچرا که با تدابیر دولت و وزارت بهداشت هزینه تهیه دارو در سبد خانوار افزایشی نخواهد بود.

حریرچی تصریح کرد: جدا از این سامانه ارتباط مردمی ۱۹۰ وزارت بهداشت آماده پاسخگویی به هموطنان عزیز است.

وی گفت: مردم در صورت مواجه با کمبود یا گرانی دارو می توانند با این سامانه تماس و موارد تخلف را اطلاع دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: این وزارتخانه در کوتاهترین زمان مملکن به گزارشات مردمی ترتیب اثر خواهد داد.

وی ادامه داد: واردات ملزومات مصرفی پزشکی به حجم ۶۲۰ میلیون دلار در کشور با ارز مبادله ایست که بر اساس تقبل دولت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مابه تفاوت این رقم پرداخت خواهد شد.

حریرچی گفت: یک میلیارد دلار از ملزومات مصرفی و تجهیزات سرمایه ایی در حوزه پزشکی با ارز آزاد به کشور وارد می شد.

وی افزود: پیش از این اقلام مورد نظر با ارز چهار هزار و ۲۷۰ تومان قیمت گذاری شده بود که با توجه به اعلام نرخ ارز واحد چهار هزار و ۲۰۰ تومان مابه تفاوت رقم مورد نظر نیز از سوی دولت پرداخت خواهدشد.

قائم مقام وزیر بهداشت اظهارداشت: در حال حاضر ۹۸.۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید و تنها ۱.۵ تا ۲ درصد از محل واردات تامین می شود که همین مقدار ۳۰ درصد از ارزش بازار مالی دارویی مملکت را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه داروهای وارداتی جدید و گران قیمت هستند، گفت: قبل از طرح تحول واردات دارو یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در حال حاضر به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

حریرچی تاکید کرد: مردم به توان دانشمندان ایرانی اطمینان داشته باشند چرا که داروهای مورد تائید وزارت بهداشت از تمامی استانداردهای لازم برخوردار است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه تولید دارو و واردات برعهده بخش غیر دولتی و نظارت با وزارت بهداشت است، گفت: به رغم تمامی تمهیدات و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته امکان دارد موارد معدودی دارو به دلیل نوسانات قیمت و عدم اطمینان از آینده گران‌تر عرضه شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دارو ها باید با همان قیمت‌های رسمی اعلامی به مصرف کنندگان عرضه شود، اظهار داشت: مردم در صورت مواجه با مسئله کمبود یا افزایش قیمت دارو می توانند با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس حاصل کنند.

وی تصریح کرد: درصورت مشاهده تخلف در این زمینه برخوردهای قانونی لازم انجام خواهد شد.

حریرچی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: اعزام بیمار به خارج در دهه ۵۰ و ۶۰ به بیش از ۲۰ هزار نفر می رسید که هم اکنون این میزان در کشور بسیار نادر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا