بورسفرابورس

فین‌استارز ۲۰۱۸ فضایی برای ایده‌پردازی و جذب سرمایه

پس از تجربه موفق برگزاری فین استارز ۲۰۱۷، در رویداد پیش‌رو از موفقیت و تجربه تیم‌های حاضر در رویداد فین‌استارز سال‌های گذشته و از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ در حوزه فین‌تک صحبت می‌شود. همچنین چالش‌های مقرراتی و اجرایی حوزه فین‌تک و موضوعات روز جهان تکنولوژی مالی برای آشنایی با روندهای توسعه تکنولوژی مالی در قالب سخنرانی‌های کلیدی و پنل‌های تخصصی مطرح می‌شود و مربیان به طور دائمی با تیم‌ها، استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان در ارتباط خواهند بود.

رویداد فین استارز ۲۰۱۸، بزرگترین رویداد استارت‌آپ‌های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا با هدف رفع نیازهای فناورانه بازارهای مالی کشور فردا هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (Finex2018) آغاز به کار می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، رویداد فین‌استارز فرصتی کم‌نظیر برای صاحبان ایده، استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، ارکان بازارهای مالی، فعالان حوزه نوآوری و کارآفرینی فراهم کرده است تا با تعامل هدفمند و سازنده به شبکه‌سازی میان یکدیگر، یادگیری، شناسایی و بررسی چالش‌ها و روندهای مطرح در این صنعت نوظهور و اثرگذار در اقتصاد جهانی بپردازند.

امروزه با توجه به رشد روزافزون مدل‌های کسب‌وکار نوین مبتنی بر دانش، تداوم فعالیت صنعت مالی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند تغییر فناورانه است و در این شرایط، تامین مالی بخش مهمی از ارکان بازارهای پول و سرمایه از طریق بهره‌وری ایجاد شده در حوزه فناوری به ویژه فناوری مالی یا همان Fintech صورت می‌گیرد.

در این میان فرابورس ایران به عنوان یکی از ارکان اثرگذار بازار سرمایه کشور که ماموریت توسعه بازارها و ابزارهای مالی و تامین مالی نوآوری را بر عهده دارد، برای اتصال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌پذیران با هدایت نهادهای مالی واسط و ایجاد بستر ارتباطی برای بازیگران حوزه تکنولوژی‌های مالی، از اواخر سال ۹۵ دبیرخانه فین‌استارز را تشکیل داد که هدف از آن علاوه بر توسعه خدمات فناورانه در بازار مالی کشور، حمایت از استارت‌آپ‌‌های فعال در این حوزه در راستای رفع مقررات غیر ضروری و توانایی برای جذب سرمایه‌گذار، برگزاری رویداد سالیانه فین‌استارز و آموزش و فرهنگ‌سازی در این بخش است.

پس از تجربه موفق برگزاری فین استارز ۲۰۱۷، حال در رویداد پیش‌رو از موفقیت و تجربه تیم‌های حاضر در رویداد فین‌استارز سال‌های گذشته و از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ در حوزه فین‌تک صحبت می‌شود. همچنین چالش‌های مقرراتی و اجرایی حوزه فین‌تک و موضوعات روز جهان تکنولوژی مالی برای آشنایی با روندهای توسعه تکنولوژی مالی در قالب سخنرانی‌های کلیدی و پنل‌های تخصصی مطرح می‌شود و مربیان به طور دائمی با تیم‌ها، استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان در ارتباط خواهند بود.

یکی دیگر از بخش‌های جذاب فین‌استارز ۲۰۱۸ امکان حضور در مسابقه جذب سرمایه است. به این ترتیب استارت‌آپ‌ها برای رفع نیازهای فناورانه بازارهای مالی کشور که در این رویداد مطرح می‌شود می‌توانند ایده‌های خود را ارائه،  نسبت به تشکیل بوم کسب و کار خود اقدام و در نهایت مربی درخواست کنند تا امکان جذب سرمایه از طریق عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران برای آن‌ها فراهم شود.

در فین‌استارز ۲۰۱۸ همچنین تعداد ۱۵ کارگاه و هفت پنل تخصصی با حضور بزرگان و اساتید حوزه بازار سرمایه و پول در سالن فین‌استارز برگزار می‌شود.

بر این اساس هفت پنل با عناوین «نشست تخصصی فین‌تک و بازار سرمایه»، «کاربرد بلاک چین (فناوری زنجیره بلوکی) در بازارهای مالی»، «آینده حرفه حسابرسی و فین تک»، «سرمایه‌گذاری جسورانه (VC و CVC در نوآوری)»، «فین‌تک و امنیت اطلاعات»، «ارزهای رمزپایه در بازارهای مالی (Cryptocurrencies)» و «بورس و استارت‌آپ‌ها» برگزار خواهد شد.

همچنین ۱۶ کارگاه تخصصی توسط مرکز مالی ایران در سالن فین‌استارز برگزار می‌شود که عناوین آن به ترتیب شامل «طراحی مدل کسب و کار در استارت‌آپ‌ها»، «مقدماتی بر ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها»، «بایسته‌های پذیرش در فرابورس ایران»، «آشنایی با روش‌های تامین مالی شرکت‌های نوبنیاد و استارت‌آپ‌ها»، «کاربرد شخصیت‌شناسی در موفقیت یک ایده و جذب سرمایه»، «آشنایی با فرآیند گزارش‌گری مالی و تاثیر آن بر کیفیت اطلاعات منتشر شده در بازار»، «The Role of Big Alternative Data & Data Science in Fintech»، «حقوق مالکیت فکری استارت‌آپ‌ها»، «آشنایی با دیجیتال مارکتینگ»، «ارزشیابی سهام شرکت‌ها در ایران؛ چالش‌ها و راه‌کارها»، «بررسی نحوه انجام معاملات در بازار پایه فرابورس ایران»، «داده خوب است؛ اما چطور در عمل داده‌محور باشیم!»، «پایگاه داده‌های تحقیقاتی مالی ایران (IFDC) و بانک جامع اطلاعات مالی ایران (IFDB)»، «روند تغییرات سئو در سال ۹۷» و «طراحی استراتژی محتوا در کسب و کار» است.

فین‌استارز دیگر صرفا یک عنوان نیست

با نزدیک شدن به زمان برگزاری فین‌استارز ۲۰۱۸ برخی صاحب‌نظران و مسئولان در خصوص این رویداد به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و از برنامه‌های سال جاری فین‌استارز سخن گفتند.

رئیس هیات‌مدیره فرابورس ایران با بیان اینکه برگزاری فین‌استارز به عنوان مهم‌ترین رویداد استارت‌آپی بازارهای مالی کشور از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به فرابورس ایران سپرده شده است، می‌گوید: برپایی تخصصی این رویداد با رویکرد فرآیندسازی آن کمک می‌کند تا در مسیری هموارتر، تکنولوژی مالی در ایران معنا پیدا کند و بتوان به دانش روز و پرورش ایده‌های نو در بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی دست یافت. مهرداد نعمتی تجربه موفق برگزاری فین‌استارز در دوره قبل را تا بدان‌جا می‌داند که به گفته وی موجب شده این رویداد از یک عنوان به فرایندی اثرگذار تبدیل و توجه هر چه بیشتری از سوی فعالان بازارهای مالی به سمت آن جلب شود.

از سوی دیگر امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز با تاکید بر رشد استارت‌آپ‌های فعال در فین استارز ۲۰۱۷ در یک سال اخیر، از چالش‌محور شدن رویداد فین‌استارز ۲۰۱۸ خبر داد و اعلام کرد که فرابورس با شناسایی نیازها و چالش‌های تکنولوژی سرمایه‌گذاران، استارت‌آپ‌های کشور را دعوت به ارائه راه‌کار برای رفع این چالش‌ها و جذب سرمایه کرده است.

به گفته هامونی با نوآوری‌هایی که در فین استارز ۲۰۱۸ و اقدامات مبتکرانه‌ای که در این حوزه صورت گرفته است، شاهد ظهور و بروز استارت‌آپ‌های جدید خواهیم بود که در حوزه تکنولوژی مالی در فرابورس ایران و بازار سرمایه می‌توانند نقش آفرینی و چالش‌های تکنولوژیک بازار را حل کنند.

وی همچنین تاکید می‌کند با استفاده از تکنولوژی‌های مالی و فین‌تک‌ها می‌توانیم بسیاری از مسایل خاص بازار از جمله اطلاعات نامتقارن، کج منشی یا کج گزینی‌ها را حل کنیم.

سرمایه‌گذاران در فین‌استارز آماده سرمایه‌گذاری هستند

علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز با اشاره به عجین‌شدن تکنولوژی با کسب و کارهای مرتبط با نهادهای مالی فعال در کشور، تاکید دارد که این نهادها، مقامات قانون‌گذار و شرکت‌های تولیدکننده تکنولوژی، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوان از تکنولوژی استفاده کرد؛ چراکه فین استارز فرصت گفتگو، ارتباط و تعامل را ایجاد کرده و الزامات و نیازها را شفاف می‌کند؛ در واقع این رویداد این ظرفیت را دارد که به عنوان مرکز ثقل گردآوری سه ضلع مثلث قرار گیرد.

تیموری شندی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری روی دو استارت‌آپ فعال در فین‌استارز۲۰۱۷ به عنوان تجربه‌ای موفق اظهار کرد: به نظر می رسد در این دوره شاهد حضور چشمگیر فعالان حوزه سرمایه باشیم و ما نیز به عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، به دنبال فرصت‌ها و ایده‌های خوب برای سرمایه‌گذاری هستیم.

فین‌استارز بین سنت و تکنولوژی مالی، صلح ایجاد می‌کند

مبینا بنی اسدی، دبیر شورای سیاست‌گذاری فین‌استارز نیز با اشاره به نقش انکارناپذیر فرابورس در توسعه بازار سرمایه و معرفی ابزارهای جدید به این بازار، تاکید دارد که فین‌استارز۲۰۱۸ با تمرکز بر تامین مالی حوزه نوآوری و دانش‌بنیان، برگزار می‌شود.

به گفته بنی‌اسدی، اعلام نیاز حوزه‌ها و صنایع گوناگون به فین‌تک، بیانگر چالش‌های پیش‌روی روش‌های سنتی است که حتی صنعت حسابداری به این نتیجه رسیده برای گذر از مشکلات روند سابق و حسابرسی دستی، باید به سمت فین‌تک‌ها روی آورد و فین‌استارز رویدادی است که به شناسایی این دغدغه‌ها کمک کرده و راه شفافی را برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی در آستانه برگزاری سومین دوره فین‌استارز از رونمایی از یک مقررات مالی جدید جهت تسهیل فعالیت عاملان تامین مالی جمعی طی این رویداد خبر داد و گفت: از این پس پلتفرم‌های تامین مالی جمعی می‌توانند بر اساس این دستورالعمل مالی به ابزارهای نوین بازار مالی اضافه شده و فعالیت شفافی در حوزه تامین مالی انجام دهند.

حسین نظام‌دوست با بیان اینکه فین‌استارز فرصتی است که از طریق برگزاری پنل‌های تخصصی و نشست‌های مختلف بتوان ریسک‌های مقرراتی را مورد بحث قرار داد و زمینه را برای رفع یا ایجاد مقررات متناسب با کار استارت‌آپ‌ها فراهم نمود، اشاره کرد: در این بین بخشی از ریسک‌ها مربوط به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری جسورانه است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، قبل از عقد قرارداد، با آگاهی کامل، استارت‌آپ‌ها را مورد بررسی موشکافانه قرار می‌دهند.

در همین حال نیوشا جعفری ممتاز، یکی از هم بنیان‌گذاران مانیار، استارت‌آپی که سال گذشته در مسابقه فین استارز ۲۰۱۷، رتبه نخست را کسب کرد، با اشاره به تاثیر مثبت رویداد فین‌استارز در حوزه بانکداری، پرداخت الکترونیکی و بورس، بر نقش مهم و موثر این رویداد در فرهنگ‌سازی در بازارهای مالی از طریق برقراری ارتباط بین استارت‌آپ‌ها با بازیگران اصلی بازار مالی ایران و شناساندن فین‌تک‌ها به VCها، تاکید کرد و یادآور شد: استارت‌آپ مانیار، در رویداد فین‌استارز۲۰۱۷ توانست با بسیاری از مدیران بانکی و افراد تاثیرگذار در این حوزه دیدار داشته و با استفاده از فرصتی که ایجاد شده بود، به بهبود شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات خود در اکوسیستم فین‌تک کشور کمک کند.

فین‌استارز، پله پرش ایده‌های خلاقانه است

حامد حدادی، مدیرعامل کوانت کن، استارت‌آپی که در مسابقه فین‌استارز ۲۰۱۷ در جایگاه دوم قرار گرفت نیز تاکید دارد: با حمایت فرابورس ایران در فین استارز سال گذشته، توانسته ایده خود را به خوبی پیش ببرد و به مرحله عمل برساند.

حدادی با اشاره به حضور باانگیزه استارت‌آپ خود در رویداد فین‌استارز، یادآور می‌شود که به دنبال استفاده حداکثری از این رویداد در سال جاری است و تاکید دارد که در سال گذشته، مبلغ جایزه بسیار بیش از آنچه تصور می‌شد به رشد و توسعه این استارت‌آپ کمک کرد و موجب شده تا به جایگاه کنونی کوانت کن دست یابد.

به گفته وی رویداد فین‌استارز می‌تواند بازار مالی ایران را در تمام حوزه‌ها اعم از بورس، بانک و بیمه تکان دهد.

در این میان علی شیری، مدیرعامل استارت‌آپ داروک که سال گذشته در مسابقه فین استارز رتبه سوم را کسب کرد با اشاره به نقش موثر این رویداد در معرفی استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها به شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه تاکید دارد که رویداد فین‌استارز، پله پرش ایده‌های خلاقانه در حوزه بازارهای مالی است.

رویداد فین‌استارز از صبح فردا، هم‌زمان با یازدهمین نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۸، در طبقه دوم سالن ۴۱ محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار می‌کند و برگزاری این رویداد تا روز پنجشنبه، سی‌ام فروردین‌ماه، با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های فین‌تک در حوزه بازارهای مالی ادامه دارد.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا