امور زیربناییتعاون و اشتغال

جمعیت ۱۴ برابری تحصیلات عالی ایران

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور گفت: جمعیت دانش آموختگان دانشگاهی (تحصیلات عالی) در دوران پس از انقلاب ۱۴ برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی قربانی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به رشد بسیار زیاد تقاضای پذیرش در برخی از رشته های دانشگاهی افزود: برای مثال رشته های بهداشت و پزشکی ترافیک تمایل به انتخاب رشته از سوی انتخاب شوندگان حتی ۱۷ برابر بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: جمعیت ۱۴ برابری تحصیلات عالی و ترافیک تقاضای پذیرش در خصوص برخی از رشته ها موجب شد انتخاب رشته تحصیلی در بدو امر منطبق با بازار کار نباشد.

همچنین بخوانید

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور گفت: این بحث در آفریند آموزش، اشتغال و کارایی دانشجویان می تواند بسیار موثر باشد.

وی در ادامه افزود: نکته دیگری که در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد اینکه در فرآیند آموزش، دانشگاه یکی از مولفه هاست.

قربانی بیان داشت: آموزش مولفه های دیگری دارد تحت عنوان محتوای آموزشی (منابع درسی)، ابزار آموزشی (ابزار انتقال)، دانشجو (دانشپذیر)، استاد (مربی) و برند دانشگاه که در این زمینه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی همچنین گفت: بی تردید در این قضایا نیاز به موشکافی بیشتری است بواسطه اینکه مدرک دانشگاهی در هر دوره ای یک ارزش اجتماعی قلمداد و بر این اساس تعداد دانشگاه ها در سطح کشور افزایش دو چندان یافته است.

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور افزود: در حال حاضر کشور با کاهش جمعیت دانشجویی به میزان قابل توجهی مواجه و در عین حال فضا برای ورود راحت تر به دانشگاه مساعدتر شده است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی افزود: متاسفانه هم اکنون پذیرش دانشجو با در نظر گرفتن نیازهای واقعی کشور صورت نمی گیرد و یک ناهماهنگی بین آموزش عالی و بازار کار مملکت در فرآیند پذیرش، آموزش و عدم بازخورد بین طرفین وجود دارد.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۶۲ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر جمعیت فعال اقتصادی در کشور خبرداد و گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد از این جمعیت فاقد شغل هستند.

وی همچنین ضمن اشاره به انواع شغل ها اعم از خصوصی، دولتی، تمام وقت وپاره وقت یادآورشد: اشتغال یک حوزه فرا بخشی است که باید با همکاری و مشارکت همگانی رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا