انرژی

آمادگی وزارت نفت ایران جهت بررسی درخواست‌های خرید نفت با قیمت توافقی

همایش تجاری ایران و اوروگوئه با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همتای اوروگوئه وی برگزار شد.

 به گزارش آرمان اقتصادی متن سخنان محمد جواد ظریف در این همایش که تعدادی از تجار ایرانی و اروگوئه ای حضور داشتند ، به شرح زیر است :

جناب آقای «رودلفو نین نووآ» وزیر محترم روابط خارجی اروگوئه،

همچنین بخوانید

حضار گرامی، خانم ها و آقایان،

در ابتدا مایلم از مهمان نوازی گرم دولت و ملت جمهوری شرقی اروگوئه از اینجانب و هیات همراه تشکر نمایم.

بسیار خوشوقتم که به همراه هیاتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های بانکی، سرمایه گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل ونقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت های بزرگ دانشبنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی اروگوئه حضور داریم.

حضور این تعداد فعال اقتصادی از دو طرف و برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هرچه بیشتر بخش های تجاری و بویژه بخش خصوصی دو کشور با هدف ارتقاء مناسبات اقتصادی و تجاری طرفین است.

سرآغاز روابط و پیوندهای دوستی میان دو کشور و ملت به بیش از یکصد سال پیش باز میگردد. جالب آن که نخستین سند همکاری میان ایران و اروگوئه که در همان سالهای آغازین روابط به امضاء رسید، عهدنامه دوستی (مودت) و بازرگانی بوده است. فاصله جغرافیایی هیچ گاه مانع گسترش روابط دو جانبه نبوده و از نظر سیاسی و بازرگانی اروگوئه و ایران همواره شرکائی مطمئن و خوب برای یکدیگر در دو منطقه آسیای غربی و آمریکای لاتین بودهاند. ساختارهای باثبات و امنیت، موقعیت خاص جغرافیایی و دسترسی به بازارهای منطقه آمریکای لاتین و نیز امکانات بندری و ترجیحات تجاری برای شرکت های خارجی، موقعیت مناسبی برای شرکای تجاری اروگوئه فراهم می کند.  

برنج اروگوئه در سه دهه گذشته مهمترین معرف اروگوئه در بازار ایران و میان شهروندان ایرانی بوده است. اروگوئه همچنین مشتری نفت ایران بویژه در سالهای دهه ۱۹۹۰ بوده است. لیکن ظرفیت ها بسیار گسترده تر از این هستند. ما امروز وظیفه داریم که با همفکری یکدیگر روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را توسعه و تنوع ببخشیم. با وجود روند روبه رشد مناسبات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷، ما نیازمند برداشتن گام های بیشتری برای رسیدن به ظرفیتهای واقعی توسعه تجاری طرفین هستیم. هدف اصلی این سفر و این فوروم، شناخت بیشتری میان بازرگانان و فعالان اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت های همکاری ایران و اروگوئه برای حصول به همین هدف است. این ظرفیتها از جمله شامل بخش های نفت و گاز، پتروشیمی، امور زیربنایی و عمرانی، ساخت نیروگاه، مسکن، صنایع پزشکی و دارویی، فنآوریهای نوین زیستی و نانو فنآوری و ماشینآلات کشاورزی است. شرکتهای ایرانی آمادگی همکاری با شرکای اروگوئهای هم در قالب اجرای طرحهای مشترک همکاری و هم در چارچوب سرمایه گذاری به منظور تولید و صادرات محصول را دارند.

در زمینه بهداشت و درمان خوشبختانه با اسنادی که میان دو کشور امضا شده زمینه برای همکاری دو جانبه بیش از گذشته فراهم است. همچنین علاقمند هستیم که سرمایه گذاری مشترک در زمینه تامین گاز ال ان جی مورد نیاز اروگوئه داشته باشیم. در همین خصوص همچنین وزارت نفت ایران آمادگی دارد تا درخواستهای خرید نفت از ایران با قیمت توافقی مورد بررسی قرار دهد.  

ما در حالی که حجم روابط قابل قبول تجاری با همسایه شمالی و غربی اروگوئه داریم، مایل هستیم که روابط تجاری با اروگوئه را به سطح قابل قبولی برسانیم. همچنین این آمادگی وجود دارد که با مشارکت طرفهای ثالث فعالیتهای موثر تجاری داشته باشیم. اقتصادهای دو کشور میتوانند مکمل یکدیگر در زمینه های برخوردار از مزیت نسبی و مورد علاقه طرفین باشند. موقعیت ایران در منطقه غرب آسیا و نیز جایگاه ویژه اروگوئه در سازمان مرکوسور، ظرفیتهای مناسبی برای همکاریهای چندجانبه تجاری بین طرفین ایجاد می کند. ضمن سپاسگزاری از توجه شما، اطمینان دارم که این همایش به افزایش شناخت دو کشور از ظرفیتهای یکدیگر و گسترش مراودات بازرگانی و همکاریهای اقتصادی میان ایران و اروگوئه خواهد انجامید.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا