تجارتچندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوت

بازنگری تجارت ترجیحی ایران و ازبکستان +صوت

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران از بازنگری و ارتقای سند موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهروزالفت در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان افزود: این اجلاس روزهای بیستم و بیست و یکم هفته جاری در تهران برگزاری می شود.

وی همچنین اظهارداشت: دستور کار این اجلاس حوزه های مختلفی از قبیل تعرفه های ترجیحی، پروتکل الحاقی، موافقت نامه حمل و نقل جاده ای، تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی، نفت، مراودات بانکی، برقراری خطوط پروازی، گردشگری، کنسولی جهت صدور ویزا، بهداشت و درمان، صنعت، معدن، آب و غیره را شامل می شود.

همچنین بخوانید

مدیر کل دفتر اروپاو آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: عمده بحث در اجلاس مزبور مربوط به بازنگری و ارتقای سند موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان است.

وی در ادامه افزود: سابقه تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان به بیش از ۱۰ سال می رسد.

الفت تصریح کرد: «سید محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان پیشنهاد حرکت به سمت تجارت آزاد یعنی عبور از تجارت ترجیحی بین دو کشور را مطرح کرد.

وی همچنین گفت: پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک در بخش های صنعتی، معدنی و صنایع معدنی بین دو کشور از دیگر مباحث مهم در این اجلاس است.

مدیر کل دفتر اروپاو آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران افزود: جمهوری اسلامی در بخش حمل و نقل و ترانزیت بحث های مهم و جدی بواسطه تعریف کریدورهای متعدد بین کشورهای عمان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و همینطور همکاری های ریلی و جاده ای با برخی ممالک منطقه دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس موافقت نامه ای که از قبل بود در این نشست یک پروتکل الحاقی در جهت تسهیل بیشتر حمل و نقل جاده ای به سند مزبور اضافه می شود.

الفت همچنین بحث خطوط هوایی و برقراری پرواز مستقیم تهران – تاشکند را از دیگر دستور کار های مهم این اجلاس برشمرد و گفت: این پرواز در گذشته بین تهران – تاشکند برقرار بوده که متاسفانه از فروردین ماه سال ۱۳۹۵ بنا به دلائلی لغو شده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر دو طرف خواستار از سرگیری مجدد پرواز تهران – تاشکند هستند.

مدیر کل دفتر اروپاو آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران اظهارداشت: توسعه همکاری های بین دو کشور در حوزه های مختلف منجمله انرژی، نفت، گاز، نیرو، آب، کشاورزی، فرهنگی، گردشگری، علمی، درمانی و بهداشتی از دیگر دستورکارهای مهم این اجلاس است.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی تصریح کرد: دو طرف علاقمند به همکاری در تمامی زمینه ها با یکدیگرند.

الفت همینطور از علاقه مندی ازبکستان به خرید نفت از ایران خبرداد و گفت: هم اکنون هیئتی از بالاترین مقام‌های نفتی این کشور در زمینه مزبور با مقامات نفتی جمهوری اسلامی در حال رایزنی و مذاکره هستند.

وی یادآورشد: جدا از این ایران در بحث تامین انرژی، نیروگاه و سد سازی، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، تولید دارو و بسیاری از حوزه های دیگر می تواند همکاری بسیار خوبی با کشور ازبکستان داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا