بانکبانک و بیمه

سیف:سود سپرده ها افزایش نمی‌یابد/ تعادل بازار ارز حتمی است

رییس کل بانک مرکزی با اعلام خبرهای مهمی درباره سپرده ارزی و پیش فروش سکه گفت: سود سپرده های بانکی افزایش نمی یابد اما بازار ارز به ثبات خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره وضعیت امروز بازار گفت: امروز اولین روز اجرای سیاست تک نرخی شدن دلار بود و مقدمات اجرای کامل اجرای طرح در ساعات پایانی شب گذشته شکل گرفت.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اضافه کرد: دلیل بروز این اتفاق قابل بررسی است . از اوایل دولت یازدهم روند متغیرهای اقتصادی مثبت بود و دستاوردهای مناسبی را داشتیم ؛ تورم رو به کاهش در این دوره زمانی در کنار رشد اقتصادی مناسب و ایجاد هشتصد هزار شغل نشان می دهد اقتصاد به سمت خروج از رکود حرکت کرده است.

همچنین بخوانید

وی گفت: رصد بازار ارز نشان می دهداز سال ۱۳۹۳ به بعد در سه ماهه سوم سال فشاری بر بازار ایجاد و در سه ماهه آخر سال نیز دوباره روند نزولی از سر گرفته می شد اما در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۶ اما این روند نزولی آغاز نشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز در سال ۹۵ نیز ا کانال چهار هزار تومان عبور کرد ، گفت: با این حال سال ۱۳۹۵ با قیمت کمتر از ۳۸۲۰ تومان بسته شد ، در سال ۱۳۹۶ این روند تکرار نشد . بررسی همکاران ما نشان می دهد نرخ ارز از دو عامل تاثیر می گیرد یکی عوامل اقتصادی مانند تورم ، رشد اقتصادی و حجم نقدینگی و … و بخشی نیز عوامل غیر اقتصادی.

او در توضیح این مطلب افزود: متغیرهای بخش اقتصادی، اقتضای جهش نداشت و بررسی کارشناسی ما دامنه عدد بالاتر از ۵ هزار تومان برای هر دلار را نشان نمی داد.

او با تاکید بر اینکه تعادل جدی در منابع و مصارف داریم ، اضافه کرد: حجم صادرات نفتی و غیر نفتی فضایی ایجاد کرده که بدون نگرانی نیاز وارداتی کشور تامین می شود .

سیف ادامه داد: در نتیجه آنچه بر بازار اثر گذاشت عوامل غیر اقتصادی است که از هیجانات جامعه نشات می گیرد که منجر به عدم اطمینان نسبت به آینده می شود. اگر دقت کنید می بینید در خرداد ماه ۹۲ وقتی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد نرخ ارز ۳۷۰۰ تومان بود و با اعلام نتایج انتخابات روند نزولی شد و در شهریور همان سال نرخ کمتر از سه هزار تومان را هم دیدیم در حالی که هنوز دولت جدید کارش را شروع نکرده بود.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در فضای موجود ،یعنی نیمه دوم ساال ۹۶ التهابات کاذبی ایجاد شد و بر انتظارات اثر گذاشت که در دو بعد خارجی و داخلی قابل بررسی است . دشمنان ما تلاش می کنند با کمترین هزینه ادر اقتصاد ما التهاب ایجاد کنند و ما باید با روش هایی مانع از این فضا بشویم .در فضای داخلی هم بحث غیر کارشناسی تزلزل هایی در نوع نگاه مردم ایجاد می کند .

او گفت: ویژگی مثبت اقتصاد ما در ۵ سال گذشته پیش بینی پذیر شدن آن بود و نباید فضا سازی ها منجر به ایجاد اختلال در روند رو به رشد اقتصاد کشور باشد. باید مراقبت های جدی کنیم و خواست ها و علامت هایی که روی روحیات مردم اثر منفی می گذارد را رصد کنیم . وی وعده داد: تلاش می کنیم شفاف اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم چرا که اطلاع رسانی می تواند در نفوذ ناپذیر کردن فضای اقتصادی کشور موثر باشد.

ما در این اواخر می بینیم شبکه های مجازی تاثیرگذاری بیشتر دارد و اقتصاد را با چالش مواجه می کند . دلیل عمده شرایط همین بود چرا که نه صادرات دستخوش تحول شده و نه واردات.

او ادامه داد: آنچه باید اصلاح کنیم این است که باید اقتصاد را نفوذناپذیر کنیم . از همکاران اقتصادی دولت تشکر می کنم و معاون اول و رییس جمهور که وقت خاص گذاشتد و بهترین تصمیم گرفته شد . فکر می کنم سه ویژگی اصلی مدلی که تصمیم گرفتیم اول شفافیت است که از ابهام جلوگیری می کند ، دوم تخصیص آگاهانه ثروت ملی و ارز موجود در کشور است و سوم نیز تک نرخی شدن ارز در کشور تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه به بانک ها ابلاغ شد که مبنای گشایش اعتبار برای بانک ها همین ۴۲۰۰ تومان است، گفت: باید توجه داشت نظام ارزی شناور مدیریت شده است متناسب با تغییر در متغیرها این نرخ در معرض تغییر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط در حال حاضر در بازار عادی است؟ گفت: ابلاغ سیاست جدید چند اثر داشت، اول اینکه بر این فضای بدون کنترل اثر گذاشت به هر حال قیمت به نزدیک ۶ تومان رسیده بود اما به محدوده ۴۹۰۰ تا ۵۰۷۰ رسید. در ضمن یکی از پارامترها در تعیین قیمت ارز ، نرخ تورم ماست اگر تورم در فضای فعلی دو سال اخیر یعنی محدوده تک رقمی بماند ممکن است حدود ۵ تا ۶ درصد تحت تاثیر تفاوت تورم ما و کشورهای طرف تجاری قیمت تغییر کند که روند طبیعی است.

سیف گفت: سیاست انباشت عدم تعادل نداریم و باز هم تاکید دارم التهاب شش ماهه دوم منطق نداشت. فعالیت های خاص در تعطیلات نوروز اتفاق افتاد که توجیه نداشت. پیش از ایندر نیمه اول فروردین اصلا تحرکی در بازار نبود اما به رغم فعالیت ما در نیمه اول فروردین فعل و انفعال غیر منطقی را احساس می کردیم.

او درباره مبنای محاسبه ۴۲۰۰ تومان نیز گفت: ارزی که مبنای محاسبات بود بین ۳۸۰۰ تا ۴۸۵۰ تومان بود اما با ملاحظات روی این رقم به توافق رسیدیم که البته تثبیت شده نیست.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اطمینان می دهم به اندازه کافی ارز داریم البته در مقاطعی تنگنایی برای تامین اسکناس داشتیم که برطرف شد و می تواند حل شود. در ضمن در حفظ حداقل ذخایر کشور وسواس داریم.

او درباره شرایط اعطای ارز به بیماران و دانشجویان و ارز مسافری گفت: تا فردا بخشنامه ها ابلاغ می شود اما تصمیم این است که برای مقاصد نزدیک به مسافران ۵۰۰ دلار و برای مقاصد دور حداکثر هزار دلار تخصیص یابد.

او گفت: تراز منابع – مصارف ارزی کشور بخشی کالایی است و بخشی خدماتی ، البته یک بخشی هم غیر منطقی است.

سیف با اشاره به اینکه نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار دلار حکم قاچاق دارد، درباره سیاست تشویقی برای جذب ارز گفت: بخشنامه اسفند را مجدد بانک ها ابلاغ کردیم که سپرده ارزی بگیرند و بازپرداخت را به مردم به صورت ارزی تضمین می کنیم.

به گفته وی نگهداری منابع ارزی در خانه ها ریسک بالایی دارد اما وقتی سپرده بشود مشکلات حل می شود و ما با توجه به بدعهدی ها در گذشته من به مردم تعهد می دهیم بازپرداخت ارزی است و نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت صرافی ها در نظام اقتصادی بازنگری می شود، درباره کاهش قیمت سکه گفت: امروز سکه دویست هزار تومان ارزان شد اما پیش فروش ادامه دارد.

وی ادامه داد: ما اسفند بخشنامه سه جزئی برای فروکش التهاب بازار دادیم که سه جز داشت و یکی پیش فروش سکه بود. حالا اما به شرایط پیشین اکتفا نشد و مقاطع زمانی مختلف طراحی شده است. در حال حاضر قیمت پیش فروش یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و شش یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان ، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است.برای دوره ۱۸ ماهه قیمت یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و دو ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی تاکید کرد با تدابیر اندیشیده شده قیمت دارو و کالاهای اساسی با افزایش نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان از نرخ مصوب بودجه اتفاق نخواهد افتاد. سیف درباره دلایل مخالفت با افزایش سود سپرده نیز گفت: این اقدام بانک ها را با بحران ایجاد می کند. مصلحت نمی‌بینیم نرخ سود سپرده اضافه شود چرا که اگر کارمزد تسهیلات اضافه نشود فشار به بانک هاست و کارمزد افزایش یابد به تولید فشار می آید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا