بورسبورس اوراق

پازل چند وجهی حمایت از کالای ایرانی

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی را مساله ای چند وجهی دانست و گفت: نقش بازار سرمایه در تامین مالی مجموعه های تولید کننده داخلی، بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود .

به گزارش آرمان اقتصادی، شهاب الدین شمس اظهار داشت: در اقبال به کالای ایرانی، بخشی مربوط به سلیقه و عرق ملی مصرف کننده می شود که گاهی حتی در شرایط نابرابر هم انتظار می رود افراد تمایل داشته باشند به هر دلیلی از تولید ملی خود استفاده کنند و از مطلوبیت اضافه کالای جایگزین خارجی چشم پوشی کنند؛ به شرط آنکه فاصله مطلوبیت دو کالا چندان زیاد نباشد و در حد معقولی قرار گرفته باشد.

وی افزود: بخش دیگر این موضوع به تولید کننده ای برمی گردد که باید سعی کند کالای مطلوب ایرانی تولید کند و در قیمت مناسب و قابل رقابت، عرضه کند.

شمس اظهار داشت: وقتی شعار حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی مطرح می شود، عده ای ممکن است برای برخورداری از تسهیلات و حمایت های دولتی کالاهای خارجی را وارد کرده و با نصب یک نوار نقاله یا تغییر بسته بندی، آن را به عنوان کالای ایرانی معرفی کنند که متاسفانه سوابق این سودجویی هم در کشور ما وجود دارد .

وی افزود: در واقع این افراد، وقتی می بینند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه های مرتبط، امکانات و تسهیلات ارزان قیمتی را برای بنگاه هایی که گفته می شود کالای ملی تولید می کنند در نظر می گیرند، از حمایتی که قرار است از تولید کالای واقعا ایرانی صورت بگیرد، سوء استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس تاکید کرد: همان گونه که به مصرف کننده توصیه می کنیم از کالای ایرانی استفاده کند به تولید کننده هم باید بگوییم واقعا کالای ایرانی تولید کند.

شمس توضیح داد: اگر بخواهیم واقعا تولید ملی داشته باشیم، تولید کننده باید سعی کند که به نوعی از توسعه توان فنی مهندسین ایرانی حمایت کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین باید بتوانیم افراد آموزش دیده را به عرصه تولید بیاوریم یا افرادی را جهت آموزش دیدن اعزام کنیم و به هرحال به سمتی برویم که واقعا تولید ملی داشته باشیم.

شمس با بیان اینکه در تولید ملی بخشی هم به سیاستگذار برمی گردد، افزود: فرض کنید که شما در بسیاری از صنایع ، نهاده وارد می کنید، بالطبع قیمت نهاده ای که وارد می شود، با نوسانات قیمت دلار تغییر می کند .

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس، با ذکر مثال هایی در این خصوص اظهار داشت: مثلا در صنعت لاستیک سازی، مواد اولیه وارداتی است. یا در صنعت روغن و تسویه آن، بخش اعظمی روغن خام وارد می کنیم و خرید آن به صورت دلاری انجام می شود. بنابراین با تغییر نرخ دلار انتظار می رود که تولید کننده بتواند از کالای خود هم که دارد عرضه می کند، افزایش نرخ بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نهادهای حمایت از مصرف کننده یا نهادهای ناظر بر قیمت، تلاش می کنند برای کنترل تورم، قیمت محصول نهایی را کنترل کنند، گفت: آن زمان این تولید کننده در معرض این مساله قرار می گیرد که با رشد قیمت دلار قیمت مواد اولیه اش بالا می رود، اما با توجه به نظر نهادهای حمایتی، قیمت کالای تولیدی بالا نمی رود . لذا حاشیه سود او کاهش پیدا می کند و ناچار است یا کیفیت را تنزل دهد یا به کلی از چرخه تولید حذف شود .

شمس توضیح داد: اینجا مثلا آن نهاد باید بیاید و در ازای این مساله، یا دلارهای با نرخ ترجیحی به تولید کننده  دهد،  یا باید  برای او سوبسید در نظر بگیرد ، یا اساسا اجازه دهد که نرخ کالا به صورت آزاد تعیین شود و اینجا حمایت از مصرف کننده یا کنترل نرخ تورم، خود تولید داخلی را زمین خواهد زد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بخش دیگری  که در مقوله حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم و تعیین کننده است، موضوع تامین مالی مجموعه تولید کننده است که در این زمینه بورس می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند .

شمس یادآور شد: هنوز هم سهمی از اوراق بدهی که بخش غیردولتی منتشر می کند به نسبت سهمی که بخش دولتی منتشر می کند، قابل توجه نیست که البته این سهم بسیار قابل توسعه خواهد بود .

وی ادامه داد: یعنی مجموعه تولیدکنندگان ما می توانند از امکانات تامین مالی در قالب انتشار ابزار بدهی در بازار سرمایه به طور گسترده تری استفاده کنند. علاوه بر این، تامین مالی در قالب پذیرش در بورس و افزایش سرمایه هم می تواند به این مساله کمک کند که البته آن هم الزامات خاص خود را می طلبد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس تاکید کرد: بازار نیاز به جذب نقدینگی دارد وگرنه دچار جابجایی نقدینگی می شویم و به طور مناسبی کمک به تامین مالی بنگاه های تولیدی داخلی  اتفاق نمی افتد .

شمس اظهار نظر کرد: نقشی که بازار سرمایه می تواند داشته باشد بیشتر در همان محل تامین مالی از طریق کمک به انتشار ابزار بدهی برای شرکت های تولید کننده داخلی در بازار اوراق بهادار است .

این کارشناس بازار سرمایه، عامل بعدی را که در مجموعه بازار سرمایه  می تواند به شرکت ها و تولید داخلی کمک کند، مجموعه بورس کالا دانست و گفت: بورس کالا در این چند سال اخیر بسیار  فعال بوده و دنبال آن است که تا جای ممکن تنوع سبد کالایی را که در بورس کالا معامله می شود، بالا ببرد؛ در حقیقت سعی کرده ضمن پوشش دادن  بخش های بیشتری از تولیدات کارخانه ها آنها را قابل معامله کند و این امکان را ایجاد کند که در یک بازار شفاف قیمت بخورند .

وی با بیان اینکه تاکنون بورس کالا ، هم به شفاف شدن قیمت ها و هم به سلامت بیشتر معاملات کمک کرده است، اظهار داشت: البته این موضوع آسیب شناسی و مسایل خاص خود را دارد، ولی توسعه همه جانبه می تواند در مورد بسیاری از کالاها این کمک را به مجموعه تولید کننده داشته باشد که کالای تولیدی خود را هم در یک بازار رقابتی قیمت بزند و به این ترتیب بتواند آن حاشیه سود لازم را برای تداوم فعالیت و توسعه خود تامین کند .

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی درباره حمایت از تولید داخلی صحبت می کنیم، باید یک عزم محکم در مجموعه سیاستگذار و مجری در سطح کلان وجود داشته باشد که بتوانند تولید واقعی داخلی را تشخیص دهند ، آن را به طور واقعی مورد حمایت قرار دهند و از اتخاذ تصمیم ها و تدابیری هم که جلو توسعه تولید را گرفته اند جلوگیری کنند.

شمس همچنین با اشاره به نقش موثر فرابورس ایران در حمایت از تولید داخلی گفت: ممکن است شفافیت شرکت های پذیرفته شده در تابلوی پایه فرابورس به اندازه شفافیت دیگر بازارها نباشد، اما این حسن را دارد که مسوولیت تا حدود زیادی به کسانی منتقل شده که در همین بازار معامله می کنند .

وی ادامه داد: دلیل اصلی این کار هم این است که شما به هر حال یک بازار غیرمتشکل دارید تا در فضایی که بسیاری از شرکت ها به دفترخانه ها مراجعه می کردند و حتی برای خرید و فروش سهام خود به صورت روزنامه ای بازاریابی می کردند ، امروز  در یک تابلو متمرکزتری به صورت معین و مشخص و قابل کنترل جمع می شوند و این یک گام به جلو است.

شمس با بیان اینکه این اتفاق باعث شد که تابلویی با نام تابلو بازار پایه داشته باشیم، افزود: به نظر می رسد این ایده بسیار خوب است و حتی می شود تابلوهایی با درجه شفافیت کمتر ایجاد کرد تا برای شرکت هایی که دارند در سطوح معینی کار می کنند و به حدی از فروش و سودآوری رسیده اند ، الزامات سهل گیرانه تری در نظر بگیریم تا روی این تابلو پذیرش شوند.

 به گفته این کارشناس بازار سرمایه ، تابلو بازار پایه به شرکت ها کمک می کند تا به تدریج هم فعالیت های خود را توسعه دهند و هم با ادبیات بازار سرمایه آشنا شوند؛ ضمن اینکه این ابتکار کمک می کند که اطلاعات شفاف تری از این شرکت ها به دست بیاید .

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس توضیح داد: در این شرایط، زمانی که بانک می خواهد به شرکت ها وام دهد، وجود تابلو پایه می تواند برای اطلاع از صورت های مالی شرکت کمک کننده باشد؛ یعنی به جای اینکه با فقدان صورت های مالی مواجه شویم، صورت مالی حسابرسی شده و قابل اتکاتر در اختیار داریم .

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس تصریح کرد: اگر با این رویکرد شرکت هایی را پذیرش کنیم و اجازه دهیم که معاملات آنها حتی در تابلویی با سطح شفافیت پایین تر یا آمادگی کمتر اتفاق بیفتد، کمک می کند به اینکه فرایند تجمیع و تخصیص سرمایه به نحو مناسب تر و کارآمدتری رخ دهد .

 

 

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا