بورسبورس کالا

آمادگی بورس کالا برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی

مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس آمادگی لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی را دارد و امیدواریم یک بازار مشتقه ارزی قوی داشته باشیم تا بتوانیم نوسانات ارز را پوشش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از کالا خبر، حامد سلطانی نژاد افزود: بازار مشتقه ارزی بازاری است که کمک می کند تمامی فعالان اقتصادی که نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارز دارند بتوانند خودشان را در مقابل این نوسانات پوشش دهند.

وی ادامه داد: این بازار از طرفی فضایی را فراهم می کند که اگر تقاضایی برای مبادلات ارز وجود دارد و این تقاضا در اثر التهابات شدید نوسانات ارز بوجود آمد، می تواند نوسانات را پوشش دهد.

سلطانی نژاد افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مانند روسیه، ترکیه و چین بازار مشتقه ارزی راه اندازی شده و به فعالان اقتصادی کمک می کند تا در برابر نوسانات ارزی خودشان را پوشش بدهند.

وی جذب سرمایه های خارجی را یکی دیگر از مزایای راه اندازی بازار مشتقه ارزی دانست و گفت: نوسانات پول ملی در مقابل ارزهای خارجی چالشی برای خارجی هاست و راه اندازی بازار مشتقه ارزی می تواند با پوشش این نوسانات به جذب سرمایه های خارجی کمک کند.

سلطانی نژاد افزود: بازار مشتقه بورس کالای ایران در سال ۹۶ به رقمی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید و به این ترتیب پتانسیل خوبی وجود دارد تا بتوانیم ارز را نیز در این بازار پوشش بدهیم.

وی گفت: بازار مشتقه در بسیاری از کشورها برای ارزهای غیر جهان روا هم بوجود آمده مثلاً از زمانی که مناسبات ترکیه و روسیه زیاد شده این بازار را راه اندازی کرده اند.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه با راه اندازی بازار مشتقه ارزی می توانیم نوسانات و التهابات بازار ارز را مدیریت کنیم، افزود: زمانی که تقاضای ارز به خاطر تقاضاهای فصلی و یا موارد دیگر ایجاد می شود بازار مشتقه ارزی می تواند نوسانات التهابات را مدیریت کند.

سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا با اینکه چند سالی است در کشور بحث راه اندازی بازار مشتقه ارزی مطرح شده ولی هنوز این اتفاق نیافتاده گفت: بانک مرکزی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی شروطی را چون تک نرخی شدن ارز و همچنین سیستم مبادلات بین بانکی مطرح کرده بود و به همین دلیل هنوز این بازار راه اندازی نشده اما برخی کشورها با وجود داشتن این مشکلات ، بازار مشتقه ارزی را راه اندازی کرده اند.

وی با بیان اینکه هیچ حساسیتی وجود ندارد که این بازار در کجا راه اندازی شود افزود: بورس آمادگی لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی را دارد و ما امیدواریم که یک بازار مشتقه قوی داشته باشیم.

۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود

مدیرعامل بورس کالا در ادامه به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان زعفران دنیا باید کاشف قیمت زعفران هم باشد.

سلطانی نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، ما باید کاشف قیمت زعفران هم باشیم و در همه جای دنیا بورس های کالایی بر اساس مزایایی چون عرضه کننده بودن بزرگ دنیا، کاشف قیمت آن کالا هم هستند.

وی گفت: برای اینکه این اتفاق بیافتد باید یک بازار منسجم در کشور شکل بگیرد تا بعد از آن بازار مشتقه و بازار جهانی را هم داشته باشیم.

سلطانی نژاد افزود: در رینگ صادراتی بورس کالا زعفران از سوی سازمان تعاون روستایی عرضه شده و این سازمان با خریداری ۶۰ تن زعفران می تواند این محصول را از طریق رینگ صادراتی  به بازارهای جهانی عرضه کند.

وی ادامه داد: برای عرضه زعفران به بازارهای جهانی رینگ صادراتی بورس کالا انتخاب شده اما فقط باید در قیمت پایه اصلاحاتی صورت بگیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا