امور زیربناییراه و ساختمان

رشد جابجایی مسافران نوروزی با قطار به ۱۰.۸ درصد رسید / ورود ۹۰ واگن مسافری جدید در سال ۹۷

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد جابجایی مسافران از طریق حمل و نقل ریلی در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت:‌ در سال جاری ۹۰ واگن مسافری جدید وارد ناوگان می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، میرحسن موسوی در نشست خبری صبح امروز با تشریح عملکرد راه آهن در جابجایی مسافران اظهار داشت: سهم قطار و حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافران در ایام نوروز ۱۰.۸ درصد بوده است و در این ایام ۴۸۴۰ قطار برای تردد مسافران پیش بینی شده بود.

وی افزود: در تعداد قطارها برای جابجایی مسافران نوروزی نسبت به سال گذشته ۱۵.۷ درصد رشد داشتیم و برای این ایام یک میلیون و ۸۷۳ هزار نفر صندلی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه برای ایام نوروز ۷۵ دستگاه واگن بهسازی شد گفت: در نوروز ۹۷ میزان جابجایی مسافران نسبت به نوروز ۹۶ در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۰.۸ درصد رشد داشته است.

معاون مسافری راه آهن ادامه داد: در راستای حفظ حقوق شهروندی شماره تماس ۰۲۱۵۱۴۹ راه اندازی شد که تنها در ایام نوروز ۵۰ هزار و ۸۲۰ تماس با این شماره برقرار شد که نسبت به سال گذشته در تعداد تماس‌ها ۲۱ درصد رشد داشتیم و خوشبختانه در ثبت شکایت مردم و مسافران از خدمات شرکت‌های حمل و نقل ریلی حدود ۳۰ درصد کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۳۵۰ واگن مسافری بالای ۴۵ سال و ۲۸۴ واگن مسافری بالای ۳۰ سال از رده خارج شدند که با این عملکرد سن ناوگان مسافری کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به نزدیک ۲۵ سال رسیده است.

موسوی با بیان اینکه در سال ۹۶ ، ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از طریق جابجا شده‌اند که از این رقم ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق قطارهای بین شهری و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با قطارهای حومه‌ای جابجا شدند که در قطارهای بین شهری ۳.۱ درصد و در قطارهای حومه‌ای ۱۷.۲۵ درصد رشد داشتیم.

معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه در ایام نوروز قطار کرمانشاه – مشهد هم راه‌اندازی شد، گفت: قطارهای فوق العاده در مسیر کرج – مشهد ، تهران – مشهد ، تهران – اهواز برقرار شد و در مسیر شهر کرد – مشهد قطار ترکیبی راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی قطارهای گردشگری در ایام نوروز گفت: در این ایام در هشت مسیر تهران – سواد کوه ، تبریز – رازی ، تبریز – جلفا، تهران – بیابانک ، اراک – هک ، اهواز – تنگ تنگ ، گرگان – بندرترکمن و گرگان – اینچه برون راه اندازی شد همچنین یک قطار گردشگری خارجی از کشورهای اروپایی ۱۴ فروردین ماه وارد کشور شد.

وی با اشاره به توسعه جابجایی مسافران از طریق شرکت‌های مسافری گفت: در سال گذشته خرید واگن مسافری و تامین مالی ۴۵۰ دستگاه واگن ریل باز از کره جنوبی با مشارکت یک شرکت خصوصی انجام شد و تشریفات قانونی آن در حال انجام است همچنین قرارداد ساخت خرید ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری بین شهری با مشارکت بخش خصوصی از روسیه در دست انجام است و قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری در پروژه برقی کردن تهران – مشهد را در دست انجام داریم.

موسوی افزود: در حال حاضر ۱۳۰۸ واگن مسافری در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور وجود دارد که امسال ۹۰ واگن جدید به آن اضافه می‌شود.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا