بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

این ستاره مربع کشت ما را / نکاتی درباره تبلیغات مسلسل‌وار کدهای دستوری USSD

هفت نکته درمورد تبلیغات مسلسل‌وار اسپانسرهای تلویزیون در تعطیلات نوروز که اغلب آنها کدهای دستوری USSD هستند که قرار بود اصلا بساط آنها برچیده شود.

به گزارش روزنامه هفت صبح، از چند سال پیش صدا و سیما برای تامین هزینه ساخت برنامه‌هایش به این سمت رفت که هر برنامه‌ای باید یک اسپانسر جداگانه داشته باشد. این اتفاق مصادف شد با فراگیر شدن کدهای دستوری موسوم به USSD، همان ستاره مربع‌هایی که امکان انجام تراکنش‌های بانکی، خرید شارژ و … را بدون نیاز به دسترسی به اینترنت در اختیار مشترکان تلفن همراه قرار می‌دهد. اغلب شرکت‌هایی که کدهای دستوری راه اندازی و پشتیبانی کردند خود اپراتورها و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌های کشور هستند. آنها گردش مالی قابل توجهی دارند و خیلی سریع به حامی مالی خیلی از برنامه‌های مهم تلویزیونی تبدیل شدند.

۲. پیوند صدا و سیما با این کدهای USSD روز به روز دامنه نفوذ آنها را گسترده‌تر کرد تا کار به جایی رسید که حالا مخاطبان تلویزیونی برای شرکت در نظرسنجی‌ها و انتخاب فلان بازیگر و خواننده محبوبشان هم باید از این کدها استفاده کنند. به این جمع، سرویس‌های مبتنی بر ارزش افزوده مخابراتی VAS هم اضافه شد. در این شیوه مثلا از هواداران تیم‌های فوتبال خواسته می‌شود عدد خاصی را به یک سرشماره پیامک کنند و بعد هرروز هزینه مشخصی به پای  حساب تلفن همراه‌شان نوشته می شد. لغو کردن این سرویس‌های ارزش افزوده هم خودش غائله جداگانه‌ای بود که درنهایت با ورود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا حدودی حل و فصل شد.

۳. بهمن ماه سال پیش بانک مرکزی ابلاغیه‌ای منتشر کرد که هدف آن برچیدن بساط این کدهای دستوری بود. استدلال هم این بود که این کدها امنیت اطلاعات حساب کاربران را تامین نمی‌کنند. کارشناسان هم در حمایت از این ابلاغیه می‌گفتند که این کدهای دستوری به درد وقتی می‌خوردند که در دوران گذار به بانکداری الکترونیک بودیم. الان که در دور افتاده‌ترین روستاها هم اینترنت پرسرعت در دسترس است چه نیازی به این کدهای دستوری داریم. مساله اما اینجاست که اپراتورها و صدا و سیما از این کدها منفعت مالی قابل توجهی دارند و طبعا بانک مرکزی و وزارت ارتباطات به این راحتی نمی‌توانند  مانع ادامه فعالیت این کدها بشوند.

۴. برنامه‌های نوروزی صدا و سیما این موضوع را ثابت کرد که تلاش‌ها برای متوقف کردن کدهای دستوری موفقیت آمیز نبوده. تقریبا حین پخش تمام سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی شاهد تبلیغ این کدها به بهانه‌های مختلف بودیم. در یک برنامه می‌خواستند ترانه تیتراژ برتر را انتخاب کنند. جای دیگر می‌خواستند چند دستگاه خودرو را به قید قرعه جایزه بدهند. در برنامه دورهمی درست وسط مونولوگ‌های مهران مدیری باید تبلیغات او را هم بر اسپانسر برنامه‌اش گوش کنیم. از طرفی سرویس‌های ارزش افزوده هواداری تیم‌های فوتبال هم که به رغم حاشیه‌هایی که قبلا بر سر بدهکاری آنها به سازمان لیگ و تیم‌های فوتبال وجود داشت همچنان به قوت خود باقی هستند. قبل، وسط و پایان تمام بازی‌های فوتبال باید شاهد حضور مجری اختصاصی اسپانسر برنامه باشیم که هواداران فوتبال را به ارسال فلان عدد به شماره اسپانسر برنامه تشویق می‌کند.

۵. هجوم مسلسل وار این تبلیغات اسپانسری در تلویزیون، روی بیلبوردهای شهری حالا تبدیل به عامل تهدیدکننده آرامش روانی شهروندان شده است. تازه حین تماشای فوتبال باید شاهد اشارات مکرر گزارشگر بازی به عضویت در کانال اطلاع رسانی برنامه تلویزیونی در تلگرام و سروش هم باشیم. کانال‌هایی که به لطف این تبلیغات روی آنتن زنده تلویزیون با مخاطب میلیونی چندین هزار نفر عضو گرفته‌اند و کسی توضیح نمی‌دهد درآمدهای حاصل از تبلیغات در این کانال‌ها که طبعا جزو منابع عمومی محسوب می‌شود چقدر است و توسط چه کسی در کجا خرج می‌شود.

۶. نوروز امسال پای یک اپلیکیشن جدید هم به تبلیغات تلویزیونی باز شد که به واسطه یک کد دستوری روی گوشی موبایل نصب می‌شود. لوگوی آن کپی شده از یک شرکت خارجی است و تبلیغات پر و پیمانی در تلویزیون دارد. حتی یک آیتم تبلیغاتی ویژه هم با حضور بازیگران اصلی سریال پایتخت ۵ هر شب قبل از پخش سریال روی آنتن می‌رود و با امکاناتی مثل اینترنت رایگان کاربران را دعوت به نصب این برنامه می‌کند. بعضی کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند که این برنامه بعد از نصب به محتویات برنامه تلگرام دسترسی پیدا می‌کند. درمورد صحت و سقم این موضوع هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده و فقط محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات قول داده که موضوع را پیگیری کند.

۷. در اینکه برای توسعه اشتغال و حل معضل بیکاری ورود کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی حساب ویژ‌ه‌ای باز شده تردیدی نیست. خیلی هم خوب است. کدهای دستوری و بسترهای مشابه آن که اپراتورها در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند هم یکی از شیوه‌هاست اما کاش اگر قرار است این شرکت‌ها حمایت شود یا حتی منافع مالی قابل توجهی نصیب صدا و سیما و دستگاه‌های مختلف شود این موضوع که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و آرامش روانی مخاطبان تلویزیونی هم مورد توجه قرار بگیرد، رعایت شود.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا