بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

معاونت فن‌آوری اطلاعات بانک ایران از سرمایه‌گذاری روی فین‌تک خبر داد

معاونت فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین درباره بانکداری الکترونیکی و ارزهای رمزنگاری‌شده گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین مفاهیم جدیدی هستند که می‌تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد، در عین حال که با توجه به این موضوع که هنوز قوانین و مقررات مربوط به این مقوله را نداریم، مخاطراتی را نیز به همراه داشته باشد اما در نهایت معماری بلاک‌چین در سیستم بانکی با توجه به توزیعی که در حوزهٔ اطلاعات انجام می‌دهد می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد؛ مثلاً برای احراز هویت و یا برای موضوعاتی این‌چنین اگر بخواهیم از سیستم‌های متمرکز روی سیستم توزیع شده منتقل شویم، معماری بلاک چین می‌تواند مفید باشد.»

به گزارش اخبار پولی مالی، فرهاداینالوئی ادامه داد: «در حال حاضر در بانک ایران زمین یک مفهوم دیجیتالی خلق شده به عنوان پوینت دیجیتالی و حتی امکان مبادلهٔ این پوینت‌ها در درگاه دیجیتال این بانک فراهم شده است. این مفهوم دیجیتالی بودن یا یک چیزی که ارزش افزوده داشته باشد، است. فرض کنید که شما در باشگاه مشتریان ایران زمین حضور دارید و بر اساس این یک سری پوینت و امتیاز می‌گیرید.»

او افزود: «این امتیازات قاعدتاً بر اساس قوانین کشور ما و بر اساس قوانین بانک مرکزی امکان تبدیل شدن به نقد را ندارند اما ما یک مفهومی را ایجاد کردیم مثل درگاه دیجیتال مشتریان باشگاه ما این امکان را دارند که محصولاتی را که خودشان دارند را بین هم دیگر به اشتراک بگذارند و به هم دیگر بفروشند و در مقابل آن این پوینت‌های دیجیتالی را که ما ایجاد کردیم با هم مبادله کنند.»

اینالوئی تصریح کرد: «به این شکل که به درگاهی می‌روند و خرید انجام می‌شود و به جای پول پوینت دیجیتالی ردوبدل می‌شود و این محصول در جشنواره مرحوم نوربخش معرفی شد. این مفهوم با کاربرد وسیعی که می‌تواند پیدا کند و این پوینتی که ما ایجاد کردیم و یا دیگران ایجاد می‌کنند اگر با هم دیگر مبادله شوند و در باشگاه‌های مختلف و در یک اکوسیستم بزرگ‌تر با هم دیگر مبادله شوند، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و همان‌طور که می‌بینید بیت کوئین نیز فقط به خاطر پذیرشش است که با رشد قیمت همراه شده و در جریان عرضه و تقاضا کاهش نرخ پیدا می‌کند. پس هر چه زمینهٔ پذیرش این ارزها بیشتر شود و در جاهای بیشتری مورد پذیرش قرار بگیرد حتماً ارزش آن نیز افزوده خواهد شد.»

اینالوئی افزود: «در شبکهٔ بانکی غیر از این پوینتی که ما ایجاد کردیم، مفهوم ارز رمزنگاری‌شده می‌تواند خلق شود و در ثبت نام دانشگاه‌ها، در خرید جنس و در خیلی از کارها در پرداخت مالیات‌ها و در جاهای دیگر استفاده شود. در حال حاضر دو زیرساخت نیاز است. یک زیرساخت فنی که خیلی پیچیدگی خاصی ندارد و در حوزهٔ بلاک‌چین مشخصاً این امکان وجود دارد که ما آن را ایجاد کنیم و یک زیرساخت فرایندی و مقرراتی نیاز است که بسیار پیچیدگی دارد و بایستی که رگولاتور بانک مرکزی در این حوزه ورود کند و قواعد و قوانین را طوری بنویسد که امکان استفاده از ارزهای دیجیتال و یا شاید خلق یک ارز رمزنگاری‌شده ملی فراهم شود.»

او درباره تأمین امنیت کاربران بانکداری دیجیتال گفت: «بلاک‌چین‌ها همان‌طور که می‌دانید بسیار امن و تقریباً نفوذناپذیر هستند. به عنوان مثال در باشگاه ایران زمین ما را تهدید نمی‌کند. ایجاد امنیت زمانی جدی‌تر می‌شود که باشگاه ایران زمین باز می‌شود و پوینت‌ها پس از آن قرار است به راحتی در باشگاه‌های دیگر استفاده شود. در این مرحله ما بایستی مراقبت کنیم و مطمئن شویم که پذیرنده‌های پوینت‌های ما در باشگاه‌های دیگر از امنیت کافی برخوردار باشند.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا