اقتصاد کلان

کنوانسیون CMR چیست؟

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، کنوانسیون CMR جهت تامین منافع و حقوق دست اندرکاران حمل و نقل جاده‌ای و یکنواخت کردن شرایط حاکم بر قرارداد حمل و نقل بین المللی جاده‌ای ایجاد شده است.

کنوانسیون CMR در همه موارد حالت‌های حمل و نقل بین المللی و همچنین در حالت‌های خاص در حمل ترکیبی به شرطی که کالا از وسایل نقلیه جاده‌ای تخلیه نشود قابلیت اجرایی دارد.

همچنین بخوانید

یکی از نکات قابل توجه و عمده در این کنوانسیون آن است که به علت مشخص بودن روابط بین فرستنده – حمل کننده اولیه و حمل کنندگان بعدی – گیرنده در چرخه عملیات حمل و نقل بین المللی در شکل یک سند تحت نام CMR که در چارچوب استاندارد در سطح بین المللی صادر می‌شود.

تعیین موارد مسئولیت هر یک از دست اندر کاران در زنجیره حمل و نقل بین المللی جاده‌ای و به خصوص تعیین حداکثر میزان مسئولیت حمل کنندگان در موارد فقدان و بروز خسارت به محمولات و یا تاخیر در حمل و تحویل کالا، این امکان فراهم گردیده که شرکت‌های بیمه بتوانند در شکلی ساده و موثر مسئولیت حمل کنندگان را بیمه کنند.

مفاد این کنوانسیون جهانی مهمترین راهنمای مجریان حمل بین المللی کالا از طریق جاده است و حیطه وظایف، مسئولیت‌ها و حقوق آنهارا مشخص می‌کند.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا