انرژی

شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان فروردین

عملیات ساخت و راه اندازی ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است؛ به طوریکه پیش بینی می شود این واحد تا آخر فروردین‌ماه در مدار تولید قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۳ در آخرین روز سال ۱۳۹۶ با دریافت روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز ترش از خط لوله انتقال گاز پنجم سراسری و تزریق گاز شیرین به خط لوله انتقال گاز ششم سراسری در مدار تولید قرار گرفت. با توجه به آماده بودن واحد صادرات گاز، گاز تصفیه شده در همان روز  در ردیف نخست شیرین‌سازی، پس از افزایش فشار تا ۹۰ بار به خط لوله ششم سراسری تزریق شد.

به طور کلی طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۸۹ درصد پیشرفت داشته و پیشرفت بخش خشکی تا پایان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۹۲ درصد رسیده است. پیشرفت ساخت سکوهای دریایی طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی به ۸۵ درصد، خطوط لوله دریا ۷۸ درصد و بخش حفاری چاه‌های دریایی نیز به ۸۶ درصد رسیده است.

همچنین بخوانید

همچنین ساخت سکوهای B و D این طرح در یارد بوشهر شرکت صدرا  ۹۲ درصد پیشرفت داشته است و  با نصب این دو سکو تا آذرماه سال ۱۳۹۷ عملیات دریافت گاز از موقعیت مخزنی این سکوها و ارسال آن به پالایشگاه انجام شود.

بر اساس گزارش وزارت نفت، طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا برای استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از ۳۸ حلقه چاه دریایی و برداشت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن گاز مایع، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در حال اجراست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا