امور زیربناییتعاون و اشتغال

فاصله ۱میلیون و ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ تومانی درآمد کارگران تا هزینه هایشان

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباه آخرین وضعیت بسته مزدی ۹۷ کارگران گفت:در سال ۹۷ مزد و مزایای کارگران در بهترین حالت ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و قیمت سبد معیشت در سال ۹۷ حدود ۲میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره آخرین وضعیت بسته مزدی ۹۷ گفت:پرونده مزدی سال ۹۷ هنوز تکمیل نشده است چرا که مزد(حداقل مزد و مزد سایر سطوح) به شکل یک پکیج است.جلسه شورای عالی کار برای تعیین سایر سطوح مزدی هنوز تشکیل نشده است تا قبل از ابلاغ بخشنامه دستمزد این رقم مشخص می شود.

وی ادامه داد:جلسه شورای عالی کار در سال ۹۷ تشکیل نشده است. اما پیشنهاد گروه کارگری درباره درصد افزایش مزد سایر سطوح ۱۲ درصد به اضافه روزانه ۲۴۱۸ تومان است. این رقم در طول جلسات کارشناسی شده به دست آمده است اما گروه های کارفرمایی آن را نپذیرفتند و رقم کمتری را در مذاکره دو جانبه با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد دادند. افزایش حق اولاد،افزایش عیدی و سنوات برای سال ۹۷ متناسب با افزایش میزان حداقل دستمزد کارگران است.

همچنین بخوانید

خدایی افزود: بعد از تعطیلات عید نوروز باید عدد میزان افزایش مزد سایر سطوح را مشخص کنیم و در بخشنامه مزد بگنجانیم تا تکلیف کارگرانی که مشمول سایر سطوح مزدی می‌شودند و تعدادشان هم کم نیست مشخص شود. در مورد حداقل مزد هم از همان ابتدا گفتیم که در مذاکرات مزدی هدف گروه کارگری صرفاً کاهش اختلاف درآمد و مخارج زندگی بوده است. به هر روی قیمت سبد معیشت (موضوع بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار) ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و۸۰۰ تومان برای سال ۹۷ تعیین شد و طرف‌های مذاکره (دولت و کارفرمایان) همانند سال گذشته پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان آن را پذیرفتند.در سال۹۷ از مجموع مزد و مزایای مزدی تنها ۱میلیون ۵۰۰ هزار تومان به جیب کارگر می‌رود و دریافتی‌اش از این مقدار تجاوز نمی‌کند؛ این در حالی است که قیمت سبد معیشت برای سال ۹۷ حدود ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰تومان محاسبه شده است.

این عضو کارگری شورای عالی کار افزود با تاکید بر اینکه تورم تاثیرش را بر روی هزینه‌های زندگی کارگران می‌گذارد و نمی‌توانیم عین آن را روی درآمدمان محاسبه کنیم، افزود: برای مثال اگر حقوقمان یک ملیون تومان باشد با اعمال تورم۱۰ درصدی، تنها ۱۰۰ هزار تومان افزایش حقوق حقوق خواهیم داشت؛ درحالیکه همین تورم تاثیرش روی افزایش هزینه‌های زندگی کارگران حدود ۲۵۰ هزار تومان است. به خاطر همین حواسمان هست که فاصله میان قیمت سبد معیشت پارسال و امسال به صورت ریالی تعیین و در افزایش حداقل مزد بی‌کم‌و‌کاست محاسبه و اعمال شود.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا