انرژی

چین به دنبال حذف دلار در معاملات نفتی

منابع آگاه به رویترز گفتند چین نخستین گام‌ها را برای پرداخت پول واردات نفت به یوان به جای استفاده از دلار آمریکا برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تغییر دادن جریان بخشی از معاملات نفتی جهان به یوان، تحول عظیمی محسوب می‌شود. نفت پرمبادله‌ترین کالای جهان است و ارزش تجارت سالانه آن به ۱۴ تریلیون دلار می‌رسد که تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته است.

دو منبع آگاه اظهار کردند یک برنامه آزمایشی برای پرداخت پول واردات نفت با استفاده از یوان ممکن است تا نیمه دوم سال میلادی جاری به اجرا گذاشته شود.

همچنین بخوانید

یکی از سه منبع آگاه در شرکت‌های مالی گفت: رگولاتورها از شماری از موسسات مالی درخواست کرده اند تعیین قیمت واردات نفت چین به یوان را آغاز کنند.

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است و در سال ۲۰۱۷ از آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان پیش افتاد. تقاضای این کشور برای نفت، عامل تعیین کننده در قیمت‌های نفت جهانی است.

تحت این برنامه که به بحث گذاشته شده است، پکن می‌تواند احتمالا خرید از روسیه و آنگولا را آغاز کند.

روسیه و آنگولا مانند چین مشتاق هستند برتری جهانی دلار را بشکنند. این دو کشور به همراه عربستان از بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین هستند.

این اقدام گام مهمی در احیای استفاده از ارز دومین اقتصاد بزرگ جهان برای پرداخت‌های خارجی است. اگر این اقدام موفقیت آمیز باشد، ممکن است پرداخت پول کالاهای دیگر شامل فلزات و مواد خام معدنی به یوان را بدنبال داشته باشد.

هر سه منبع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: این طرح‌ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

مقامات برخی از شرکت‌های نفتی دولتی چین گفته‌اند در مورد چنین برنامه‌هایی مطلع نیستند.

معاملات آتی نفت

این برنامه‌ها با راه اندازی نخستین معاملات آتی نفت چینی در شانگهای مصادف شده است که بسیاری انتظار دارند به سومین قیمت پایه جهانی پس از نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت تبدیل شود.

قرارداد نفتی جدید شانگهای به یوان معامله می‌شود.

به گفته سوشانت گوپتا، مدیر تحقیقات در شرکت مشاوره انرژی “وود مک کنزی”، علاوه بر اینکه چین نفوذ بیشتری بر قیمت‌های نفت جهانی پیدا می‌کند، این اقدام به دولت چین در تلاش برای جهانی سازی یوان کمک خواهد کرد.

شرکت ‌ “یونی‌پک” که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک – بزرگترین پالایشگاه آسیا- است، نخستین قرارداد برای واردات نفت خاورمیانه را امضا کرده که بر مبنای قرارداد معاملات آتی جدید شانگهای قیمت گذاری شده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس به مشتریان اعلام کرده که موفقیت قراردادهای نفتی شانگهای، به شکل غیرمستقیم به گسترش استفاده از ارز چین کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا